Gå til innhold

- Trenger hjelp til å finne bøker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

som omhandler psykiske lidelser. Primært fra pasientens ståsted (selv om både behandler og pårørende kan være av interesse). 

Har du noen gode tips?

 

(filmer er også av interesse!)

 

 

 

 

Anonymkode: a0aab...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

som omhandler psykiske lidelser. Primært fra pasientens ståsted (selv om både behandler og pårørende kan være av interesse). 

Har du noen gode tips?

 

(filmer er også av interesse!)

 

 

 

 

Anonymkode: a0aab...5c8

I morgen var jeg alltid en løve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

som omhandler psykiske lidelser. Primært fra pasientens ståsted (selv om både behandler og pårørende kan være av interesse). 

Har du noen gode tips?

 

(filmer er også av interesse!)

 

 

 

 

Anonymkode: a0aab...5c8

De gales hus.

Anonymkode: 520fd...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stemme for mye - også skrevet av Esben Jahr som skrev Englehierarkiet.

Unyttig som en rose, ogs av Arnhild Lauuveng. Handler mer om hvordan hun kommer seg og gjennomfører høyere utdanning med de utfordringene hun har.

Sebrapiken, Sofia Åkerman. Hun slet i mange år med spiseforstyrrelser og selvskading

Kors på halsen. Veldig gripende om en som sliter med hard core selvskading, skrevet fra søsteren sitt perspektiv. Husker ikke navnet i farta. OBS:Triggerwarning til dere som sliter med selvskading.

Gjøkeredet (eng. One Flew Over The Coo Coo's Nest). Yepp - filmen er basert på en bok :)

Ansikter i vannet / Faces In The Whater, Janet Frame - hun var i mange år feildiagnostisert schizofrem i en tid der behandlingsmetoder vi ikke bruker eller utfører så lite skånsomt er så vanlig.

Bur til en skadet ful, Liv Lyckenborg. Handler om forfattern som ikke slet alvorlig, men allikevel havnet hun i norsk psykiatri i 50-60 årene. Sterk roman jeg antakelig kommer til å lese om igjen.

Kay Redfield Jamieson - Mitt urolige sinn. Forfatteren har bipolar lidelse.

I tusen knas, James Frey. Forfatteren var heftig rusavhengig og skriver om hvordan han selv kjempet seg ut av misbruket samtidig med at han kjempet mot et behandlingsopplegg alle andre enn nettopp han mente var noe å hente på.

Prozac Nation, Elizabeth Wurtzel

Selvskadingens dynamikk, Anita Moe. Denne høres veldig fabokaktig ut i tittelen - noe som forsåvidt stemmer. Men store deler fortelles av en pasient sin reise igjennom alvorlig psykdom og selvskading til en frisk hverdag. Hun skriver mye om hvordan hun selv opplevde måten de behandlet henne på. Hva hun kunne reagere på hva helsepersonell sa eller gjorde. Jeg fikk meg noen a-ha opplevelser da jeg leste den husker jeg. For jeg hadde tolket ting på en litt annen måte. Så det er en interessant bok.

Jeg lovet deg aldri en rosenhave, Hanna Green. En klassiker, men jeg har ikke resarchet forfatteren.

Det gyldne vakuum, Ingvar Ambjørnsen. En litt atypisk bok fra hans side, mye av den bygger på hans egne erfaringer rundt det å streve med angst.

Elling-bøkene av samme forfatter. Utsikt til paradiset->Fugledansen->Brødre i blodet->Elsk meg i morgen. Det er rekkefølgen, men de kan i og for seg leses frittstående. Imidlertid er det er en fordel å lese de alle i rekkefølge.

 
Professor Hieronimus, -> Amalie Schram.

Det er vel de jeg kan komme på å ha lest. Kan føye til,

Selvskading, en praktisk tilnærming, Svein Øverland. Det er en fagbok, men den kan være nyttig for f.eks. pårørende, de som møter mennesker med den type problematikk. Eksempelvis lånte jeg den ut til ansatte i psykiatrisk bofellesskap den tida jeg hadde leilighet et slikt sted, og til helsepersonell i kommunen. De satte alle pris på noen mer generelle inputs på det hele. Sebrapiken har jeg og lånt bort en del, siden det er en presonlig beretning.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...