Gå til innhold

Effekt av stemningsstabiliserende?


Villanda

Anbefalte innlegg

Grubler litt på om jeg ikke har effekt av Lamictal. Frykter at på vei inn i depresjon nr 3 etter oppstart av Lamictal høsten 2016. Også hatt min høyeste hypomani noen sinne mens jeg har stått på Lamictal. 

Første depresjon etter oppstart, kom like etter jeg var oppe i maks dose jeg får. Kanskje den ikke hadde rukket å virke enda?

Neste kom etter et halvt år med større utfordringer og mer stress enn jeg vil oppleve framover (forhåpentligvis), og jeg holdt meg frisk hele det halve året det stod på.

Den jeg frykter  jeg er på vei inn i nå, ser behandler som normal slitenhet. Jeg har problem med å stole på det. Jeg har hatt et halvt år å hvile på. Riktiknok hatt eksamen og utearbeid som måtte gjennomføres, men slik vil det jo være framover også, og jeg har vært lite på jobb denne tiden. Så de første tegna for 4 til 5 uker siden, selv om de var mer vage til å begynne med. Har de tre kjernesymptoma og i alle fall fem, KANSKJE alle av de andre. Usikker på noen (f.e. står det om selvmordsplaner, jeg har tanker, men ikke konkrete PLANER). Funksjon i arbeid er jeg usikker på da jeg har ferie. Funksjon sosialt? Vet ikke. Hva menes med å fungere sosialt? Blir lett sliten av det, å være med folk, og greier ikke helt ha glede av det, men isolerer meg ikke fullstendig. Tar kontakt med folk. Og det kan hjelpe litt, virke distraherende fra egne problemer. Vegrer meg for å gå på butikken  men jeg handler mat. Andre ærend blir utsatt.(https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-diagnostikk/). Ca 20 på MADRS (Selvskåring selv om det ikke er etter boka) og og ca 23 på BDI. Det er annerledes nå. Sist var det mer utmattelse, likegyldighet, avflatethet. Nå er det mer tanker. Eller.., egentlig var det mer tanker, som nå i starten på sist periode også, som om det var et stadie på vei ned i likegyldigheten. Gikk gjennom samme stadige på vei opp igjen også. Nedenfor de deoressive tankene kjentes det bedre, men funksjonen var dårligere da. 

Er det fornuftig å gi Lamictal litt mer tid med tanke på utfordringene som har vært, eller er det på tide å tenke i andre baner (hvis det viser seg at jeg har rett, hvilket jeg håper jeg ikke har)?

Om det er depresjon, holder det å jobbe med tankene,  komme seg ut osv eller må det annen behandling til? 

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...