AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Jeg har en datter med diagnose lett psykisk utviklingshemming som snart fyller 18 år. Hun er veldig skiftende i humøret men stort sett en glad jente. Når hun blir opprørt kan hun reagere voldsomt. Har da ved flere anledninger tatt en kniv og rispet seg selv på innsiden av håndleddet. Men Ikke så dypt at hun har trengt behandling. Etterpå er hun helt som vanlig igjen. Hvordan skal man forholde seg til dette. Noen råder meg til å gjemme alle kniver og andre sier at man ikke skal gi det oppmerksomhet. Jeg kunne tenke meg at hun snakket med noen om å håndtere sterke følelser men fastlegen er uforstående til hva jeg mener. At dette ikke er noe å styre med da hun ikke er deprimert eller noe. Noen råd? Anonymkode: fe0e5...789 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Går hun i behandling? I så fall ville jeg ha formidlet til hennes behandler at hun har behov for å finne andre strategier for å regulere følelser. Når det gjelder rispingen, så hadde jeg ignorert den i den grad det går. Hva sier hun selv om det hun gjør? Det er høyst sannsynlig en ufarlig, men lite hensiktsmessig, mestringsstrategi. Anonymkode: 1d89c...9c5 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Går hun i behandling? I så fall ville jeg ha formidlet til hennes behandler at hun har behov for å finne andre strategier for å regulere følelser. Når det gjelder rispingen, så hadde jeg ignorert den i den grad det går. Hva sier hun selv om det hun gjør? Det er høyst sannsynlig en ufarlig, men lite hensiktsmessig, mestringsstrategi. Anonymkode: 1d89c...9c5 Hun går ikke i behandling. Tenker heller ikke det er farlig men er likevel litt urolig. Man vet jo aldri om hun en dag risper for hardt ?. Anonymkode: fe0e5...789 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun går ikke i behandling. Tenker heller ikke det er farlig men er likevel litt urolig. Man vet jo aldri om hun en dag risper for hardt ?. Anonymkode: fe0e5...789 Det er svært vanskelig å påføre seg selv så stor skade ved risping/kutting på underarm, at det er noen risiko for liv involvert. Og det er en lang avstand fra slik risping du beskriver til kutting som kan skade sener og nerver i armen. Du kan kanskje forhøre deg med habiliteringstjenesten om de har råd til hvordan hjelpe henne til mer hensiktsmessige strategier Anonymkode: 1d89c...9c5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er svært vanskelig å påføre seg selv så stor skade ved risping/kutting på underarm, at det er noen risiko for liv involvert. Og det er en lang avstand fra slik risping du beskriver til kutting som kan skade sener og nerver i armen. Du kan kanskje forhøre deg med habiliteringstjenesten om de har råd til hvordan hjelpe henne til mer hensiktsmessige strategier Anonymkode: 1d89c...9c5 Jeg er ikke så redd for sener og muskler. Men hun risper seg konsekvent over blodårene på innsiden av håndleddet. Samtidig som hun snakker om å ta livet sitt. Har blødd noen ganger men ikke truffet de store blodårene. Habiliteringstjenesten utreder bare. DPSen regner henne ikke for psyk nok. Anonymkode: fe0e5...789 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke så redd for sener og muskler. Men hun risper seg konsekvent over blodårene på innsiden av håndleddet. Samtidig som hun snakker om å ta livet sitt. Har blødd noen ganger men ikke truffet de store blodårene. Habiliteringstjenesten utreder bare. DPSen regner henne ikke for psyk nok. Anonymkode: fe0e5...789 Det jeg prøver å si, er at det er omtrent umulig å ta livet av seg ved å kutte blodårene ved håndleddet. Kan ikke habiliteringstjenesten også bistå med råd til pårørende? Et annet alternativ kan være hjelp fra kommunehelsetjenesten siden DPS ikke tar henne inn. Anonymkode: 1d89c...9c5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg prøver å si, er at det er omtrent umulig å ta livet av seg ved å kutte blodårene ved håndleddet. Kan ikke habiliteringstjenesten også bistå med råd til pårørende? Et annet alternativ kan være hjelp fra kommunehelsetjenesten siden DPS ikke tar henne inn. Anonymkode: 1d89c...9c5 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg prøver å si, er at det er omtrent umulig å ta livet av seg ved å kutte blodårene ved håndleddet. Kan ikke habiliteringstjenesten også bistå med råd til pårørende? Et annet alternativ kan være hjelp fra kommunehelsetjenesten siden DPS ikke tar henne inn. Anonymkode: 1d89c...9c5 Ok. Så da trenger jeg kanskje ikke å bekymre meg. Skal prøve å finne noen hun kan snakke med. Anonymkode: fe0e5...789 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Om du går inn på hjemmesiden til kommunen, ser du hvilke tilbud de har der du bor. Det kreves ikke henvisning fra lege. Hun kan sikkert få snakke med en psykiatrisk sykepleier, og mener dem hun trenger mer hjelp, får de fastlegen til å henvise til dps. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.