Gå til innhold

Utredning bipolar


Villanda

Anbefalte innlegg

Hvilken utredning kreves for å skille bp fra tilbakevendende depressiv lidelse? Kanskje diagnosen min ikke er gyldig, eller til og med feil? Fikk den satt etter i en årrekke å ha hatt tilbakevendende depresjoner, kun etter en samtale med psykiater, hvor jeg beskrev det jeg tenkte kunne være hypomane episoder og blandingstilstander. Hadde benektet tidligerr å noen sinne ha vært oppstemt, da jeg det forbandt Mani, da jeg ikke visste om hypomani, og visste sikkert at jeg ikke hadde vært manisk. Så oppdaga jeg at det var noe som het hypomani og blandede episoder, kjente meg igjen i dette, og tok det opp med psykiater.

Fikk en annen diagnose på dps nå, tilbakevendende depresjonen, de fant ikke dokumentasjon på utredning av bipolar. Nå har ikke min faste behandler dips, men var "utredningen" egentlig uansett ikke god nok?

I såfall vil jeg jo finne ut av det. Det kan jo ha litt å si for behandling framover?

Virker Lamotrigin egentlig ved tilbakevendende depressiv lidelse? Og hva om jeg vurkelig har bp  og den ikke virker, og litium er aktuelt (som er godt mulig siden jeg sannsynligvis ikke kommer så høyt i serumkonsentrasjon), eller uaktuelt alt etter diagnosen som er satt.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel diagnosemanualer og observasjoner av behandler og også eventuelt personalet av det du sier og gjør enten poliklinisk eller på avdeling så vidt jeg har skjønt som skal til for å stille diagnosen bipolar? Det som skiller bipolar fra depresjonen er jo at man har svigninger og mani.

Anonymkode: b15dc...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel diagnosemanualer og observasjoner av behandler og også eventuelt personalet av det du sier og gjør enten poliklinisk eller på avdeling så vidt jeg har skjønt som skal til for å stille diagnosen bipolar? Det som skiller bipolar fra depresjonen er jo at man har svigninger og mani.

Anonymkode: b15dc...64b

Ok. Vet ikke om manualer er brukt systematisk. Har tenkt det ikke var tvil, hun snakker som om det er en selvfølge at den er riktig. Hører med henne eller poliklinikken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Villanda skrev:

Ok. Vet ikke om manualer er brukt systematisk. Har tenkt det ikke var tvil, hun snakker som om det er en selvfølge at den er riktig. Hører med henne eller poliklinikken 

Ok. Jeg er ganske sikker på at diagnosemanualer blir brukt under de aller fleste diagnostiseringer uten at jeg skal si det helt for sikkert.

Anonymkode: b15dc...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg er ganske sikker på at diagnosemanualer blir brukt under de aller fleste diagnostiseringer uten at jeg skal si det helt for sikkert.

Anonymkode: b15dc...64b

Mente på meg, da hun sette diagnosen. Hun må jo ha hatt noen kriterier i bakhodet, men vet ikke om hun systematisk gikk gjennom noen manualer.  Uff.., burde ikke gruble på dette. Men det gjør jeg. Skulle ønske de hadde sagt noe mens jeg var der på avdelingen. Rart de diskuterte overgang fra Lamictal til lithium. Må nok vente til min faste behandler er ferdig på ferie, høre hva hun baserte diagnosen på.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Villanda skrev:

Mente på meg, da hun sette diagnosen. Hun må jo ha hatt noen kriterier i bakhodet, men vet ikke om hun systematisk gikk gjennom noen manualer.  Uff.., burde ikke gruble på dette. Men det gjør jeg. Skulle ønske de hadde sagt noe mens jeg var der på avdelingen. Rart de diskuterte overgang fra Lamictal til lithium. Må nok vente til min faste behandler er ferdig på ferie, høre hva hun baserte diagnosen på.

Åja. Skjønner.

Anonymkode: b15dc...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...