Gå til innhold

Er folk med Asperger-diagnose mer umodne enn andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, kupton skrev:

Moden på hvilke områder? Ja, på enkelte områder er hjernen deres mindre moden. 

Har asbergere mindre empati eller er det det bare sånn ved utviklingshemmning? Det er veldig interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

Ja, på enkelte områder er hjernen deres mindre moden. 

Hvilke områder er dette?

Anonymkode: 09604...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mer umodne på det følelsesmessige, altså det kan gå noe lenger før de er følelsesmessige modne i forhold til NT mennesker. Når det gjelder empati  så er det litt mer komplisert . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke områder er dette?

Anonymkode: 09604...136

Blant annet på det å forstå sosiale situasjoner og samspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 10.8.2018 den 9.20, Betti 11 skrev:

Har asbergere mindre empati eller er det det bare sånn ved utviklingshemmning? Det er veldig interessant. 

bare ved utviklingshemming som de med lavtfungerende autisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Blomsterfluen skrev:

bare ved utviklingshemming som de med lavtfungerende autisme.

Jeg har forstått det slik at du trenger ikke å være utviklingshemmet eller ha lavfungerende autisme for å ha lite empati, hvis det var det du mente ? "Empatiforstyrrelser" kan også være for høyt fungerende og de de med AS. Men empatiforstyrrelser er ikke det samme som å mangle empati, eller å ha lite empati. Eller det å ha evnen empati, å vise empati i praksis, er også to forskjellige ting . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 minutter siden, FGT skrev:

Jeg har forstått det slik at du trenger ikke å være utviklingshemmet eller ha lavfungerende autisme for å ha lite empati, hvis det var det du mente ? "Empatiforstyrrelser" kan også være for høyt fungerende og de de med AS. Men empatiforstyrrelser er ikke det samme som å mangle empati, eller å ha lite empati. Eller det å ha evnen empati, å vise empati i praksis, er også to forskjellige ting . 

ok. jeg mente det at utviklingshemmede kan ha ingen empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler tv-programmet med Uta Frith om autisme. Hun har også skrevet en svært god bok om autisme ved navn "Autism: Explaining the Enigma". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Janus30 skrev:

Anbefaler tv-programmet med Uta Frith om autisme. Hun har også skrevet en svært god bok om autisme ved navn "Autism: Explaining the Enigma". 

Så aspergere / autister kan altså ikke lyve????

Anonymkode: 09604...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjennomgående trend er at enkelte aspergere  ofte blir misforstått. Jeg har ikke diagnosen selv men kjenner en person veldig godt som har denne diagnosen. Disse misforståelsene skjer både i sosiale settinger og ved kontakt med det offentlige.

Helsevesenet er ikke noe unntak og komptanse på asperger er mer eller mindre fraværende i offentlig forvalting.

Værstingene her er politet og NAV. Politet betrakter aspergere som skumle og mistenklige og en med asperger klarer ikke alltid å ordlegge seg riktig i møte med politet hvis de blir utsatt for en politikontroll. Dette fører til ytterligere mistenkliggjøring og det skremmer vettet av den som skulle være så uheldig. Politet tror at aspergere er farlige og har onde hensikter. Jeg kjenner til episoder som er så ille at man ikke skulle tro det var mulig i dagens samfunn og det ser ikke ut til at trenden er avtagende - tvert imot. 

Det er vanskelig å få riktig hjelp spesielt for voksne aspergere som ikke har fått riktig og kontinuerlig  oppfølging tidligere.

Apergere blir utstøtt, mistenkeliggjort og diskriminert i mange sammenhenger fordi de oppfattes annerledes enn de egentilg er. De står ofte maktesløse alene igjen og faller ofte mer og mer utenfor det "normale" samfunnet. Utviklingen er nesten skremmende. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så aspergere / autister kan altså ikke lyve????

Anonymkode: 09604...136

Aspergere kan lyve som alle andre. Det er mer snakk om moralsk gangersyn eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, Blomsterfluen skrev:

ok. jeg mente det at utviklingshemmede kan ha ingen empati.

Det er i hvert fall mange som kan vise empati 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 12.8.2018 den 20.20, FGT skrev:

 

Det er i hvert fall mange som kan vise empati 

ja jeg mente ikke at alle med pu ikke kan vise empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 12.8.2018 den 15.47, soer10 skrev:

En gjennomgående trend er at enkelte aspergere  ofte blir misforstått. Jeg har ikke diagnosen selv men kjenner en person veldig godt som har denne diagnosen. Disse misforståelsene skjer både i sosiale settinger og ved kontakt med det offentlige.

Helsevesenet er ikke noe unntak og komptanse på asperger er mer eller mindre fraværende i offentlig forvalting.

Værstingene her er politet og NAV. Politet betrakter aspergere som skumle og mistenklige og en med asperger klarer ikke alltid å ordlegge seg riktig i møte med politet hvis de blir utsatt for en politikontroll. Dette fører til ytterligere mistenkliggjøring og det skremmer vettet av den som skulle være så uheldig. Politet tror at aspergere er farlige og har onde hensikter. Jeg kjenner til episoder som er så ille at man ikke skulle tro det var mulig i dagens samfunn og det ser ikke ut til at trenden er avtagende - tvert imot. 

Det er vanskelig å få riktig hjelp spesielt for voksne aspergere som ikke har fått riktig og kontinuerlig  oppfølging tidligere.

Apergere blir utstøtt, mistenkeliggjort og diskriminert i mange sammenhenger fordi de oppfattes annerledes enn de egentilg er. De står ofte maktesløse alene igjen og faller ofte mer og mer utenfor det "normale" samfunnet. Utviklingen er nesten skremmende. 

 

 

ja dette opplever jeg av alle fremmede. det blir verre og verre. de skjønner jeg er annerledes når jeg begynner å snakke. da blir de sure, ignorerer meg og eller er frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...