Gå til innhold

Kortklipte gressplenen- estetikk eller artsmangfold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En jeg snakket med var redd huggormen vill komme inn i hagene våre dersom gresset fikk vokse for villt. Hun synes noen burde " helle litt kaldt vann i blodet på politikerene og at de manglet mye realitetsorientering.". Under verandaer og kratt og komposthauger. Man kan kanskje sette ut pinnsvin. Har hørt de skremmer huggorm.

Jeg hørte profesjonelle gartnere heller anbefalte å plante flere vekster som binder jordsmonnet og minsker pleareal og andre som anbefalte håndholdte gressklippere litt mer selektivt og omsorgsfullt brukt. Det gjaldt å ta vare på vekster og småblomdter som kommune være attraktive for truede innsekter spesielt.

Synes dere dette er spennende temaer. Tror flere unge eldre som har lite å drive med ellers kjøper opp sted med muligheter for dyrking.

Men kommer tørken igjen til neste år er det jo mindre problem sikkert.

Jeg har på følelsen at dette med tørken er mer alvorlig også kanskje plutselig avløst av flom. Hva tror dere. Det var visst lignende alvorlug tørkesommer i 1947 Hva tror dere. Bør vi alle engasjere oss mere?

Anonymkode: 91ee5...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere synes kanskje jeg bare tar opp " liksusproblemstillinger" og lite av personlig art. Men jeg synes og opplever mye glede ved miljø ofte når det er grønt og fint men har aldri vært villig til eller har hatt nok interesse eller psykisk overskudd for å prøve selv. Jeg har også opplevd andre som har prøv seg i det små med kjøkkenhage og bare nærmest blitt " syke" av denne hobbyen da det er så mye press om å ha ditt og datt som overalt ellers og så mange har jo ikke en balkongkasse engang slik alt er i verden i dag.Burde man ikke prioritere menneskene først liksom? Gjøre noe for alle de underprivelugerte? Men hva?

Anonymkode: 91ee5...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jeg snakket med var redd huggormen vill komme inn i hagene våre dersom gresset fikk vokse for villt. Hun synes noen burde " helle litt kaldt vann i blodet på politikerene og at de manglet mye realitetsorientering.". Under verandaer og kratt og komposthauger. Man kan kanskje sette ut pinnsvin. Har hørt de skremmer huggorm.

Jeg hørte profesjonelle gartnere heller anbefalte å plante flere vekster som binder jordsmonnet og minsker pleareal og andre som anbefalte håndholdte gressklippere litt mer selektivt og omsorgsfullt brukt. Det gjaldt å ta vare på vekster og småblomdter som kommune være attraktive for truede innsekter spesielt.

Synes dere dette er spennende temaer. Tror flere unge eldre som har lite å drive med ellers kjøper opp sted med muligheter for dyrking.

Men kommer tørken igjen til neste år er det jo mindre problem sikkert.

Jeg har på følelsen at dette med tørken er mer alvorlig også kanskje plutselig avløst av flom. Hva tror dere. Det var visst lignende alvorlug tørkesommer i 1947 Hva tror dere. Bør vi alle engasjere oss mere?

Anonymkode: 91ee5...15a

Jeg synes dette er spennende og har inntrykk av at det er "In i tiden" å dyrke mat selv, gjenbruk av ting og klær og mer tilbake til naturen og ta vare på den. Vi har en plen som holdes kortklippet (robotklipper) og vi ser at det fører til større mangfold av fugler i hagen, da av de som finner mark og andre smådyr i plena - disse blir tydeligvis lettere tilgjengelige nå. Men vi har også områder rundt plena som er fulle av viltvoksende blomster og andre vekster da. :) Dyrker til urter (til pizzakrydder) og har litt bær, men bare til kosebruk foreløbig, til sylting kjøper vi bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Tusen takk for svar. Mye av mitt " anliggende" har vel kanskje til alle tider vært hvor vanskelig det kan være når mennesket møter miljø. Hvor mange er det ikke i verden som aldri får del i noe " grønn trivsel" med urtete og god bok og gyngestol og god samvittighet? Kanskje også psykisk plages.Men hvordan leve riktig som gir også andre mennesker gode " vekstforhold"  Dette føles ikke lett. Så mye man ikke vet.

