Gå til innhold

P piller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Vi har vært uten p-piller i et år, men ikke aktivt «prøvd» å bli gravid. (Bare tatt det som det kom) Jeg begynte på p-pillen igjen og gikk på den i 2 uker før jeg sluttet igjen fordi vi nå ønsker å prøve å bli gravid. Vil jeg nå måtte gå 3 mndr hvor kroppen vender seg til å ikke gå på p-piller igjen? 

Og burde vi sjekke noe da vi ikke har blitt gravid på dette året uten prevensjon? 

Syntes det er vanskelig å finne EL da jeg ikke har helt kontroll på sykluslengden min og den varierer. Vi har sex ca hver dag så regner med det skal være godt nok? Jeg er 24 og han er 26. 

 

Anonymkode: 20a96...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vet ikke helt hva du mener med at dere ikke aktivt har prøvd å bli gravid? Har et par samleie 2-3 ganger per uke, så er det et aktivt forsøk.

Det tar vanligvis ikke tre måneder for kroppen å komme i normal syklus etter stopp med p-pille. Første menstruasjon uten pille kan komme noen uker senere enn med pillen, men så er man igjen i syklus.

Du er i en fin alder for å bli gravid, men har det ikke skjedd noe etter ett års forsøk, så kan dere søke hjelp. Da vil begge bli undersøkt.

Vennlig hilsen Mette

Ingen vits å prøve å finne eggløsning når dere har samleie så hyppig. Da treffer dere de fruktbare dager (seks dager til og med eggløsningsdagen som er ca 14 dager før neste menstruasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med at vi ikke prøvde aktivt var at vi ikke stresset med å finne EL, planlegge alt osv. Bare tok det som det kom, men nå planlegges det litt mer osv. 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer fra hver dag til annenhverdag innimellom. 

Men jeg har prøvd nå siden mars å dokumentere når jeg har mensen for å få bedre oversikt over syklusen min men jeg blir ikke klokere.. 

mars til april hadde jeg 21 dager, og fra april til mai var det 34 dager. Nå fra juli til august er jeg oppi 31 dager og ikke fått mensen enda. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det fortsetter med så stor variasjon, så kan det være lurt å snakke med en lege, helst gynekolog. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært hos gynekolog og fikk beskjed om at han så mange folikker(?) på høyre eggstokk. Han mistenkte at jeg kanskje produserte for mye mannlige hormoner. Til tross for at eneste symptomet på (pco) det var at jeg har uregelmessig og uteblivende menstruasjon. 

Tok blodprøver og fikk beskjed om å komme tilbake 21 dager etter første mensdag. 

Jeg ble jo akutt veldig bekymret og glemte å spørre om alt jeg lurte på, han var heller ikke veldig informativ med mindre jeg spurte spørsmål. 

 

Hvis dette kun gjelder høyre eggstokk, har jeg fortsatt gode sjangser for å bli gravid uten hjelp? Hvor lang er prosessen evt. Hvis jeg må ha hjelp? Må vi fortsatt prøve et år i forveien? 

Jeg vet at neste blodprøve er for å teste å se om jeg får eggløsning, men jeg tok sist en EL test i april og den viste LH-økning så forhåpentligvis har jeg det hvertfall noen måneder? 

Jeg er på syklusdag 35 i dag og enda ingen tegn til mensen.. han snakket også om en slimvegg(?) tror jeg. Som var 7 cm(mm??), men så mumlet han bare at det kunne være normalt men noen hadde opp mot 15. Jeg forstod ikke helt hva han mente med dette heller.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det gynekologen har mistanke om er sannsynligvis tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom)  hvor det er mange follikler (eggsekker) på eggstokkene (vanligvis på begge sider). Det er vanligste årsaken til uregelmessig syklus i din alder. Ved PCOS kan LH være forhøyet og derved gi feil utslag på eggløsningstesten. At det ikke ble sett mange follikler på venstre side, kan være en tilfeldighet (at man denne siden var vanskeligere å sjekke).

Det som ble målt til 7 millimeter var tykkelsen på livmorslimhinnen, det er bra.

Ved sykluser over 35 dager og forandringer på eggstokkene har du i realiteten PCOS, uansett om du produserer for mye mannlig hormon.

Hvis du er overvektig, vil det være lurt å gå ned noen kg, 5 kg kan gjøre underverker. Hvis det fortsatt ikke er tegn på eggløsning, så kan man med hormoner stimulere til eggløsning, så det er grunn til optimisme.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Takk for informerende svar. 

Jeg er 171 høy og 65 kg så jeg er ikke overvektig. 

Da får jeg vente å se hva blodprøvene sier. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Livmorslimhinnen bygger seg opp under påvirkning av hormoner. Østrogen får den til å vokse, hormonet progesteron som dannes etter eggløsning videreutvikler slimhinnen med kjertler som gir næring til evt morkake, Blir det ikke graviditet, avstøtes slimhinnen ved menstruasjon, og bygger seg så opp nå nytt i ny syklus.

Vennlig hilsen Mette

PS nå er tråden så lang og har endret seg  fra p-pille til helt annen diskusjon, så nå svarer jeg ikke lenger i denne tråden. Håper du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...