Gå til innhold

TMS - Effekt


Villanda

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke mulig å ha effekt allerede etter to behandlinger? Inntrykk av at få kjenner til denne behandlingen, men når begynner effekten av ECT? De sier dette er LITT i samme gate. Har hatt noen dager som er litt bedre enn andre hele veien, men så langt i dag (dagen startet 05.30, nok søvn da , siden jeg la meg veldig tidlig i går) føler jeg meg bedre enn på flere uker! Etter behandling i går var jeg redd å falle tilbake der hvor jeg overdoserte en av medisinene mine for å sive bort mest mulig av tiden. På vei hjem gikk den trangen gradvis over. Og da jeg gikk på bussen, var dey utenkelig å gå på apoteket for å hente ut med. jeg var helt tom for. Da jeg gikk av bussen, gikk jeg direkte til apoteket. Men må nok ikke være FOR optimistisk heller.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan denne behandlingen foregår og hvorfor du får den?

Anonymkode: 91ea0...71b

Får den mot depresjon. TMS står for Transkraniell(gjennom kraniet(hodeskallen))MagnetStimulering.

Man får på seg en hette, den ligner på en badehette. De tegner på hetten, slik at den blir plassert likt hver gang. Det er for å sende magnetbølgene på riktig sted, og samme sted hver gang, uten å måtte måle opp på nytt hver gang.

Man sitter i en stol. De legger en sak (coil) mot venstre sude av hodet. Først finner de riktig styrke og plassering ved å se hva som skal til for for å tommelen til å bevege seg (ikke ubehagelig - ganske fasinerende synes jeg). Tommelen beveger seg ikke under behandlingen, de bare måler ut riktig sted i FORHOLD til det området.

Så sender de magnetbølger et lite stykke inn i hodet. Skal påvirke signalstoffer i hjernen. En gang i minutter i ti minuttertror jeg det er. Man hører en tikkende lyd. Noen ganger kjenner jeg litt, men bare VELDIG svak smerte, eller kribling i venstre øye, men absolutt ikke slik at jeg gruer meg. Da tilbyr de p justere litt på coilen, for å unngå det, men det har aldri vært slik at jeg har følt behov for det. Hvis jeg kjenner det, får jeg mer tilleggseffekt av placebo 😉.

I motsetning til ved ECT sitter man. Bare et lite område av hjernen blir stimulert. Man er våken, og en får ikke kramper, bare VELDIG svak rykning i venstre øyelokk noen ganger. Har ikke merka en eneste bivirkning.

 

https://helse-bergen.no/avdelinger/psykisk-helsevern/psykiatrisk-klinikk/stemningslidingar/psykiatrisk-poliklinikk-for-stemningslidingar#behandlingstilbod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Det du opplever, stemmer godt med det forskningen beskriver.

Har du link til bra forskning på dette? Trodde det skulle vært forsket mer på. Det jeg finner er så motstridende. 

At effekten kan komme så tidlig?? Tok litt lenger tid sist, men da gikk de utfra en standardstyrke (50 ettellerannet), for de greidde ikke finne det område for rykning i hånden/Tommelen uansett hvor mye de skrudde opp, sa de. Når de nå fant den måtte jeg opp i 59 (65 minus 6).

Utmattelsen kom I dag også, men først etter å ha hatt en relativt aktiv formiddag,  og ikke hatt den uroen eller følelse av å ikke skulle holde ut . Ikke noe ønske om å sove bort dagen. Utmatta, men fullført resten av planene for dagen.

Er jo fantastisk hvis dette er starten på turen opp 😀, og ikke bare EN bedre dag.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...