Gå til innhold

Kupton: Dement far med psykose, hva skal man gjøre?


ISW

Anbefalte innlegg

Føler at jeg er i ferd med å gå fra forstanden på en snau ukes ferie med foreldrene mine.

Bakgrunn: Dement far sent i 70-årene, hatt demens i 8-10 år, trolig Lewy-legemer. Står på rivastigmin i dag, ellers ingen psykofarmaka. Fikk psykosesymptomer i fjor sommer, paranoide vrangforestillinger («the usual»: Noen stjeler pengene hans og tomta hans og familien vil ha han på aldershjem) og synshallusinasjoner. Forsøkt Risperdal, men dette ble fjernet av psykiater under utredningen grunnet mye bivirkninger (EPS) og mistanke om Lewy-legemer. 

Min mor sliter døgnet rundt med han, med å tilbakevise vrangforestillinger og hallusinasjoner og annen hjelp. Etter fire dager på ferie gjør jeg det samme. Utakknemlighet, furting, nettopp brukt to timer på å forklare at ingen hadde med seg en vill bikkje inn på restauranten. Hele dagen har gått med til å hjelpe til, og jeg føler egentlig at ingenting hjelper og ingenting settes pris på. Gleder meg bare til å komme hjem og tilbake på jobb og slippe dette her, det er både trist og meningsløst. Ikke er han fornøyd med å være her, ikke er han fornøyd med hjelpen han får. Lager rare teorier hele tiden om normale ting rundt han (som nevnt over, samt at noen stjeler fra han, biler bråker for å irritere han, osv....) Skal flytte en gang i uka når han blir lei av at naboene angivelig konspirerer og har null innsikt til å forstå at det neppe går bra.

Nekter å ta Sobril (må vel være eneste i psykiatrien som gjør det... :)) AP er kontraindisert. Hva kan gjøres her? Jeg orker snart ikke mer, og jeg beundrer virkelig min mor som holder ut dette. Som alle andre skal han ta livet sitt hvis vi «sender han på hjem». 

 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere snakket med en fagperson på alderspsykiatrisk?

Anonymkode: a7b3f...006

Jepp, ferdig utredet der for 8 mnd siden. Men ingen oppfølging etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jepp, ferdig utredet der for 8 mnd siden. Men ingen oppfølging etter det.

Ta kontakt og få råd, det er de som er eksperter på dette. 

Anonymkode: a7b3f...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kupton skrev:

Et litteratursøk viser hvor lite en vet om dette og behandlingen.

Jeg finner en studie som viser at olanzapin 5 mg har gunstig effekt på vrangforestillinger uten særlige bivirkninger.

https://www.karger.com/Article/Abstract/48636

 

Interessant. Jeg trodde den antikolinerge effekten med olanzapin var problematisk, men ser at den ikke er det.

Forresten: Vet du når AP ved Parkinson psykose som er godkjent i USA (med minimal antidopaminerg effekt) kan forventes å komme til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, kupton skrev:

Er det cariprazin du tenker på?

Hei, nei tenkte på Nuplazid (pimavanserin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Føler at jeg er i ferd med å gå fra forstanden på en snau ukes ferie med foreldrene mine.

Bakgrunn: Dement far sent i 70-årene, hatt demens i 8-10 år, trolig Lewy-legemer. Står på rivastigmin i dag, ellers ingen psykofarmaka. Fikk psykosesymptomer i fjor sommer, paranoide vrangforestillinger («the usual»: Noen stjeler pengene hans og tomta hans og familien vil ha han på aldershjem) og synshallusinasjoner. Forsøkt Risperdal, men dette ble fjernet av psykiater under utredningen grunnet mye bivirkninger (EPS) og mistanke om Lewy-legemer. 

