Gå til innhold

Tidlig ultralyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Eg tok en test den 27 mai og fant ut at eg var gravid. Ut ifra babyverden sin terminkalkulator så var eg da 4 uker. Når eg var nesten 8 uker så bestillte eg tidlig ultralyd på en privat klinikk for og bare se den lille og for og se om eg var med tvillinger siden eg hadde tatt pergotime . Kom til ulvog hun kunne nesten ikke se noe og men fant foster sekk og noe som lå inni den og hun nevnte at hun kunne se at hjerte slo så hun var ikke itvil om at eg var gravid men så sa hun at eg er nok ikke 8 uker og trodde ca 4 uker, men ble da så usikker for hjerte slår jo ikke i uke 4 . Får ikke dette til og stemme når eg hadde positiv test 4 uker før ul og med tanke på når eg hadde menstruasjon. Tenker så mye på dette og beskymrer meg sånn.  

Anonymkode: 4c0e3...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Når hadde du siste menstruasjon? Hvorfor hadde du utvendig og ikke innvendig ultralyd? Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Eg hadde mensen 25 april og var på ul 20 juni. Eg vet ikke hvorfor hun tok utvendig

Anonymkode: 4c0e3...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg noterer følgende datoer:

  • Siste menstruasjon 25.april
  • Tatt pergotime (hva var grunnen til pergotime? uregelmessige blødninger ?)
  • 27.mai positiv test (jeg vet ikke hvordan terminkalkulatoren beregner graviditetens varighet, så den forholder vis oss ikke til)
  • 20.juni ultralyd viser hjerteaktivitet. Utvendig undersøkelse er på dette tidspunktet ikke så sikker som innvendig, men la oss si at du var seks uker på vei. (man regner graviditetens varighet fra siste menstruasjon)
  • Hvis du har hatt uregelmessig menstruasjon og brukt pergotime for eggløsning, så setter vi en kunstig siste menstruasjon til ca 6 uker før 20.juni, altså 9.mai
  • Det stemmer ikke helt med positiv test allerede på dag 18 (27.mai),

Jeg kan ikke se annet enn at du må vente til vanlig ultralyd (ved 18 evt 12 uker) med å få det avklart. Jeg kan ikke se at det er grunn til bekymring? Du kan gjerne fortelle hvilket resultat man kommer til?

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Hei. Har nå vært på den første svangerskapskontrollen og da fant ikke legen noe hjertelyd og ble henvist videre og da fikk vi dessverre vite at eg hadde hatt en spontanabort, hun kunne ikke se noe foster i magen bare en fostersekk , men det som er så rart er At eg hadde ingen smerter og hvor er fosteret blitt av? Vil jo tro at eg ville ha blødd viss fosteret kom ut.  Som eg skrev lengre oppe så så jo hun på privat klinikken at hun kunne se et foster med et hjerte som slo men at eg  var kortere på vei. 

Anonymkode: 4c0e3...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er et begrep i fagspråket som heter 'blighted ovum' hvor fosteranlegg tørker inn og forsvinner uten at det blir blødning.

Leit at det skulle skje, men det er gode sjanser for at det lykkes neste gangen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...