Gå til innhold

Blødning etter samleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 53 år. Hele livet har jeg hatt stabil mens med 28 dagers mellomrom og ingen undelivsplager. Syklusen min er nå helt annerledes, og alt føles ustabilt. Litt svettetokter, ikke mye. Mindre sexlyst og humøret mitt svinger veldig. Har hatt ustabil menstruasjon siste året med lange og kortere mellomrom. Siste menstruasjon hadde jeg for 16 dager siden. Blødde lenge og kraftig over en uke. Noen dager etter stopp hadde jeg samleie med mannen min. Etter samleie hadde jeg en liten blødning og lurer på om jeg bør gå til lege av den grunn? Er engstelig av meg, og begynner alltid å bekymre med, også unødig. Ellers ingen smerter eller noen ubehag av betydning. Var hos gynekolog for 1 år siden, celleprøve normal og ellers alt fint da.  

Anonymkode: b07ee...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du er i overgangsalderen hvor syklus ofte kan være helt ute av kontroll. Noen dager kan det være hetetokter som tegn på lavt østrogennivå (og ingen blødninger?), andre dager kan det være store blødninger som tegn på at det er mye østrogen som stimulerer livmorslimhinnen. Hvis det blir for plagsomt, er det mulighet for å regulere blødningene.

Så var det blødningen etter samleie. Det er ikke typisk for overgangsalder. Med en enkelt blødningsepisode synes jeg ikke at det er nødvendig med sjekk, men gjentar det seg, vil det være lurt å la fastlegen undersøke deg og vurdere om videre henvisning er nødvendig.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...