Gå til innhold

Bør jeg beholde eggstokkene?


1955-modell

Anbefalte innlegg

1955-modell

Jeg er 63 år, og jeg fikk i begynnelsen av denne måneden tatt en utskrapning fordi gynekolog hadde konstatert at slimhinnen i livmoren var unormalt tykk. Det ble oppdaget celleforandringer, noen var uproblematiske, men en del var kreftceller i et tidlig stadium.

Jeg er satt opp til operasjon for å fjerne livmoren om et par uker. Jeg skal få mer informasjon midt i denne uka, da skal resultater fra CT og MR være klare, så da kan jeg vel få vite om det er noen spredning. Jeg hadde inntrykk av at legen som ringte og fortalte om utskrapningsresultatet, ikke var redd for spredning, han ga gode prognoser for behandlingen. (Er det avhengig av rask operasjon? Cellene var lite aggressive, haster det allikevel med å få dem ut?)

Han sa også at de ville fjerne eggstokkene. Hva konsekvenser vil det få for ev. hormonbehov i kroppen? Vil det være en fordel å unngå å fjerne dem - og er det tid til å finne ut mer om det først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Livmorkreft er den snilleste form for underlivskreft, den utvikler seg vanligvis langsomt. Hadde du blødninger eller ble den tilfeldig oppdaget? Det er ikke tvil om at du også skal få fjernet eggstokkene, de har ingen funksjon i din alder. Eggstokkreft rammer 1-2 % av alle kvinner og er en krefttype som ofte oppdages sent fordi den ikke gir tidlige symptomer. Så få dem bort.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1955-modell

Det var egentlig nokså tilfeldig at den ble oppdaget, så jeg var antakelig heldig at det skjedde så tidlig i utviklingen.

Forstår jeg det riktig at jeg ikke har noe behov framover for de hormonene som eggstokkene skulle ha levert heretter? Slik at å fjerne dem ikke fører til at jeg må i gang med noen kunstig hormontilførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Eggstokkene mistet sin østrogenproduksjon da menstruasjonene stoppet opp, siden var det litt andre hormoner som ble produsert i noen år (mannlige som også produseres i eggstokkene). Du vil ikke trenge hormonbehandling når de fjernes. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...