Gå til innhold

Noen spørsmål ang.lithium


Lillebolle35

Anbefalte innlegg

Lillebolle35

Hei. Jeg har akkurat fått diagnosen Bipolar type 2,og er satt på litium. Er akkurat nå inne i en tøff, depressiv periode som har var lenge.

Ønsker å høre andres erfaring med litium. Hvor lang tid tok det før du merket bedring? Har du opplevd noen bivirkninger? 

Takker for svar:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke hvor lang tid det gikk før jeg merket bedring.

Bivirkninger jeg har hatt er tørste, munntørrhet og periodevis dårlig mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg ble følelsesmessig avflatet av det, også fikk jeg skjelving på hendene - noe som ødela for hobbyer jeg har (tegning, maling). Men det er mange som har god effekt av det, så jeg skal ikke svartmale Litium heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litium reduserer nyrenes evne til å konsentrere urinen. Derfor må kroppen produsere ca 500 ml (en halv liter) mer urin per døgn for å kvitte seg med samme mengde avfallsstoffer. Denne økte urinmengden må selvsagt kompenseres ved at en må drikke tilsvarende mer - tilnærmet tre melkeglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
56 minutter siden, kupton skrev:

Litium reduserer nyrenes evne til å konsentrere urinen. Derfor må kroppen produsere ca 500 ml (en halv liter) mer urin per døgn for å kvitte seg med samme mengde avfallsstoffer. Denne økte urinmengden må selvsagt kompenseres ved at en må drikke tilsvarende mer - tilnærmet tre melkeglass.

Jeg er disponert for nyrestein og lurer på om Litium kan påvirke dette?

Anonymkode: acdce...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, anbr42 skrev:

Jeg tålte ikke lithium. Ble "dausjuk" under opptrapping, så måtte bare stoppe. Har  bp2 som deg.

Hvordan "dausjuk" ble du?

Anonymkode: 12498...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan "dausjuk" ble du?

Anonymkode: 12498...246

Veldig svimmel. Kunne ikke gå oppreist, og følte meg skikkelig dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, anbr42 skrev:

Veldig svimmel. Kunne ikke gå oppreist, og følte meg skikkelig dårlig. 

Åja. Jeg har dessverre ingen svar til deg. Men du kan vel høre med lege?

Anonymkode: 12498...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
18 timer siden, kupton skrev:

Litium reduserer nyrenes evne til å konsentrere urinen. Derfor må kroppen produsere ca 500 ml (en halv liter) mer urin per døgn for å kvitte seg med samme mengde avfallsstoffer. Denne økte urinmengden må selvsagt kompenseres ved at en må drikke tilsvarende mer - tilnærmet tre melkeglass.

Tror litium påvirker nyrene mine mye mer, må drikke 5 liter jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja. Jeg har dessverre ingen svar til deg. Men du kan vel høre med lege?

Anonymkode: 12498...246

Ja, det var legen som sa til meg at det ikke var medisinen for meg, og så seponerte han den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...