Gå til innhold

Angsten


Jarle

Anbefalte innlegg

Hei - jeg har spurt om dette før og dette er nok også litt av angsten min - må være helt sikker på ting - helst ha bevis. 

Er det virkelig sånn at angst kan gå av og på gjennom hele dagen? Man kan stå opp med masse positivie tanker og fin form, så plutselig er alt helt kjipt. Så kan det bli fint igjen. Angsten kan bite i ti sekunder for så å slippe. Når aldri opp til et panikkanfall, men nesten liksom - mange små anfall kan det kjennes ut som. Plutselig har man en uke som er helt lugn og fin - man blir kjempeglad og tror at nå er den vekk!!! Hopper opp om morgenen med positive tanker. Også denne kjipe uvirkelighetsfølelsen som kan være her ofte - alt er liksom en drøm - tåkete hele dagen.

Er det noe som kjenner seg igjen? Håper dette blir bra en dag - har hatt det sånn siden mai i fjor. 

 

Jarle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, slik er det i alle fall for meg. Får du noe hjelp eller medisiner? Jeg håper også at det blir bedre for deg snart.

Anonymkode: 73eea...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, slik er det i alle fall for meg. Får du noe hjelp eller medisiner? Jeg håper også at det blir bedre for deg snart.

Anonymkode: 73eea...a37

Hei og takk - har stått på zoloft i 17 år etter en kjip periode den gangen. Ikke noe oppfølging, men nå har jeg timer å gå til. Zoloften funker ikke lenger, men har blitt anbefalt å prøve Busperone. Det gleder jeg meg litt til. Ellers tar jeg litt Sobril innimellom. Men har du også helt symptomfrie dager hvor livet smiler og angsten er helt vekke. Heller ikke noe nedstemthet? Også er det liksom så rart - noen perioder er man mer lei seg mens andre perioder mer angst - du også?. Jeg kommer meg på jobb - det tror jeg er viktig. Kveldene og nettene mine er alltid helt fine.

rare greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jarle skrev:

Hei og takk - har stått på zoloft i 17 år etter en kjip periode den gangen. Ikke noe oppfølging, men nå har jeg timer å gå til. Zoloften funker ikke lenger, men har blitt anbefalt å prøve Busperone. Det gleder jeg meg litt til. Ellers tar jeg litt Sobril innimellom. Men har du også helt symptomfrie dager hvor livet smiler og angsten er helt vekke. Heller ikke noe nedstemthet? Også er det liksom så rart - noen perioder er man mer lei seg mens andre perioder mer angst - du også?. Jeg kommer meg på jobb - det tror jeg er viktig. Kveldene og nettene mine er alltid helt fine.

rare greier.

Ja, jeg har det også sånn. Tenker du å be om å få noe oppfølging eller? Slik jeg ser det så burde du definitivt gjøre det.

Anonymkode: 73eea...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg har det også sånn. Tenker du å be om å få noe oppfølging eller? Slik jeg ser det så burde du definitivt gjøre det.

Anonymkode: 73eea...a37

Ja har gått til mange forskjellige private, men nå har jeg fått en fast en hos dps vindern her i oslo. Må ha orden på medisiner før jeg synes samtaler virker. Du har det likt? Du kjenner deg igjen? Har du fått en diagnose? Gad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, går veldig opp og ned. Jeg gjør det jeg kan for å "puste ut" mellom takene, når jeg kjenner at klemmen i brystet løsner en stund. Vet aldri hvor lenge det varer. Noen ganger minutter, andre ganger noen timer, eller dager om jeg er heldig. 

Anonymkode: fc2a2...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei - ja ikke sant. Helt uforutsigbart. En gammal gubbe av en psykiater mente jeg var bipolar 2 med rapid cycling, men det stemmer liksom ikke. Har aldri vært deppa mer enn noen få dager eller timer feks - og en Sobril fjerner alle symptomer. Når jeg har det fint gjør jeg heller ingenting jeg vanligvis kunne gjort. Han mente jeg hadde vært hypoman fordi jeg tok en øl når jeg var nede i byen med motorsykkelen liksom!!? 

MEN har du noen tips til å fikse hverdagen og det uforutsigbare?

 

jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Jarle skrev:

Ja har gått til mange forskjellige private, men nå har jeg fått en fast en hos dps vindern her i oslo. Må ha orden på medisiner før jeg synes samtaler virker. Du har det likt? Du kjenner deg igjen? Har du fått en diagnose? Gad?

Ok. Ja, jeg kjenner meg som sagt igjen i det som du skriver og jeg har det også likt. Jeg har ikke fått GAD diagnose ennå, men jeg har fått diagnostisert schizofreni (men den blir mest sannsynlig endret til schizoaffektiv lidelse), tvangstanker og tvangshandliger, depresjon, spiseforstyrrelser og angst. Så jeg har dessverre de fleste diagnosene.

Anonymkode: 73eea...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jarle skrev:

Hei - ja ikke sant. Helt uforutsigbart. En gammal gubbe av en psykiater mente jeg var bipolar 2 med rapid cycling, men det stemmer liksom ikke. Har aldri vært deppa mer enn noen få dager eller timer feks - og en Sobril fjerner alle symptomer. Når jeg har det fint gjør jeg heller ingenting jeg vanligvis kunne gjort. Han mente jeg hadde vært hypoman fordi jeg tok en øl når jeg var nede i byen med motorsykkelen liksom!!? 

MEN har du noen tips til å fikse hverdagen og det uforutsigbare?

 

jarle

Det beste tipset jeg har for å fikse hverdagen og det uforutsigbare er å snakke med behandler og være helt ærlig og også eksponeringsterapi og mindfullness.

Anonymkode: 73eea...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Ok. Ja, jeg kjenner meg som sagt igjen i det som du skriver og jeg har det også likt. Jeg har ikke fått GAD diagnose ennå, men jeg har fått diagnostisert schizofreni (men den blir mest sannsynlig endret til schizoaffektiv lidelse), tvangstanker og tvangshandliger, depresjon, spiseforstyrrelser og angst. Så jeg har dessverre de fleste diagnosene.

Anonymkode: 73eea...a37

Huffdah - sorry for å høre det. Men alt går fint skal du se!! Hva er schizoaffektiv lidelse egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jarle skrev:

Huffdah - sorry for å høre det. Men alt går fint skal du se!! Hva er schizoaffektiv lidelse egentlig? 

Det går egentlig bra for det meste, jeg får jo den hjelpen som jeg trenger. Schizoaffektiv lidelse er når man har schizofreni og bipolar samtidig.

Anonymkode: 73eea...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Det går egentlig bra for det meste, jeg får jo den hjelpen som jeg trenger. Schizoaffektiv lidelse er når man har schizofreni og bipolar samtidig.

Anonymkode: 73eea...a37

Ok, men hvordan merkes det? Hva er greien liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jarle skrev:

Ok, men hvordan merkes det? Hva er greien liksom?

Når jeg har mani får jeg mange tanker, mye energi og kan snakke ustanselig i mange timer. Jeg får også mange idéer. Når jeg har depresjon blir jeg følelsesløs og nedstemt og ønsker bare å dø.

Anonymkode: 73eea...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok så dette hadde jeg visst om jeg hadde? Og andre hadde vel merket det også.  At man har fine dager fra angsten og er mer «oppe» er liksom noe helt annet vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...