Gå til innhold

Negativ effekt av bulimi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er periode-bulimiker. Er nå i en dårlig periode. Prøver å motivere meg til å slutte, og prøvde å komme på noen negative effekter av bulimi som jeg har opplevd tidligere. Men når jeg tenker på det, så har ikke bulimi hatt spesielt store negative konsekvenser for meg. Vondt i halsen, hovne spyttkjertler og hull i tennene. 

Ble litt nysgjerrig på hva andre har kjent på av negative FYSISKE konsekvenser av bulimi. Noen som vil dele?

Anonymkode: 86560...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er periode-bulimiker. Er nå i en dårlig periode. Prøver å motivere meg til å slutte, og prøvde å komme på noen negative effekter av bulimi som jeg har opplevd tidligere. Men når jeg tenker på det, så har ikke bulimi hatt spesielt store negative konsekvenser for meg. Vondt i halsen, hovne spyttkjertler og hull i tennene. 

Ble litt nysgjerrig på hva andre har kjent på av negative FYSISKE konsekvenser av bulimi. Noen som vil dele?

Anonymkode: 86560...4b9

Mener du at du har hatt vondt i halsen, hovne spyttkjertler og hull i tennene og ikke tenker at det er særlig negativt, eller nevner du dette som eksempler på negative konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så kan jeg beskrive de negative konsekvensene jeg husker. Håret ble glansløst og skjørt (knakk lett) og jeg mistet store deler av det, jeg fikk dårlig ånde, rødskutte øyne, huden ble gusten og mistet litt spenst, sår på knokene på hånden, elektrolyttene kom i ubalanse slik at jeg fikk kramper og mistet dermed også søvnen. Energien forsvant og jeg ble lett utmattet. Etterhvert ble brekningsrefleksen svekket og det ble vanskeligere og vanskeligere å kaste opp. Jeg skal ikke gå i detaljer over hvordan jeg slet med å få spydd maten opp igjen. Dette var svært ille, ulvehungeren var der, klarte ikke å stoppe matorgiene, men slet voldsomt med å kaste opp. Husker jeg holdt på i timesvis over doskåla med hamrende puls fordi det var en så stor påkjenning.

En del bulemikere dør av hjertestans pga forstyrrelser i elektrolyttbalansen, dette håper jeg ISW kan forklare nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, ColaZero skrev:

Mener du at du har hatt vondt i halsen, hovne spyttkjertler og hull i tennene og ikke tenker at det er særlig negativt, eller nevner du dette som eksempler på negative konsekvenser?

Ja, det er de fysiske symptomene jeg har. -Men det plager meg ikke :s

Anonymkode: 86560...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2018 den 10.13, AnonymBruker skrev:

Ja, det er de fysiske symptomene jeg har. -Men det plager meg ikke :s

Anonymkode: 86560...4b9

Rart at du ikke synes at det ille med hull i tennene. Du har bare ett sett. En del av tannskadene som opptrer ved bulimi har du resten av livet (syreskader).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, ColaZero skrev:

Rart at du ikke synes at det ille med hull i tennene. Du har bare ett sett. En del av tannskadene som opptrer ved bulimi har du resten av livet (syreskader).

 

Tannlegen fikser det meste. Har brukt titalls tusener på tannlege, og jeg sikker ikke at ikke bryr meg om det. Samtidig er det en for liten motivasjonsfaktor for å slutte. Trangen til å spise og spy er sterkere enn frykten for tannskader, da. 

Anonymkode: 86560...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannlegen fikser det meste. Har brukt titalls tusener på tannlege, og jeg sikker ikke at ikke bryr meg om det. Samtidig er det en for liten motivasjonsfaktor for å slutte. Trangen til å spise og spy er sterkere enn frykten for tannskader, da. 

