Gå til innhold

18 åring..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en 18 åring som bor hjemme. Går på VGS og har sommerjobb. Vil gjerne "holde" litt igjen å sette grenser, men vet jo at h'n er myndig.. Noen som vil dele erfaringer? Lar dere 18 åringen gjøre som h'n vil?

Anonymkode: 1461c...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en 18 åring som bor hjemme. Går på VGS og har sommerjobb. Vil gjerne "holde" litt igjen å sette grenser, men vet jo at h'n er myndig.. Noen som vil dele erfaringer? Lar dere 18 åringen gjøre som h'n vil?

Anonymkode: 1461c...4ec

Dette var veldig rundt formulert og derfor litt vanskelig å kommentere.

 

18-åringer er veldig forskjellige, og de fleste foreldre forsøker vel å sette noen slags grenser, litt ulikt hvor man havner, men såner jo også behovene ulke.

 

Generelt tenker jeg at en attenåring som bor hjemme og som skjøtter jobben ikke trenger strenge grenser mhp innetid etc. Men det finnes jo mange utfordringer der ute, og et generelt svar passer kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Xtra skrev:

Dette var veldig rundt formulert og derfor litt vanskelig å kommentere.

 

18-åringer er veldig forskjellige, og de fleste foreldre forsøker vel å sette noen slags grenser, litt ulikt hvor man havner, men såner jo også behovene ulke.

 

Generelt tenker jeg at en attenåring som bor hjemme og som skjøtter jobben ikke trenger strenge grenser mhp innetid etc. Men det finnes jo mange utfordringer der ute, og et generelt svar passer kanskje ikke.

Beklager min runde formulering, skjønner at det ble litt vanskelig å kommentere. Er bare redd for å legge ut om for mye. Ja, tenkte spesielt på innetid etc. 18 åringen passer både jobb og skole, men er veldig glad å våke lenge, på besøk hos venner etc. Men jeg synes det er slitsomt å ikke vite når h'n kommer hjem.. Det å legge meg etc. H'n vil ikke ha noen restriksjoner.. H'n bruker ikke noen former for rusmidler hverken alkohol eller annet.

Anonymkode: 1461c...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager min runde formulering, skjønner at det ble litt vanskelig å kommentere. Er bare redd for å legge ut om for mye. Ja, tenkte spesielt på innetid etc. 18 åringen passer både jobb og skole, men er veldig glad å våke lenge, på besøk hos venner etc. Men jeg synes det er slitsomt å ikke vite når h'n kommer hjem.. Det å legge meg etc. H'n vil ikke ha noen restriksjoner.. H'n bruker ikke noen former for rusmidler hverken alkohol eller annet.

Anonymkode: 1461c...4ec

Så lenge han passer jobb/skole og rus ikke er et tema, synes jeg han må få komme hjem når han vil. Har selv en vel fungerende gutt på 19, og for oss hadde det vært utenkelig å regulere innetider. 

Forstår det er vanskelig å ikke vite når han kommer hjem, men tenker det er du som må jobbe med å gi slipp og prøve å sovne selv om han er ute, nå som han er så stor og selv ønsker det. Han virker jo moden og klar for selv å ta ansvar, og det er jo i grunnen veldig positivt! :) 

Anonymkode: 0c7a7...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge han passer jobb/skole og rus ikke er et tema, synes jeg han må få komme hjem når han vil. Har selv en vel fungerende gutt på 19, og for oss hadde det vært utenkelig å regulere innetider. 

Forstår det er vanskelig å ikke vite når han kommer hjem, men tenker det er du som må jobbe med å gi slipp og prøve å sovne selv om han er ute, nå som han er så stor og selv ønsker det. Han virker jo moden og klar for selv å ta ansvar, og det er jo i grunnen veldig positivt! :) 

Anonymkode: 0c7a7...f8c

Takk for gode ord! Du har så mye rett i det du skriver. 🙂 

Anonymkode: 1461c...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en 18-åring.  Av og til kan jeg synes at han er vel sent oppe, men han står alltid opp når han skal, og passer selv på at han kommer seg på skolen og jobben i tide.  Derfor lar jeg ham styre det selv. 

Hadde han hatt problemer med å stå opp og det gikk utover skolen, ville jeg gitt ham noen vennlige råd. Men så lenge han selv tar dette ansvaret ser jeg ingen grunn til å blande meg i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.7.2018 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Har en 18 åring som bor hjemme. Går på VGS og har sommerjobb. Vil gjerne "holde" litt igjen å sette grenser, men vet jo at h'n er myndig.. Noen som vil dele erfaringer? Lar dere 18 åringen gjøre som h'n vil?

Anonymkode: 1461c...4ec

Jepp. Har en på 19 og ei på 17 og da de begynte på vgs fikk de frie tøyler. Nå skal det sies at de ikke er noen festere akkurat! Så lenge de kommer seg opp om morgenen og skjøtter skole / studier så legger ikke jeg meg borti leggetider og innetider lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi har tre ungdommer, der eldstemann er 19. Vi tenker at så lenge de bor hjemme, er de en del av familien og huset, og må ta litt hensyn til oss andre som bor her. Det betyr at de ikke kan rause ned trappa klokka 24 eller kl 1 om natta og klirre på kjøkkenet etter mat, eller smelle med dørene når vi andre har lagt oss. Hvor lenge de er våkne på rommet, legger vi oss ikke så veldig opp i, selv om jeg nok har snakket til dem når klokka nærmer seg midnatt og jeg hører de prater i telefonen, og de skal opp tidlig på skole eller jobb. De er sjelden seint ute om kvelden, så det har vært få ganger de har kommet hjem seint. De tar 100% ansvar for seg selv om morgenen, for å rekke skole og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å bli 18 år innbærer jo å kunne bestemme selv. Jeg har snakket med mine ungdommer om at det også innebærer å ta ansvar ikke bare for seg selv men å ha respekt for andre. De må si fra når de kommer hjem og gjerne hvordan de kommer seg hjem. Dette for at vi som foreldre skal slippe å bekymre oss unødig og for ungdommens sikkerhet. Ser jo at noen her mener at det er helt greit at foreldre skal bekymre seg. Det er en smule lettvint å hevde fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Feks kjønn, modenhet , hvor man bor. Ikke minst at jeg har fem ungdommer og er « sliten» av åresvis med bekymring. Nei. Man kan godt lære ungdommer å vise litt respekt. 

Anonymkode: f61d0...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å bli 18 år innbærer jo å kunne bestemme selv. Jeg har snakket med mine ungdommer om at det også innebærer å ta ansvar ikke bare for seg selv men å ha respekt for andre. De må si fra når de kommer hjem og gjerne hvordan de kommer seg hjem. Dette for at vi som foreldre skal slippe å bekymre oss unødig og for ungdommens sikkerhet. Ser jo at noen her mener at det er helt greit at foreldre skal bekymre seg. Det er en smule lettvint å hevde fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Feks kjønn, modenhet , hvor man bor. Ikke minst at jeg har fem ungdommer og er « sliten» av åresvis med bekymring. Nei. Man kan godt lære ungdommer å vise litt respekt. 

Anonymkode: f61d0...fd7

Man kan godt være et respektfullt menneske/ungdom og vise andre mye respekt selv om det ikke er foreldrene lenger som bestemmer innetid når man man er blitt myndig. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, bollekinn skrev:

Man kan godt være et respektfullt menneske/ungdom og vise andre mye respekt selv om det ikke er foreldrene lenger som bestemmer innetid når man man er blitt myndig. 🙂

Du har tydeligvis ikke forstått hva jeg mener. 

Anonymkode: f61d0...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...