bihule Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Jeg har faatt paavist kronisk bihulebetennelse for tre uker siden. Jeg hadde en kraftig forkjolelse m. bihulebet. og fikk sterk antibiotika. Ca en uke senere tok hele familien blodprover for vi har vaert noe tufse i vinter. Jeg ble sporenstreks kalt inn til Ore,nese, hals spesialist som sendte meg til roengten. Det ble paavist kronisk bihulebetennelse, noe jeg ikke har vaert nevneverdig plaget med. Naa har jeg vaert gjennom 2 antibiotikakurer og 8 skyllinger av bihulen, uten at betennelsen vil gi seg. Oere/nese/hals legen insisterer at jeg skal komme tilbake nesten hver dag til utskyllingen er klar. Siden jeg for tiden bor i Slovakia, og legen kommuniserer paa tysk, ikke min sterkeste side, er jeg usikker paa behandlingsopplegget. Jeg har ikke noe plager med bihulen, men alle stikkene gjennom nesbrusken, med lokalbedovelse, gjoer med engstelig. For det foerste, er dette en anbefalt framgangsmaate? CPR verdiene er fortsatt hoye men ikke som i starten, og det er lite eller ingen bakterier i betennelsen, noe legen sier er et paradox. Hvis jeg ikke har plager med bihulebetennelsen annet naar jeg blir forkjolet, er det da en risiko? Legene her snakker om betennelse som kan gaa i kjevebeinet. Er det ikke ogsaa risiko fobundet med aa stikke diverse hull i nesebrusken, en ganske haardhendt behandling? Hva kan vaere alternative behandlingsmetoder, evt. kan det skade aa vente og se? Jeg skulle gjerne hatt en 2nd opinion, men er redd jeg ikke kommer inn til spesialist i Oslo, i hvert fall ikke paa en par-dagers visitt. Kan jeg faa noen raad? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44352-kronisk-bihulebetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Hei, Kronisk bihulebetennelse kan være virkelig kronisk og langvarig og vanskelig å behandle. Opplegget varierer noe i forskjellige deler av verden, men hovedsaken er stortsett at man skal forsøke å skaffa avløp for puss og væske som samler seg i bihulene. Antibiotika kommer i annen rekke, avhengig av hva man finner av bakterier. Det din lege gjør, gjentatte skyllinger er en ganske akseptert behandling. Man kan selvfølgelig diskutere hvor ofte det skal gjøres og hvor lenge. Spesielt hvis du ikke har symptomer. Det kan også være et poeng å få tatt et røntgenbilde for å følge med tilstanden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44352-kronisk-bihulebetennelse/#findComment-169112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.