Vi har igjen en liten ripsbusk  og noen bringebærbusker og amerikanske blåbær etter opprydninger jeg har funnet på til tross for de gamles hoderystinger og kjøpt og betalt og som bærer bittelitt i tørka i år. De hadde alltid gresskar som de syltet så lenge de orket å holde på. Bare nydelug til stekt fisk. Til slutt måtte pappa grave ned avlingene da ingen ville ha. Folk har så nok i dag.

Men jeg synes det med å nyplanting ( tenkte blodbøk) kombinert med kanskje å legge noen heller innimellom og klippe gresset litt mere oppmerksomt og mye mere menneskelig. Kunne også tenke meg en slik pin svinhule og Ekornmater  men da blir kanskje småfuglene helt borte( de er blitt mye borte på grunn av måkene og stadig økt trafikk i gata med større og større biler) Tror det blir for mye støy.

Fuglebad i form av noen vannskåler har vi jo.

(Men er smertelig klar over at andre har langt mere vanskelige og alvorlige ting å tenke på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Nyplanting ( tenkte blodbøk) kombinert med kanskje å legge noen heller innimellom og klippe gresset litt mere oppmerksomt og mye mere menneskelig. Kunne også tenke meg en slik pin svinhule og Ekornmater  men da blir kanskje småfuglene helt borte( de er blitt mye borte på grunn av måkene og stadig økt trafikk i gata med større og større biler) Tror det blir for mye støy.

Fuglebad i form av noen vannskåler har vi jo.

(Men er smertelig klar over at andre har langt mere vanskelige og alvorlige ting å tenke på)

Ekorn jager ikke fugl så det trenger du ikke tenke på. :) Vi har mye liv i hagen, i vinter var det mye elg og for 7 uker siden kom rådyrmor og viste frem kalven sin som ikke kunne være mer enn noen dager gammel. 😍 Vi har hatt ekorn, rev og hare og vi har massevis med fugl. Har 3 fuglekasser som det hekkes i og mater hele året. Når jeg kjøper blomster til hagen prøver jeg å passe på at det er blomster som tiltrekker seg humler og bier. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stiller seg ikke spørsmål om man vil har en kortvokst plen eller om man skal plante litt. Spørsmålet er om jeg er villig å tilbringe mye tid i hagen. Det er jo mye arbeid. For min del er det nok å klippe plenen.

Anonymkode: 51cfc...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hørtes helt fortryllende fint ut. Kan nesten kjenne den friske morralufta. Håper alt ligger bra til rette for dere ellers også.

Enig med deg. Alle ønsker ikke gå med rompa i været hele sommeren og kanskje mere til. En tidligere eldre kollega forklarte oss i en av våre hyggelige lunsjer at det var derfor hun hadde takket nei til kolonihageplass i sin tid.

Anonymkode: 91ee5...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den tørre plenen akkurat nå vokser det opp saftige klaser med ugrass( løvetann). Vi har ikke vannet en dråpe og ellers er der tørt på bakken.Hvorfor " trumfer" ugresset slik gressrtråene.? Noen som vet?

Anonymkode: 91ee5...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den tørre plenen akkurat nå vokser det opp saftige klaser med ugrass( løvetann). Vi har ikke vannet en dråpe og ellers er der tørt på bakken.Hvorfor " trumfer" ugresset slik gressrtråene.? Noen som vet?

Anonymkode: 91ee5...15a

Løvetann og mye annet ugress har sterke røtter som når myyyye lengre ned enn det puslete plengresset. Dessuten fører sånn ofte og lett vanning til at røttene søker næring og fukt oppe mot jordoverflaten og ikke gidder trekke nedover for å finne det de trenger der - de blir bortskjemte rett og slett! Men klart - når det er så tørt som nå så har mange hageplanter rett og slett ikke rotsystem til å komme seg langt nok ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...