Min mor sliter døgnet rundt med han, med å tilbakevise vrangforestillinger og hallusinasjoner og annen hjelp. Etter fire dager på ferie gjør jeg det samme. Utakknemlighet, furting, nettopp brukt to timer på å forklare at ingen hadde med seg en vill bikkje inn på restauranten. Hele dagen har gått med til å hjelpe til, og jeg føler egentlig at ingenting hjelper og ingenting settes pris på. Gleder meg bare til å komme hjem og tilbake på jobb og slippe dette her, det er både trist og meningsløst. Ikke er han fornøyd med å være her, ikke er han fornøyd med hjelpen han får. Lager rare teorier hele tiden om normale ting rundt han (som nevnt over, samt at noen stjeler fra han, biler bråker for å irritere han, osv....) Skal flytte en gang i uka når han blir lei av at naboene angivelig konspirerer og har null innsikt til å forstå at det neppe går bra.

Nekter å ta Sobril (må vel være eneste i psykiatrien som gjør det... :)) AP er kontraindisert. Hva kan gjøres her? Jeg orker snart ikke mer, og jeg beundrer virkelig min mor som holder ut dette. Som alle andre skal han ta livet sitt hvis vi «sender han på hjem». 

 

Vet ikke om det er bedre enn andre ap ved lewibody  demens eller ei, men ser at seoquel brukes om noe ap. 

Styrke på exelon forsøkt justert? Brukt lenge? Opplevd at etter lang tids bruk, kan det gi hallusinasjoner. 

Forsøkt andre tilnærminger enn direkte realitetsorientering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er du kupton? Ser at mange spør deg om råd😊

Anonymkode: 916d3...1ee

Kupton er en meget dyktig og klok bruker, kan stole på Kupton 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Hva med en slik Røde kors bestevenn.Jeg tror mange i høy alder kjenner på en ensomhet som ikke er så lett å forstå. På sykehjemmet min mor var var den en person med hund fra Røde Kors ble det sagt som besøkte enkelte eldre som trengte et forsterket kontakttilbud. Det virker jo som om " det er ikke mye som går din far hus forbi" og disse vrangtingene har jo rot i problemstillinger som er mye oppe til debatt etter at arveloven ble så " generell" for en tid tilbake. Det er jo nesten ikke en lørdagsutgave av aviser som ikke har noe omkring arv og pensjon. Jeg tror så mange føler seg sviktet i vår tid man behøver ikke være eldre for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maggie55 skrev:

...disse vrangtingene har jo rot i problemstillinger som er mye oppe til debatt etter at arveloven ble så "generell" for en tid tilbake. 

Hva mener du med det? Demens gir ofte mistenksomhet, irritasjon og høyt bekymringsnivå selv om alt egentlig er i orden. Slik har det nok alltid vært, men vi får flere demente når flere blir riktig gamle, og dermed flere som får situasjonen tett innpå seg. Man kan være dement og forvirret uten å ha noe reelt å bekymre seg for ang. arv eller andre viktige saker.

Arveloven er da ikke blitt generell, det er bare arveavgiften som er fjernet, og det er ryddet litt opp i reglene for samboere. Arveloven er spesifikk og "matematisk", reglene handler om slektskap og tall. 

7 timer siden, Maggie55 skrev:

Det er jo nesten ikke en lørdagsutgave av aviser som ikke har noe omkring arv og pensjon.

Det stemmer, men det skyldes at det har blitt mer vanlig med særkullsbarn og opptil flere kull med "mine, dine og våre", og at pensjonsreglene er endret (og selv ekspertene innrømmer at de er kompliserte). Dessuten er lørdagsavisene blitt ukeblader med "du"-journalistikk ("Slik blir du slank, sprek, rik og vakker").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen råd å komme med, men jeg føler med deg. Demens er grusomt, mistet selv min mor for 1. år siden etter over 10 år med demens. For meg var det en langvarig sorg der litt og litt av person jeg kjente forsvant over flere år, en slik prosess er trist og tung for de nærmeste. 

Kanskje det er mulighet for din mor å få litt hjelp og avlastning hjemme eller at din far får støttekontakt noen timer i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Villanda skrev:

Vet ikke om det er bedre enn andre ap ved lewibody  demens eller ei, men ser at seoquel brukes om noe ap. 

