AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Jeg ble psykisk syk for rundt 3 år siden og har hatt kontakt med psykiatrien siden det. Jeg begynte på antipsykotika med en gang jeg kom i kontakt med psykiatrien og har gått på en høy dose helt inntil 7 måneder siden da jeg sluttet. Jeg har fått diagnosen schizofreni av psykiater for 1 år siden og har i løpet av denne tiden hatt en del forskjellige psykiatere som behandlere som alle har vært enige i at jeg burde gå på antipsykotika. For 2 måneder siden hadde jeg en samtale med den ene behandleren min (om man kan kalle henne for det) fra psykiatrien. Jeg vet at hun er sykepleier, men er usikker på om hun har videreutdanning i psykiatri. Uansett, hun sa til meg at hun opplevde meg som bedre nå som jeg ikke gikk på noen medisiner enn 1 år tidligere da jeg gikk på 20 mg abilify (som så vidt jeg har skjønt er en en ganske høy dose). Det som er saken er at jeg ikke har hatt kontakt med noen av mine behandlere på en stund da jeg valgte å avslutte behandlingen. Jeg tenker å be om å få en behandler igjen og jeg er redd for at denne behandleren mener at jeg må gå på medisiner og at jeg vil bli tvangsmedisinert igjen (så vidt jeg har skjønt er det mange psykiatere som har denne oppfatningen av pasienter med schizofreni at de må gå på antipsykotika). Det jeg lurer på er om denne uttalelsen til sykepleieren har noen betydning? Jeg regner med at det en (psykiatrisk) sykepleier mener teller mindre enn meningen til en psykiater? Jeg tenker med tanke på utdannelse (og makt de har) etc. Noen som har noen tanker rundt dette? Trenger sårt råd. Anonymkode: 12f99...cbf 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble psykisk syk for rundt 3 år siden og har hatt kontakt med psykiatrien siden det. Jeg begynte på antipsykotika med en gang jeg kom i kontakt med psykiatrien og har gått på en høy dose helt inntil 7 måneder siden da jeg sluttet. Jeg har fått diagnosen schizofreni av psykiater for 1 år siden og har i løpet av denne tiden hatt en del forskjellige psykiatere som behandlere som alle har vært enige i at jeg burde gå på antipsykotika. For 2 måneder siden hadde jeg en samtale med den ene behandleren min (om man kan kalle henne for det) fra psykiatrien. Jeg vet at hun er sykepleier, men er usikker på om hun har videreutdanning i psykiatri. Uansett, hun sa til meg at hun opplevde meg som bedre nå som jeg ikke gikk på noen medisiner enn 1 år tidligere da jeg gikk på 20 mg abilify (som så vidt jeg har skjønt er en en ganske høy dose). Det som er saken er at jeg ikke har hatt kontakt med noen av mine behandlere på en stund da jeg valgte å avslutte behandlingen. Jeg tenker å be om å få en behandler igjen og jeg er redd for at denne behandleren mener at jeg må gå på medisiner og at jeg vil bli tvangsmedisinert igjen (så vidt jeg har skjønt er det mange psykiatere som har denne oppfatningen av pasienter med schizofreni at de må gå på antipsykotika). Det jeg lurer på er om denne uttalelsen til sykepleieren har noen betydning? Jeg regner med at det en (psykiatrisk) sykepleier mener teller mindre enn meningen til en psykiater? Jeg tenker med tanke på utdannelse (og makt de har) etc. Noen som har noen tanker rundt dette? Trenger sårt råd. Anonymkode: 12f99...cbf Jeg ville ikke latt noens utdannelse være det avgjørende i denne saken. Det som skal veie tyngst er hvordan DU har det. Fungerer du - flott, men ha plan b klar om du blir dårlig. Jeg ville med andre ord funnet meg en behandler og hatt en tett dialog med vedkommende hvorvidt medisiner eller ei skal involveres. Du bestemmer, det er tross alt ditt liv. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 "Alle" med schizofrenidiagnose vil bli bedre, både subjektivt og sett utenfra, når de slutter med medisin. Dette fordi bivirkningene forsvinner nesten med en gang, mens virkningen henger i. Vanligvis vil ikke tilbakefallet hos stabiliserte komme før etter 6-10 mnd. Mange stabiliserte forblir på alt for høy dose. Forsiktig nedtrapping bør forsøkes og går vanligvis bra. Dessverre er det en enorm forskjell med hensyn til prognose på en liten dose AP og ingen AP. Det er flott at du og andre oppfatter deg som bedre, men jeg er redd tilbakefallet kommer. Kan du diskutere med din psykiater/lege om du f. eks kan ta 10 mg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 8 timer siden, XbellaX skrev: Jeg ville ikke latt