Gå til innhold

Langvarig blødning og mellomblødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er 33 år gammel. har gått på p-piller siden jeg var 17 år. Sluttet med pillene for over 3 år siden fordi jeg ville se om alt var som normalt uten. Regelmessig mens kom tilbake med en gang og varte i over 1 år, men de siste 2 årene har jeg hatt mellomblødninger/spotting. Jeg får disse blødningene 5-10 dager før mensen skal starte. Deretter får jeg mensen. Så jeg kan blø i opp til 14 dager. Jeg har nå vært hos lege og 2 gynekologer. De finner ingenting fysisk galt på ultralyd, heller ingenting galt med hormonene østrogen osv. Og jeg har heller ingen kjønnssykdom. Jeg begynte på p-piller for 3 mnd siden for å forsøke å regulere dette, men nå har blødningene bare blitt verre. På dette tidspunktet har det kommet friskt blod i 3 uker og jeg er temmelig lei. Vi skal prøve en ny p-pille, eventuelt minipille eller spiral hvis dette ikke fungerer. Jeg har ikke barn. Jeg har følgt nøye med på mens kalender på mobilen og mener at jeg har eggløsning når jeg skal. Jeg får minimale smerter ved eggløsning og kan se det på "slimet" som kommer ut at dette er eggløsning. Menstruasjonen kommer også som regel akkurat på dagen. 

Hva kan dette være? Jeg er mildt sagt dritt lei av å ha det sånn som dette. Jeg blir også svært bekymret for om jeg noen gang kan få barn. Jeg har lest meg litt opp på dette og har nå bedt om å bli testet for progesteron, så jeg skal tilbake for en ny blodprøve i morgen. Håper du/dere kan komme med noen innspill eller råd her. Mvh 

Anonymkode: 686b5...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller ikke når du har vært til undersøkelse hos gynekolog og hatt vurdering. Hvis du er sikker på at du har eggløsning,  så er det ikke hormonforstyrrelser som gir blødning. Har du vært grundig undersøkt for forandringer på livmorhals eller i selve livmoren? evt med vannskanning av livmorhulen for å se etter polypper? Det jeg kan regne ut, så blør du 19-24 dager hver måned, dvs at du nesten har konstante blødninger. Den beste p-pille for å regulere blødningsforstyrrelser er Qlaira. Har du forsøkt den? Du bør ikke starte med minipille eller hormonspiral før andre årsaker er utredet.

Hvis du skal måle progesteron, så skal det gjøre en uke etter eggløsning, men jeg kan ikke helt se hensikten med å ta denne prøven. Hvis du har eggløsning, så blir det produsert progesteron.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg var på undersøkelse i mai og 06.08.18. De tok en prøve fra livmortappen, dette får jeg svar på om 3-4 uker. Jeg har hatt to ultralyder så regner da med at de har undersøkt livmorhals og livmor grundig. Vannskanning har jeg ikke hatt. Qlaira har jeg ikke prøvd, skal foreslå både den og vannskanning for gynekologen. Jeg var hos offentlig gynekolog for 1.5 år siden, hun sa at alt var normalt og at jeg enten måtte leve med dette eller at det kom til å gå over. Nå går jeg til en privat gynekolog som tar meg mer seriøst. Hvis hun ikke finner ut av det må jeg vel forsøke en tredje gynekolog. Grunnen til at jeg skal teste progesteron er fordi jeg har lest på nett at dette kunne være en årsak til blødninger, jeg spurte gynekologen om jeg var sjekket for dette og hun svarte nei å ba meg komme inn for en ny blodprøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

'Eksperter' tror ikke på det med progesteronmangel. Er det eggløsning, så er det tilstrekkelig med progesteron. Skal du likevel måle progesteron må det som sagt gjøres en uke før menstruasjon ventes, eller en uke etter eggløsning. Jeg kan gjerne vurdere resultatet, om det tas prøve, men det er da viktig å fortelle når etterfølgende menstruasjon startet. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...