AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Hvilke antidepressiva og antipsykotika går godt sammen? Jeg har tidligere hatt psykose, har også blitt diagnostisert med schizofreni med overvekt av negative symptomer og sliter også med depresjon og generalisert angst. Hvilke antidepressiva og antipsykotika kan være verdt for meg å prøve? Anonymkode: f9abe...8ea 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 (endret) Jeg er mest fornøyd med zyprexa, men den gir 1 av 4 vektoppgang. I tillegg tar jeg Zoloft, som antidepressiva den liker jeg ikke noe særlig, vet egentlig ikke om den har noen effekt. Jeg har schizofreni og tvangslidelse. Zyprexa er for meg den AP som hjelper mest mot angst. Jeg kan dele mine erfaringer: Zyprexa- bra for angst og søvn, og ett veldig godt antipsykotisk medikament dårlig for fedme. Seroquel- Veldig bra for søvn, men man føler seg ofte litt dopet, litt tung i begynnelsen Solian- Virket bra for meg, ligner vist på risperdal. Men ikke like effektiv for meg som de to over. Zeldox- Jeg gikk ned 12 kilo på denne og den ga meg ett merkelig søvnmønster. Relativt liten antipsykotisk effekt på meg. Så har man noen jeg ikke har prøvd: risperdal som vel er det første. av de nyere typene. Abilify, som er ganske snill på vekt men ikke på angst (har jeg hørt), Latuda (mer som de gamle med nevrologiske bivirkninger), og Serdolect som jeg ikke har hørt så mye om, annet en at man må ha mislykkes med 2 andre AP og også ta hjerteprøver (EKG?). ganske ofte fordi den kan gi forstyrrelser. Hvis ikke noe av dette funker har man storslegga på schizofreni som er Leponex. Denne tror jeg regnes som den beste på negative symptomer. Men den har en bivirkning som kan skade blodet, derfor må man ta blodprøver hver 14 dag, i tilfelle man får denne sjeldne bivirkningen. Også må man dra til legen dersom man merker en forkjølelse eller noe slikt, for å utelukke denne bivirkningen. I tillegg har man en masse gamle AP disser virker like bra, men kan gi enkelte plagsomme nevrologiske bivirkninger. Spessielt unge menn er utsatt for Akutt dystopi, som er ufarlig, men plagsomt. Fullstendig reversibelt dog. Jeg fikk dette 2 ganger da jeg var 18. Parkinsonisme er også en bivirkning det føles som Parkinson men er reversibelt. En ureversibel bivirkning som man kan pådra seg med disse gamle er tardive dyskenieser, som man så mye av på galehusene før. Det er rykninger i ansiktsmuskulatur. Så var jeg deg ville jeg gått for noen av de jeg nevnte først. Gammeldagse AP regnes i høydose og Lavdose. Lavdose er de med mest psykoseknusende egenskapene, men også de som gir flest av overstående bivirkninger. Høydose skulle hjelpe på søvn. Eksempel Lavdose: Haldol , trilafon, fluanxol (Fluanxol skal vistnok være fin mot angst i små doser) eksempel høydose : nozinan largactil AD vet jeg mindre om. Jeg hadde gått for zyprexa med mindre du er veldig overvektig. Men folk reagerer forskjellig på ulike medisiner. Så dette er min subjektive guide til antipsykotisk medisin. Endret 28. juli 2018 av Worrysome plenty 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Ellers er det vel alle SSRI Antidepressiva som kan kombineres med antipsykotisk medisin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 4 timer siden, Worrysome plenty skrev: Jeg er mest fornøyd med zyprexa, men den gir 1 av 4 vektoppgang. I tillegg tar jeg Zoloft, som antidepressiva den liker jeg ikke noe særlig, vet egentlig ikke om den har noen effekt. Jeg har schizofreni og tvangslidelse. Zyprexa er for meg den AP som hjelper mest mot angst. Jeg kan dele mine erfaringer: Zyprexa- bra for angst og søvn, og ett veldig godt antipsykotisk medikament dårlig for fedme. Seroquel- Veldig bra for søvn, men man føler seg ofte litt dopet, litt tung i begynnelsen Solian- Virket bra for meg, ligner vist på risperdal. Men ikke like