Gå til innhold

Cerazette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Brukt Cerazette i to omganger. For noen år siden ble jeg tilnærmet blødningsfri. Denne gangen fikk jeg langvarige, moderate og regelmessige blødninger med varighet opp mot 16-17 dager. Det var for meg en uakseptabel bivirkning så jeg sluttet med pillen etter 5 mndr. Blødningene ga seg da etter 2-3 dager. Vil dette med blødninger gjenta seg dersom jeg prøver Cerazette på nytt? Har behov for prevensjon men er skeptisk til hormonspiral da jeg ikke har født vaginalt og har bakovervendt livmor. 44 år.

Anonymkode: 894bc...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ikke si noe om hvordan blødningene blir med Cerazette, det er individuelt fra kvinne til kvinne. Etter en pause på 3 dager, ville jeg kanskje ha fortsatt med pillen.

Det er ikke noe problem å ha bakovervendt livmor og ikke ha født for å få en spiral. Det er et godt valg fordi menstruasjonene blir sterkt redusert, kanskje helt borte?

Hvis du bare ønsker prevensjon, så kan du kanskje forsøke den svake Conludag som hos de fleste ikke påvirker menstruasjonssyklus. Den er ikke så sikker som de andre pillene, men fruktbarheten i din alder er sterkt redusert.. Pillen skal tas daglig innen for en tidsramme på 3 timer. den er minst 97% sikker.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg får tenke meg om og vurdere litt til. Dette med tre dagers pause under blødning på Cerazette - hvor ofte kan det gjøres? Og er jeg beskyttet mot graviditet hele tiden da?

Anonymkode: 894bc...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, glemte et spørsmål. Mener du da at jeg tar pause fra den dagen blødningen starter, og så begynner med en pille daglig igjen etter tre dager?

Anonymkode: 894bc...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Med p-pille anbefales tre dagers pause ved 'gjennombruddsblødninger' og det samme kan forsøkes med Cerazette. Det er ingen regler for det, men hvis blødningen blir for rikelig, så hold tre dagers pause og start igjen. Det kan sannsynligvis gjøres en gang i måneden uten at effekten avtar. Man har ikke vitenskapelige studier som viser at dette er veien å gå, bare erfaring og 'sund fornuft'.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS her. Da har jeg etter litt grubling valgt å gi Cerazette en sjanse til, og kommer til å forsøke tre dagers pause hvis blødningene blir langvarige igjen. Ellers er hormonspiral neste for meg.

Anonymkode: 894bc...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...