Gå til innhold

Regelmessige blødninger mellom mensen.


Latpia

Anbefalte innlegg

Hei

Jer er 49 år og min mens kommer helt regelmessig hver eneste mnd. Men siden Mai dette år har jeg hatt blødninger småblødninger omtrent hverdag mellom hver mens. Jeg har også eggløsning 10-14 dager etter mens. Det er er forskjellig mengde fra gang til gang. Noen ganger er det bare når jeg tørker meg og andre ganger er det ganske mye. ( Både flytende og levret blod). Er dette normal når man tenker på alderen min ? Jeg har ikke noen andre symptoner på overgangsalder. Tok prøver for å se om jeg var kommet i overgangsalder mars, da formen min var dårlig, legen sa prøvene var helt normal.

Lurer på om jeg burde sjekke dette nærmere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hormonanalyser for å se om du er kommet i overgangsalder gir et øyeblikksbilde, det kan forandre seg fra dag til dag. Regelmessige sykluser tyder ikke på overgangsalder. Det første tegn på overgangsalder er at syklus kan bli litt kortere, så litt lenger intervall, så hoppe over en måned for til slutt å stoppe helt opp.

Jeg synes absolutt at du skal be om en gynekologisk undersøkelse. Blødninger som oppstår mellom normale menstruasjoner kan være tegn på godartede eller ondartede forandringer på livmorhalsen eller inne i livmoren. Fastlegen bør utføre en gynekologisk undersøkelse og henvise deg til spesialist. Det har ingen hensikt å vente på svar fra evt. celleprøve (celleprøve tas av kvinner uten symptomer, og prøven kan være villedende ved unormale blødninger)

Dette var ikke for å skremme deg, men vi er nødt til å tenke på den alvorligste forklaringen og handle ut fra det. Så bestill time eller få henvisning. Jeg synes at du bør undersøkes i løpet av en måned.

Vennlig hilsen Mette

PS fint om du gir tilbakemelding om resultat av undersøkelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 10.8.2018 den 12.51, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hormonanalyser for å se om du er kommet i overgangsalder gir et øyeblikksbilde, det kan forandre seg fra dag til dag. Regelmessige sykluser tyder ikke på overgangsalder. Det første tegn på overgangsalder er at syklus kan bli litt kortere, så litt lenger intervall, så hoppe over en måned for til slutt å stoppe helt opp.

Jeg synes absolutt at du skal be om en gynekologisk undersøkelse. Blødninger som oppstår mellom normale menstruasjoner kan være tegn på godartede eller ondartede forandringer på livmorhalsen eller inne i livmoren. Fastlegen bør utføre en gynekologisk undersøkelse og henvise deg til spesialist. Det har ingen hensikt å vente på svar fra evt. celleprøve (celleprøve tas av kvinner uten symptomer, og prøven kan være villedende ved unormale blødninger)

Dette var ikke for å skremme deg, men vi er nødt til å tenke på den alvorligste forklaringen og handle ut fra det. Så bestill time eller få henvisning. Jeg synes at du bør undersøkes i løpet av en måned.

Vennlig hilsen Mette

PS fint om du gir tilbakemelding om resultat av undersøkelsen

Hei

I går var jeg å tok celle prøver både fra livmoren og fra livmortappen. Så nå er det bare å vente på svar. Har litt smerter etter undersøkelsen men regner med at det er normalt.

Mvh Latpia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...