effektiv for meg som de to over. Zeldox- Jeg gikk ned 12 kilo på denne og den ga meg ett merkelig søvnmønster. Relativt liten antipsykotisk effekt på meg. Så har man noen jeg ikke har prøvd: risperdal som vel er det første. av de nyere typene. Abilify, som er ganske snill på vekt men ikke på angst (har jeg hørt), Latuda (mer som de gamle med nevrologiske bivirkninger), og Serdolect som jeg ikke har hørt så mye om, annet en at man må ha mislykkes med 2 andre AP og også ta hjerteprøver (EKG?). ganske ofte fordi den kan gi forstyrrelser. Hvis ikke noe av dette funker har man storslegga på schizofreni som er Leponex. Denne tror jeg regnes som den beste på negative symptomer. Men den har en bivirkning som kan skade blodet, derfor må man ta blodprøver hver 14 dag, i tilfelle man får denne sjeldne bivirkningen. Også må man dra til legen dersom man merker en forkjølelse eller noe slikt, for å utelukke denne bivirkningen. I tillegg har man en masse gamle AP disser virker like bra, men kan gi enkelte plagsomme nevrologiske bivirkninger. Spessielt unge menn er utsatt for Akutt dystopi, som er ufarlig, men plagsomt. Fullstendig reversibelt dog. Jeg fikk dette 2 ganger da jeg var 18. Parkinsonisme er også en bivirkning det føles som Parkinson men er reversibelt. En ureversibel bivirkning som man kan pådra seg med disse gamle er tardive dyskenieser, som man så mye av på galehusene før. Det er rykninger i ansiktsmuskulatur. Så var jeg deg ville jeg gått for noen av de jeg nevnte først. Gammeldagse AP regnes i høydose og Lavdose. Lavdose er de med mest psykoseknusende egenskapene, men også de som gir flest av overstående bivirkninger. Høydose skulle hjelpe på søvn. Eksempel Lavdose: Haldol , trilafon, fluanxol (Fluanxol skal vistnok være fin mot angst i små doser) eksempel høydose : nozinan largactil AD vet jeg mindre om. Jeg hadde gått for zyprexa med mindre du er veldig overvektig. Men folk reagerer forskjellig på ulike medisiner. Så dette er min subjektive guide til antipsykotisk medisin. Takk for at du deler erfaringen din, det er til hjelp. Jeg har brukt zyprexa tidligere og den fungerte dessverre ikke for meg da jeg gikk opp 40 kg på veldig kort tid. Det gikk heldigvis nedover igjen da jeg fikk byttet til ett annet antipsykotika. Abilify er vel den medisinen som jeg har best erfaring med, men skal definitivt vurdere de andre du nevner også. Anonymkode: f9abe...8ea 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 (endret) Cipralex og Cipramil skal helst ikke kombineres med de AP som har mest tilbøyelighet til å forlenge hjertets repolariseringstid (Serdolect, Zeldox og Truxal). Denne kombinasjonen er kontraindisert i Felleskatalogen. Ellers er Wellbutrin og AP muligens litt meningsløst siden disse har antidoteffekt på hverandre (det finnes noe forskning som likevel viser en effekt av kombinasjonen selv om det for meg virker litt rart). Ellers skal vel det meste gå bra? Endret 29. juli 2018 av issomethingwrong 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 1 time siden, issomethingwrong skrev: Cipralex og Cipramil skal helst ikke kombineres med de AP som har mest tilbøyelighet til å forlenge hjertets repolariseringstid (Serdolect, Zeldox og Truxal). Denne kombinasjonen er kontraindisert i Felleskatalogen. Ellers er Wellbutrin og AP muligens litt meningsløst siden disse har antidoteffekt på hverandre (det finnes noe forskning som likevel viser en effekt av kombinasjonen selv om det for meg virker litt rart). Ellers skal vel det meste gå bra? Åja, jeg skjønner. Litt dumt at wellbutrin ikke kan kombineres med antipsykotika da det egentlig var den jeg ønsket å bruke. Men om jeg bruker abilify, hvilken antidepressiva vil du anbefale å ta i kombinasjon med denne? Eller har det ikke noe betydning? Anonymkode: f9abe...8ea 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.