Gå til innhold

Fryse vekk kjønnsvorter!?


Clite

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter over 1 år med spekulering og halvveis selvdiagnostisering av både sopp, bakteriell vaginose, og til slutt vulvodynia, så fant jeg ut etter min gynekologtime nå i juni at jeg har kjønnsvorter. Før denne tiden har jeg vært i flere gynekologiske undersøkelser hos legen (som er tidligere utdannet gynekolog) og ikke funnet verken sopp, bakteriell vaginose etc. FOR en lettelse å endelig vite hva jeg er plaget av, men er redd jeg vil slite med å bli kvitt dem...

På timen frøys hun de vekk, eller, hun frøys noen vekk... Timen gikk utrolig fort og jeg fikk ikke ny time heller, det måtte jeg se an om jeg enda hadde smerter eller ikke, ogSÅ bestille ny time. Nå ble det mye utenomprat her... spørsmålet mitt er egentlig: Kan det gi meg varige plager/smerter å ha fryst de vekk inni skjeden min? Jeg merker ikke forskjell på svien etter første behandling, og etter mye research på nettet, inkludert et svar jeg så du hadde gitt til noen for flere år siden, så ble jeg usikker på om det kan være skadelig å behandles inni skjeden? 

Bildet jeg legger ved er svaret ditt på det spørsmålet, som jeg lurer på om gjelder det samme når man bruker frysing som behandling? Svaret er fra 2001, derfor jeg spør nå siden det er så lenge siden og svaret kan ha forandret seg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si at jeg er 19 år og legge ved bildet! Glemte også å spørre om én ting til... 

Jeg har bare hatt 1 partner og jeg var den første han både kysset og var seksuelt aktiv med. Hvordan kan jeg da ha fått kjønnsvorter? Kan han (eller meg for den saks skyld) evt. ha blitt smittet av sin mor da han ble født? Eller MÅ man ha sex/være seksuelt aktiv med noen for å få det? Eller kan han ha hatt vorter på hendene som smittet meg der nede? Jeg har prøvd å lese om smitte på nettet, men i min situasjon blir jeg ikke noe klokere. Vi var i lag i 2 år, og i løpet av den tiden slo vi opp 1 gang. Det var etter bruddet jeg begynte å få plager, og jeg lurer derfor på om han kan ha vært med noen andre i den tiden, eller om det finnes andre grunner til at jeg har fått kjønnsvorter. 

 

 

Tusen takk for svar på forhånd!

9D5A17CE-34D4-4A69-A310-84F4235EA1CC.jpeg

Endret av Clite
Glemte å legge ved bildet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er dessverre ikke oppdatert på kjønnsvorter, men jeg er opplært til at man ikke skal fjerne kjønnsvorter inne i skjeden. Jeg kan ikke forestille meg at en enkel frysebehandling kan ha gjort skade, men det er ikke sannsynlig at behandlingen har fjernet virus som kan ligge skjulet under hud og slimhinner. Er du vaksinert for HPV? vet du hvilken type vaksine du har fått? noen vaksiner beskytter også mot kjønnsvorter.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hva tror du med flere frysebehandlinger (noe der ser ut som jeg trenger)? Jeg ble vaksinert for HPV på ungdomsskolen, så har senket skuldrene for kreft mye mer etter jeg fant ut at man da er mye beskyttet mot de «farlige» typene for HPV. 

 

Tusen takk for svar! Vet du hvordan jeg kan finne ut for sikkert når det gjelder årsak til smitte? Har ikke helt lyst til å konfrontere eksen min med noe, men det plager meg litt å ikke vite om det er en sannsynlighet for at han har vært med noen andre eller ikke, det ville basert et helt års forhold på løgn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke vanlig å finne smittekilde til HPV da det ikke har noen konsekvens. Hvordan vet du forresten at det er kjønnsvorter i skjeden? Som sagt, det er ikke vanlig å fjerne dem. De vil som regel gå bort av seg selv. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hos gynekolog for noen uker siden, så fortalte hun meg at jeg hadde kjønnsvorter inni skjeden. Jeg har prøvd å sett selv i ettertid og jeg er ganske sikker på at jeg kan se dem, det er som små utstikkere fra huden, noen større enn andre. Hun sa at det var vanlig å enten fryse dem vekk eller pensle de, og hun spurte meg egentlig ikke, hun bare frøs de vekk. 

Jeg klarer bare å finne én logisk forklaring på at jeg har fått dette (uten å tro at eksen har vært utro med meg), og det er at enten hans mor eller min mor har hatt viruset ved fødsel og at en av oss har blitt smittet da. Er det en mulighet tror du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er på ferie i utlandet og har derfor ikke adgang til relevante artikler.

Om du eller din kjæreste kan være smittet av mor under fødselen og vise symptomer etter ca 20 år? Det kan jeg ikke svare på, men HPV kan overføres fra mor til barn ved fødsel.

Vennlig hilsen Mette.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har nå fått svar fra en ekspert på området:

Kondylomer trenger man kun å behandle på «kosmetisk» indikasjon eller hvis det er et mekanisk hinder. Begge deler vanskelig å tenke seg i vagina. HPV virus får man vanligvis ikke bort pga behandling- det er kun immunforsvaret som klarer det. 
Vanligvis kan man anbefale å avvente til akkurat dette skjer. Hvis det er store forandringer som gir plager, kan man bruke laser.
 
Vennlig hilsen Mette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...