Gå til innhold

Kognitiv terapi oppgave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen av dere som har erfaring med kognitiv terapi som har opplevd at det blir (for) vanskelig å forholde seg til de kjipe tankene når man skal jobbe med dem, dvs. kartlegge og kategorisere dem? Hva gjør man i så fall med det? Hvordan skjærer man gjennom så man får det til likevel? Er det vanlig at det er overveldende mange kjipe tanker som går i alle retninger og lager kaos? Hvordan vet man hvilke tankerekker som er viktige å plukke frem og ta med til terapien? Har fått oppgave, men jeg feiler. 

Er det noen som har tips eller råd? 

Anonymkode: 15fe8...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om man kanskje har en depresjon pågående som " lurer i bakgrunnen" i psyken den dagen man skal besvare noe sånt tror jeg at jeg ville kviet meg. Men det opplyses kanskje om dette er ting som kan ha betydning til respondentene. Det er hva jeg tenker men jeg har aldri prøvet og synes bare alt med psykologi er usigelig tungt og trått.

Anonymkode: 29881...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte å skrive alt ned på et ark som stikkord, sette arket i konvolutt og gi den til behandler neste time. Noen ganger prøvde jeg å lese igjennom det jeg hadde skrevet før jeg skulle levere det, men da endte det bare opp med at jeg ikke leverte det. Behandler leste stille for seg selv også begynte vi å arbeidet med det. Behandler var veldig flink til å få meg til å snakke og etter hvert så trengte jeg ikke å ha med meg et skriv med mine tanker for jeg klarte å formidle dem muntlig. 

Du trenger ikke å tenke på hvilke tankerekker som er viktige, bare skriv ned det du kommer på så hjelper behandler deg med å finne ut hva som er viktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg har skrevet ned tanker fortløpende i sommer, og det er blitt en del sider. Blir kvalm og stressa og sliten av å prøve å jobbe med det, og vil helst ikke lese gjennom i det hele tatt, men oppgaven var å finne ut hva slags type tanker jeg har, så jeg kan ikke bare komme med alle arkene. 

Anonymkode: 15fe8...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7.8.2018 den 14.49, Fionys skrev:

Jeg brukte å skrive alt ned på et ark som stikkord, sette arket i konvolutt og gi den til behandler neste time. Noen ganger prøvde jeg å lese igjennom det jeg hadde skrevet før jeg skulle levere det, men da endte det bare opp med at jeg ikke leverte det. Behandler leste stille for seg selv også begynte vi å arbeidet med det. Behandler var veldig flink til å få meg til å snakke og etter hvert så trengte jeg ikke å ha med meg et skriv med mine tanker for jeg klarte å formidle dem muntlig. 

Du trenger ikke å tenke på hvilke tankerekker som er viktige, bare skriv ned det du kommer på så hjelper behandler deg med å finne ut hva som er viktige. 

Dette gjør jeg og og det hjelper meg utrolig mye. Jeg har det veldig mye lettere for å uttrykke meg skriftlig enn muntlig. Også slepper behandler å konsentrere seg om å ta notater av det jeg sier for det er jo alt skrevet ned også får man sagt alt man vil med en gang uten å bli avbrutt av behandlers kommentarer eller spørsmål og da er det jo mye lettere å få frem poenget også.

Anonymkode: 8571e...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...