Gå til innhold

Hudsykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg sliter med smerter i vulva. Det er veldig rødt og irritert, rundt skjedeåpningen er det hovent og rødt. Og det er rødt hele veien opp til urinrøret. Svir og klør, vondt å ta på. Det er mer rødt i kantene på 'utslettet', ser ut som litt hvitt i midten. Ikke så mye utflod. Jeg har hatt slike problemer i 3 år, men nå har det virkelig 'blusset opp'. Har nettopp gått 2 mnd på lav dose antibiotika (40mg doxycyxlin). Kan det forverre det? Trodde jo først det var sopp av det men har tatt to diflukan på en uke, det hjelper ikke. 

For tre år siden trodde jeg at jeg hadde sopp hele tiden, men canesten fungerte ikke. Min fastlege tok gu og sa at jeg måtte prøve alle soppmidlene på apoteket.. Viste seg på prøve senere at jeg ikke hadde sopp, og alle kurene hadde bare gjort alt mye verre. Fikk dra til gynekolog et par ganger, fikk alltid høre at jeg hadde irriterte slimhinner. Men fikk bare xylocain og han sa jeg måtte 'slutte å tenke på det'. Det er 2,5 år siden nå. Det har fortsatt hele tiden, men det er blitt mye verre nå og jeg klarer ikke mer. Det er så sårt og svir og klør. Jeg mistenker at det er en hudsykdom eller vulvodyni? Penetrering gjør ikke vondt, men omtrent hele vulva går ikke an å ta på uten at det gjør vondt. Vet du hva det kan være og hva jeg skal gjøre? 

Jeg er 26 år.

Takk for at du er her og svarer på spørsmålene våre, Mette! 

Anonymkode: 12d86...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har jo faktisk svart på hva det kan være i overskriften, en hudsykdom. Vulvodyni gir ikke utslett som du beskriver. Jeg synes at du bør vurderes av en hudlege som 'har andre briller' på enn gynekologer. Det kan evt (i lokalbedøvelse) tasut en vevsprøve til mikroskopi.

I mellomtiden synes jeg du kan forsøke med hydrokortison salve som  i mild form kan kjøpes uten resept. Prøve det i en uke, men stopp hvis det ikke hjelper.

Jeg håper inderlig at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...