Gå til innhold

Diane "p-piller"


Solsikke11

Anbefalte innlegg

Hei Mette.

Jeg fikk utskrevet Diane av min fastlege da jeg var rundt 17-18 år fordi jeg var plaget med kviser. Ikke mye når jeg nå ser tilbake, men jeg fikk det hvertfall utskrevet. Før jeg startet på p-piller hadde jeg ikke menssmerter, var helt normalvektig. Etter noen år på Diane bestemte jeg meg for å slutte ettersom jeg hadde lest mye negativt om den, bla blodpropprisiko. Jeg sluttet ca rundt oktober 2012. Etter et par uker ble huden min veldig oljete, kvisene kom frem i ansiktet rundt kjeven, merket også kviser på rygg og bryst, litt ved kragebeinet. Så ble håret mitt ekstremt fett og da jeg dusjet la jeg merke til at jeg mistet mye mengder hår. Opplevde også økt sexlyst. Dette varte i 2-3 måneder til jeg rett og slett ikke orket mer. Jeg så jo ikke ut. Menssmertene ble i tillegg veldig vonde, noe jeg aldri hadde opplevd før. Derfor begynte jeg på dem igjen rundt januar 2013. Gikk et par måneder og kvisene ble borte og håret sluttet å falle av samt at det kom tilbake. Menssmertene ble også borte. Jeg har lest endel på diverse forum her i Norge og utlandet, og mange opplever det samme som meg. Og de skriver de ikke opplever noe bedring. Jeg er nå 30 år gammel, vært i fast forhold i 5 år og kunne godt tenke meg barn snart. Men tanken på å slutte på de pillene gjør meg helt dårlig. Har du noen gode råd til meg? Har du opplevd eller hørt lignende? Vil håret mitt komme tilbake tilslutt når jeg nå slutter igjen? Eller kan man få diagnosen PCOS  fordi man da får en hormonbalanse etter p-pilleslutt og ha denne tilstanden livet ut? 

Hilsen fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har erfaring med Diane, så velger å svare deg. Jeg gikk på Diane da jeg var 20-25 år pga kviser. Da jeg sluttet fikk jeg mer kviser og fett hår. Det ble bedre etter en stund, men det kan vel like gjerne være fordi jeg ble eldre?

Anonymkode: 59550...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfaring med Diane, så velger å svare deg. Jeg gikk på Diane da jeg var 20-25 år pga kviser. Da jeg sluttet fikk jeg mer kviser og fett hår. Det ble bedre etter en stund, men det kan vel like gjerne være fordi jeg ble eldre?

Anonymkode: 59550...70e

Helt i orden, setter stor pris på å dele erfaringer. Og da gikk du på disse:

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/diane-bayer-ab-547929

 

Hvor lenge etter at du sluttet merket du bedring på hud og fett hår? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du nå er 30 år og ønsker å bli gravid, så er det ingen annen utvei enn å slutte med Diane, så enkelt er det å svare på. Men for deg kan det ikke bli så enkelt hvis du får symptomene tilbake. Da er det bare å håpe at du fort blir gravid. Hvis du ikke får normale menstruasjoner og økende hud/hår problem, så bør du utredes for PCOS (polycystisk ovarie syndrom). Jeg kan ikke svare på hvordan det vil gå med din hårvekst før du er utredet. Hvordan er det med din vekt? Overvekt kan øke problemet med hår og evt. hormonforandringer.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt normalvektig og trenger regelmessig. 1,70 høy og veier rundt 65 kg. 

 

Hvis man får tilstanden pcos, er det sånn at man har den livet ut? Eller kan den forsvinne? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...