Gå til innhold

Er dette psykose/grensepsykose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er litt forvirret med dette med psykose. Mitt inntrykk er at de faglærte har to ulike meninger når det kommer til å diagnostisere psykose. Av de jeg har møtt. Noen mener at psykose kan komme og gå, kan vare i alt fra timer til år. At man man gjøre rede for seg eller forstå at man er syk. Andre mener at man ved psykose er helt vekk. At det varer lenge. Uker, minst. Man man ikke kan gjøre rede for seg, eller få til noe som helst. Jeg har opplevd begge deler. 

Har hatt psykose. Sånn tydelig. Men i blant har jeg noen symptomer som likner veldig på psykose, men det er mildere, og varer kortere. 
Typisk kan det være at jeg plutselig en kveld på følelsen av å ikke være alene i huset. Lys, synsinntrykk og lyder som jeg vanligvis ikke ville reagert på kan virke veldig skremmende. Som om det er en sterk tilstedeværelse av ondskap. Jeg blir redd, skvetten, kanskje trist. Må følge med. Undersøker huset og hagen. Følger med i vinduer. Blir redd når noen kjører eller går forbi. Får ikke sove fordi jeg føler at noen følger med på meg. Og sånt noe. Litt som om bli kastet inn i en skrekkfilm.

Vanligvis er ikke dette noe jeg sliter med. Men nå og da kommer det. Og jeg lurer på hva som skjer? Er det liksom akutt paranoia, eller er det psykose eller grensepsykose? Det varer gjerne noen timer, og så er jeg fin igjen. 

Anonymkode: ab873...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt forvirret med dette med psykose. Mitt inntrykk er at de faglærte har to ulike meninger når det kommer til å diagnostisere psykose. Av de jeg har møtt. Noen mener at psykose kan komme og gå, kan vare i alt fra timer til år. At man man gjøre rede for seg eller forstå at man er syk. Andre mener at man ved psykose er helt vekk. At det varer lenge. Uker, minst. Man man ikke kan gjøre rede for seg, eller få til noe som helst. Jeg har opplevd begge deler. 

Har hatt psykose. Sånn tydelig. Men i blant har jeg noen symptomer som likner veldig på psykose, men det er mildere, og varer kortere. 
Typisk kan det være at jeg plutselig en kveld på følelsen av å ikke være alene i huset. Lys, synsinntrykk og lyder som jeg vanligvis ikke ville reagert på kan virke veldig skremmende. Som om det er en sterk tilstedeværelse av ondskap. Jeg blir redd, skvetten, kanskje trist. Må følge med. Undersøker huset og hagen. Følger med i vinduer. Blir redd når noen kjører eller går forbi. Får ikke sove fordi jeg føler at noen følger med på meg. Og sånt noe. Litt som om bli kastet inn i en skrekkfilm.

Vanligvis er ikke dette noe jeg sliter med. Men nå og da kommer det. Og jeg lurer på hva som skjer? Er det liksom akutt paranoia, eller er det psykose eller grensepsykose? Det varer gjerne noen timer, og så er jeg fin igjen. 

Sånn kan jeg ha det også, være redd i eget hus og de kaller ikke det for psykose. Men er enig i at fagfolk har ulikt syn på dette,noen sier man er psykotisk og andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Sånn kan jeg ha det også, være redd i eget hus og de kaller ikke det for psykose. Men er enig i at fagfolk har ulikt syn på dette,noen sier man er psykotisk og andre ikke. 

Hvis du er redd for at "de grå" skal komme å ta deg er det litt mer enn vanlig angst.

Anonymkode: 9a3f5...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du er redd for at "de grå" skal komme å ta deg er det litt mer enn vanlig angst.

Snakket om de grå i går med min sønn og ble urolig kjente jeg, vi snakket om flere utenomjordiske men det er de grå jeg er redd. Sønnen min hadde ikke tro på dem, men det trigget meg å snakke om dem selv på medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ofte angst, men ikke på den måten at det får meg til å tenke eller oppføre meg annerledes på denne måten.

Grunnen til at jeg spør, er at det å oppfatte, tenke og handle som jeg gjør når ting blir som beskrevet over, er at det er helt fullstendig utypisk for meg. 

Jeg tenker vanligvis rasjonelt, tror ikke på spøkelser/ånder osv. Oppfatter vanligvis sanseinntrykk på en helt normal måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.7.2018 den 15.57, stjernestøv skrev:

Snakket om de grå i går med min sønn og ble urolig kjente jeg, vi snakket om flere utenomjordiske men det er de grå jeg er redd. Sønnen min hadde ikke tro på dem, men det trigget meg å snakke om dem selv på medisiner.

Humor hjelper ofte.

pilot_3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Humor hjelper ofte.

pilot_3.png

Nei det hjelper ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS. Ja, dette er grensepsykose og kanskje psykose. Det kommer an på hvor sterkt du tror på dette i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar
På 31.7.2018 den 2.09, AnonymBruker skrev:

Humor hjelper ofte.

pilot_3.png

Jeg synes det er mye god medisin i humor, og lo godt av den der. Men jeg skjønner jo at det noen ganger ikke passer helt inn når man sitter med alvorlige spm. man lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...