Gå til innhold

Når ungene får kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke grenser / regler er klokt å ha når nye kjærester kommer "i hus"? Når kjæresten til 17-åringen skal overnatte hos oss for første gang pga lang avstand til hans hjemsted  (første kjæreste for 17-åringen)...? Spennende er det i alle fall!

Anonymkode: 4d28b...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke grenser / regler er klokt å ha når nye kjærester kommer "i hus"? Når kjæresten til 17-åringen skal overnatte hos oss for første gang pga lang avstand til hans hjemsted  (første kjæreste for 17-åringen)...? Spennende er det i alle fall!

Anonymkode: 4d28b...04a

Kanskje snakke litt om det å sette grenser for seg selv og ikke la seg presse. Og sørge for at jenta bruker en form for prevensjon. Gjerne med kondom i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Lillemus skrev:

Kanskje snakke litt om det å sette grenser for seg selv og ikke la seg presse. Og sørge for at jenta bruker en form for prevensjon. Gjerne med kondom i tillegg.

Ja, vi har snakket om grenser og press. Men burde hun begynne på p-piller, selv om det ikke blir mange treffene de får (pga lang avstand)? 

Anonymkode: 4d28b...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har snakket om grenser og press. Men burde hun begynne på p-piller, selv om det ikke blir mange treffene de får (pga lang avstand)? 

Anonymkode: 4d28b...04a

Det kan ikke jeg uttale meg om, det må bli en sak mellom dere. Selv vurderte jeg p-stav for jentungen her da hun hadde kjæreste, men det tok så fort slutt at hun aldri kom så langt. Det var dette med å huske p-pillen hver morgen og sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke grenser / regler er klokt å ha når nye kjærester kommer "i hus"? Når kjæresten til 17-åringen skal overnatte hos oss for første gang pga lang avstand til hans hjemsted  (første kjæreste for 17-åringen)...? Spennende er det i alle fall!

Anonymkode: 4d28b...04a

Jeg tror ikke du kan eller bør kontrollere om en 17-åring har sex. Du kan kanskje gi litt råd og vink. F.eks si at det kan være lurt å begynne med p-piller hvis du mener det. Det er enkelte ungdommer som trenger et spark bak for å ordne med sånne praktiske (og flaue) ting, men du kjenner din egen datter best. 

Kondom er på papiret trygt, men husker selv hvordan vi slurvet med det i ungdomstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lillemus skrev:

Og sørge for at jenta bruker en form for prevensjon. Gjerne med kondom i tillegg.

For ikke å glemme hansker og hjelm 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Xtra skrev:

For ikke å glemme hansker og hjelm 😛

Kondom beskytter også mot kjønnssykdommer, det gjør ikke de andre prevensjonsformene som er forbeholdt kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Kondom beskytter også mot kjønnssykdommer, det gjør ikke de andre prevensjonsformene som er forbeholdt kvinner.

Aha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nordmenn er litt for politisk korrekt når det gjelder dette. Jeg trodde alle andre foreldre lot tenåringene sine holde på som de ville men det stemmer ikke. Vi skal jo være såå tolerante !!!. Har du lyst har du lov. osv. Jeg har fire ungdommer og ville ikke bli « stemplet « som moralist. Jeg har måttet følge en av ungdommene mine til en terapaut for å snakke om seksuelle ting. Terapauten var tydelig på å sette grenser. At man som foreldre fint kan ha regler i  eget hjem. At man skal ha vært kjærester en stund før det er greit at de overnatter osv. Dessuten hadde hun snakket med mange foreldre og mange er strenge på dette.  Mange unge føler også presset til sex før de egentlig er klar. Det er faktisk greit å vente. Terapauten hadde snakket med en del unge som sliter med dette. ( underviser rundt i skolene om temaet) Jeg angrer på at jeg ikke turte å sette disse grensene og hadde tenkt mer igjennom dette på forhånd. Kjæresten kan godt sove på et annet rom. 

Anonymkode: 0fa09...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror ikke du kan eller bør kontrollere om en 17-åring har sex. Du kan kanskje gi litt råd og vink. F.eks si at det kan være lurt å begynne med p-piller hvis du mener det. Det er enkelte ungdommer som trenger et spark bak for å ordne med sånne praktiske (og flaue) ting, men du kjenner din egen datter best. 

Kondom er på papiret trygt, men husker selv hvordan vi slurvet med det i ungdomstiden.

Nei, jeg ønsker ikke å kontrollere henne angående sex. Hun må finne ut av det selv. Vi har snakket ganske mye sammen, og jeg synes det er viktig å si at det også er helt greit å vente litt med sex - uten at noe er galt med det. I min ungdomstid ble det for mye den andre veien, at nesten alt som omhandlet sex var synd og ulovlig - det er ikke noe jeg ønsker at mine barn skal oppleve.

Anonymkode: 4d28b...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, Xtra skrev:

For ikke å glemme hansker og hjelm 😛

 

Viktig med rett bruk av verneutstyr i situasjoner med risiko for uheldige konsekvenser :D

Anonymkode: 4d28b...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Lillemus skrev:

Kondom beskytter også mot kjønnssykdommer, det gjør ikke de andre prevensjonsformene som er forbeholdt kvinner.

Jeg mener også at dette er den sikreste formen for prevensjon og for å forhindre kjønnssykdommer, så fremt det brukes som det skal.

Anonymkode: 4d28b...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er litt for politisk korrekt når det gjelder dette. Jeg trodde alle andre foreldre lot tenåringene sine holde på som de ville men det stemmer ikke. Vi skal jo være såå tolerante !!!. Har du lyst har du lov. osv. Jeg har fire ungdommer og ville ikke bli « stemplet « som moralist. Jeg har måttet følge en av ungdommene mine til en terapaut for å snakke om seksuelle ting. Terapauten var tydelig på å sette grenser. At man som foreldre fint kan ha regler i  eget hjem. At man skal ha vært kjærester en stund før det er greit at de overnatter osv. Dessuten hadde hun snakket med mange foreldre og mange er strenge på dette.  Mange unge føler også presset til sex før de egentlig er klar. Det er faktisk greit å vente. Terapauten hadde snakket med en del unge som sliter med dette. ( underviser rundt i skolene om temaet) Jeg angrer på at jeg ikke turte å sette disse grensene og hadde tenkt mer igjennom dette på forhånd. Kjæresten kan godt sove på et annet rom. 

Anonymkode: 0fa09...eaf

Viktig det du sier her.

Jeg vil heller ikke være moralist (ble litt mye av det i min egen ungdom), men jeg kan godt ha litt regler og grenser. Vi har nå bestemt at kjæresten skal sove på eget rom når han er på besøk. Litt kjipe er vi nok da, men det er egentlig først og fremst med hensyn til jenta selv, at hun da faktisk kan holde litt igjen når det gjelder sex, dersom hun vil selv. Dersom hun føler at hun er klar for det, så finner de nok tidspunkt og sted for dette uansett :)

Anonymkode: 4d28b...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...