Gå til innhold

Småblødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har den siste 1,5 mnd hatt utflod med noe blodlignende striper. Veksler mellom rødt og brunt. Fikk mitt 3. barn for ca et år siden. Har brukt cerazette siden. Har ikke fått menstruasjonen tilbake enda. Merket forandringene ca 1,5 mnd etter at jeg sluttet å amme. Tok celleprøve i 2012 og denne hadde ingen utslag (ingen ny seksualpartner etter dette). Har ikke tatt celleprøver som anbefalt grunnet jeg ikke vil ta det i svangerskap. Har bestilt legetime, men er nå skikkelig bekymra for livmorhalskreft!  Småblødninger og uregelmessigheter viser til kreft "uansett" føler jeg. Råd og tips til en bekymra sjel? Hvordan er prognosen for å bli frisk av kreft om jeg allerede har kommet så langt at det har begynt med blødninger?

På forhånd takk for svar. 

Anonymkode: 2d018...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver med småblødninger er helt vanlig ved bruk av Cerazette. At du først nå får småblødninger forklares ved at du nå kan ha fått dine hormoner tilbake etter fødselen. Hvor lenge ammet du?

Du behøver ikke å tenke på kreft når det er en mer nærliggende forklaring på blødningene. Jeg vil derfor ikke komme inn på dine spørsmål om prognose ved kreft når det er så lite sannsynlig.

Du bør fortest mulig få en sjekk for å bli beroliget, og så få tatt en celleprøve. Det har gått seks år uten celleprøve. Det anbefales tre år mellom hver prøve. Rart at du ikke ville ta prøve under graviditet, det kan ikke innvirke uheldig på graviditeten.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ammet i 10,5 - nesten 11 mnd. Så det kan stemme med at hormonene har kommet tilbake. Men har gått på cerazette i flere år - mellom 1. og 2. barn uten blødninger.

Ang. celleprøven så diskuterte jeg det med min fastlege og han sa at det skulle i utgangspunktet ikke innebære noe risiko å ta celleprøve under svangerskapet, men samtidig støttet han mitt ønske om å utsette det, i tilfelle noe skulle skje.

Anonymkode: 2d018...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror at det er viktig at du får utført en gynekologisk undersøkelse med celleprøve. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...