Anonymkode: 86560...4b9

Ja, jeg tolker det slik at du er ute etter noe som kan skremme deg slik at du blir mer motivert til å slutte. Jeg vet at trangen er veldig sterk. Hvis du ønsker å ønske å slutte synes jeg du skal søke hjelp. Selv om du nå føler at ingenting kan overgå trangen til å spise og spy så er det fullt mulig å klare å stoppe. Du har de fysiske skadene, som i ditt tilfelle er temmelig ille, og i tillegg hvor upraktisk dette er i hverdagen. Man blir mer og mer opphengt og til slutt driver man ikke med annet. Det går utover sosialt samvær, skole og jobb. Det overtar livet til slutt.

Prøv å fokusere på hvorfor du mestrer å "kun" spy i perioder. Hva er det som gjør at du noen dager ikke gjør det?

Endret av ColaZero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, ColaZero skrev:

Ja, jeg tolker det slik at du er ute etter noe som kan skremme deg slik at du blir mer motivert til å slutte. Jeg vet at trangen er veldig sterk. Hvis du ønsker å ønske å slutte synes jeg du skal søke hjelp. Selv om du nå føler at ingenting kan overgå trangen til å spise og spy så er det fullt mulig å klare å stoppe. Du har de fysiske skadene, som i ditt tilfelle er temmelig ille, og i tillegg hvor upraktisk dette er i hverdagen. Man blir mer og mer opphengt og til slutt driver man ikke med annet. Det går utover sosialt samvær, skole og jobb. Det overtar livet til slutt.

Prøv å fokusere på hvorfor du mestrer å "kun" spy i perioder. Hva er det som gjør at du noen dager ikke gjør det?

Godt spørsmål. Selv tenker jeg at jeg er "flink" i perioder, og derfor klarer å la være å spy. Sprekker til slutt, og "lar det stå til", og da er bulimien fort tilbake. 

Det blir mer overspising i perioder meg depresjoner eller mye angst. Jeg har bipolar lidelse også, så tror det "styrer" bulimien litt, også. Når jeg er hypoman føler jeg meg fin og sexy, og i tillegg reduseres apetitten, og jeg går automatisk litt ned i vekt. Da er bulimien helt fraværende. I down-periodene, så føler jeg meg stygg, ekkel og tjukk, og har skikkelig søtsug, og sliter enormt med å kontrollere kaloriinntaket. I tillegg gir følelsen av å spy en sånn tilfredsstillende indre massasje. I normale perioder spyr jeg kanskje 1-2 ganger i uka, rett og slet fordi jeg er desperat etter å gå ned i vekt. 

Jeg er på en måte desperat etter mat, og desperat etter vektnedgang. Perfekt kombo for å bli bulimiker. 

Men jeg ønsker virkelig å slutte. Skulle ønske det ikke hadde så stor makt over meg :( 

Anonymkode: 86560...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 29.7.2018 den 16.05, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål. Selv tenker jeg at jeg er "flink" i perioder, og derfor klarer å la være å spy. Sprekker til slutt, og "lar det stå til", og da er bulimien fort tilbake. 

Det blir mer overspising i perioder meg depresjoner eller mye angst. Jeg har bipolar lidelse også, så tror det "styrer" bulimien litt, også. Når jeg er hypoman føler jeg meg fin og sexy, og i tillegg reduseres apetitten, og jeg går automatisk litt ned i vekt. Da er bulimien helt fraværende. I down-periodene, så føler jeg meg stygg, ekkel og tjukk, og har skikkelig søtsug, og sliter enormt med å kontrollere kaloriinntaket. I tillegg gir følelsen av å spy en sånn tilfredsstillende indre massasje. I normale perioder spyr jeg kanskje 1-2 ganger i uka, rett og slet fordi jeg er desperat etter å gå ned i vekt. 

Jeg er på en måte desperat etter mat, og desperat etter vektnedgang. Perfekt kombo for å bli bulimiker. 

Men jeg ønsker virkelig å slutte. Skulle ønske det ikke hadde så stor makt over meg :( 

Anonymkode: 86560...4b9

Beklager sent svar.

Du må oppsøke hjelp. Fastlegen i første omgang.

Det finnes gode støttegrupper, google på nett. Her kan du få råd og styrke mens du venter på terapi som kan ta litt tid. Selvsagt kan man være en del av gruppene under behandling også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...