Styrke på exelon forsøkt justert? Brukt lenge? Opplevd at etter lang tids bruk, kan det gi hallusinasjoner. 

Forsøkt andre tilnærminger enn direkte realitetsorientering?

Brukt Exelon i noen måneder, høyeste dose. Egentlig skal det jo dempe hallusinasjoner litt. 

Jeg får et inntrykk av at noen av «vrangforestillingene» svært midlertidig kan korrigeres, men at de kommer tilbake igjen. Kanskje det er tvangstanker og ikke vrangforestillinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fionys skrev:

Har ingen råd å komme med, men jeg føler med deg. Demens er grusomt, mistet selv min mor for 1. år siden etter over 10 år med demens. For meg var det en langvarig sorg der litt og litt av person jeg kjente forsvant over flere år, en slik prosess er trist og tung for de nærmeste. 

Kanskje det er mulighet for din mor å få litt hjelp og avlastning hjemme eller at din far får støttekontakt noen timer i uka. 

Takk for det :) 

Ja, det er vondt, og man blir jo fortvilet. Det er så mange rare forestillinger. I perioder innbiller han seg at han må på do hvert tiende minutt uten at han må det. Og lager bråk når man prøver å si at det neppe stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke greit ut. Har ikke selv opplevd så mye på det området, men har en mor som begynner å bli dement. Hun tror bl.a at de fleste er ute etter å stjele fra henne. Hun har også begynt å glemme ting på komfyren. Følger derfor med når det skrives om demens så jeg kan lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Demens er bare grusomt. Kan ikke få sagt hvor enig.

Arveloven er ribbet av ting som var der for å ta hensyn til svakere parter. Ant. av hensyn til å spare penger for offentlige kontorer og den hysteriske avbyråkratisdribgen som fører til maktovergrep.

En annen sak er at vi i vår tid får flere og flere mennesker aldri har det vært flere tror jeg som føler seg sviktet i sitt livsprosjekt tror jeg. Også eldre. Aldri har vel helsesystemet hatt større ansvar og kanskje færre ressurser å dele ut. På samme måte som det i gamle dager ikke var så mange som hadde bil så er folk i  dag vant med å leve fullverdige liv med matinntak og sosialt og kulturelt liv. Også eldre. Kanskje de eldre mer må forstås på sine egner premisser slik man i sosialantropolocien gjorde på sekstitall da man dro ut å besøkte og studerte stammefolk og urfolk. Har jeg tenkt når jeg stod oppi det med mine foreldre.

Men at mange føler seg sveket i dag. Ja det trenger man ikke være matematiker for å forstå.

Håper det går bra med din far og at det er god eldreomsorg der dere sogner til.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, emilie321 skrev:

Dette høres ikke greit ut. Har ikke selv opplevd så mye på det området, men har en mor som begynner å bli dement. Hun tror bl.a at de fleste er ute etter å stjele fra henne. Hun har også begynt å glemme ting på komfyren. Følger derfor med når det skrives om demens så jeg kan lære mer.

Kjøp komfyrvakt til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Maggie55 skrev:

Arveloven er ribbet av ting som var der for å ta hensyn til svakere parter. Ant. av hensyn til å spare penger for offentlige kontorer og den hysteriske avbyråkratisdribgen som fører til maktovergrep.

Kan du være mer konkret på hva som sto i arveloven før, som er fjernet nå? Hvilke svake parter tas det ikke hensyn til i arveloven?

Tidligere måtte man betale avgift hvis arven oversteg bestemte beløp. Den er fjernet nå. Er det denne avbyråkratiseringen (?) du mener fører til maktovergrep?

Det kom nylig et forslag om gebyr på skifteattest, men det ble ikke vedtatt. En slik utgift vil jeg betegne som maktovergrep - f.eks. ved uventet tap av en familieforsørger, får ikke gjenlevende ektefelle tak i det avdøde hadde på konto, før skifteattest foreligger. Da er et høyt gebyr det siste man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...