noens utdannelse være det avgjørende i denne saken. Det som skal veie tyngst er hvordan DU har det. Fungerer du - flott, men ha plan b klar om du blir dårlig. Jeg ville med andre ord funnet meg en behandler og hatt en tett dialog med vedkommende hvorvidt medisiner eller ei skal involveres. Du bestemmer, det er tross alt ditt liv. Det har du nok rett i. Sykepleieren som sa dette har også fulgt meg opp siden jeg ble syk for 3 år siden, mens de ulike psykiaterne har jeg bare snakket med sporadisk nå og da, så det har vel litt å si det også? Jeg skal til fastlegen og be om å få en behandler i begynnelsen av neste uke, så håper på at det ikke tar så alt for lang tid før jeg får en. Har hørt at det normalt ikke skjer noe i forhold til henvisninger i ferien, men jeg håper at jeg kanskje får ha samtaler med fastlegen mens jeg venter. Anonymkode: 12f99...cbf 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 7 timer siden, kupton skrev: "Alle" med schizofrenidiagnose vil bli bedre, både subjektivt og sett utenfra, når de slutter med medisin. Dette fordi bivirkningene forsvinner nesten med en gang, mens virkningen henger i. Vanligvis vil ikke tilbakefallet hos stabiliserte komme før etter 6-10 mnd. Mange stabiliserte forblir på alt for høy dose. Forsiktig nedtrapping bør forsøkes og går vanligvis bra. Dessverre er det en enorm forskjell med hensyn til prognose på en liten dose AP og ingen AP. Det er flott at du og andre oppfatter deg som bedre, men jeg er redd tilbakefallet kommer. Kan du diskutere med din psykiater/lege om du f. eks kan ta 10 mg? Skjønner. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å bruke noen medisiner, men dersom min nye behandler skulle insistere på at det er det beste for meg så kunne jeg muligens kanskje gått med på å bruke minst mulig dose. Anonymkode: 12f99...cbf 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maggie55 Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Jeg ville prøvd å forholde meg lojalt til " Min lege" og prøvd å følge opp behandlingsråd så godt jeg kunne i en veldig vanskelig tid. Har du en mor eller far du kan prate litt med ved siden av eller andre så du ikke blir så ensom med alt og kanskje noen å diskutere litt med. Man må ha med seg følseslivet sitt også i livet sitt. All positiv interesse fra denne sykepleieren er jo bare bra sikkert for deg men du går jo i behandling sikkert for å mestre problemene og da er det jo legen som først og fremst kjenner til hvorfor du selv også mener du nå trenger litt hjelp og støtte i livet ditt og kanskje tiltak i form av medisiner og dette er det jo lege som vet mest om etter lange studier. Så jeg ville lyttet til din primære legekontakt som har med medisinene å gjøre. Så bra at du er av de som har kontakt med en lege om dine ting. 😊 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maggie55 Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Leger er alltid interessert i minst mulig dose. ( jeg er ikke selv lege eller helsepersonell og kjenner bare psykiatrien som bruker av hovedsaklig den private delen) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 4 minutter siden, Maggie55 skrev: Leger er alltid interessert i minst mulig dose. ( jeg er ikke selv lege eller helsepersonell og kjenner bare psykiatrien som bruker av hovedsaklig den private delen) Det er ikke mitt intrykk, psykiatere ihvertfall vil opp i mest mulig høyest dose. Forstå det den som kan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maggie55 Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Så rart 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut1980 Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 (endret) Dette er samme som for meg (har dog ikke Schizofreni). Jeg går heller ikke fast på medisiner lenger, men når det trengs. Det er vanskelig å svare deg når man ikke er Lege for hva begrunnelse som ligger bak avgjørelsen Men det jeg kan tenke meg det er. Enten kan de har registrert noe i forbindelse med hvordan du reagerte på medisinene, eller så kan det ha noe med at de vil prøve ut å se. Legene vil ALLTID avstå fra medisiner dersom de føler du kan klare deg uten. Endret 28. juli 2018 av Knut1980 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Jeg var så likegyldig da jeg gikk på risperdal, og sykepleieren trodde jeg var slik. Hadde ikke sett meg uten da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.