Gå til innhold

høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Gjest victoria

Hei!

Jeg er ei jente som blir snart 22år.I dag var jeg hos legen,og han tok blodtrykket mitt.Det var 130/95.Er dette høyt?

Jeg hadde suttet rolig i over en halv time, og ikke gått fort eller stresset noe før på dagen før jeg tok dette blodtrykket.

Ble sendt til sykehuset for å ta blodprøver blant annet av stoffskiftet.Kanskje jeg hadde for høyt stoffskifte eller bare høyt blodtrykk?

Må også nevne at jeg går både på antipsykotikum tablett og SSRI samtidig.

Kan disse to sammen være en årsak til at blodtrykket mitt er høyt?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44358-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Victoria.

130/95 hos en ung pike er noe for høyt (d.v.s. det diastoliske trykk = undertrykket). Muligens er det selve målesituasjonen som stresser deg litt og dermed sender trykket litt i været, men som èngangsmåling er det ikke noe å engste seg for. Det vil være en fordel om du får det kontrollert noen ganger.

Imidlertid har du helt rett i at de medikamenter du bruker påvirker ditt blodtrykk. Såvel antipsykotika som SSRI har blodtrykksforhøyelse som potensiell bivirkning. Snakk med din kontrollerende lege om dette. Det er imidlertid ikke noen grunn til at man i første omgang skulle vurdere å behandle dette blodtrykket. Sannsynligheten for at det ved senere målinger er normalt er ganske stor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44358-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-172080
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...