Gå til innhold

Blir ikke gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har forsøkt å få barn i 2 måneder uten å lykkes. Jeg tror at vi traff ganske nøyaktig eggløsningstidspunktet. (Tok ingen eggløsningstest). 14-15 dager etterpå fikk jeg menstruasjonen. Jeg er ikke akkurat ung lenger. Er 41 år. Han er like gammel. 

Jeg vet at det skal være vanskelig å bli gravide i min alder. Men jeg minnes veldig om tidligere prøving i et annet forhold. Fikk barn som tenåring men etter det så gikk det 10 år med prøving om flere barn i tyveårsalderen uten å lykkes.Legen fant ikke noe galt med meg. Men sa at jeg mulig har pcos, men det er ikke sikkert. 

Derfor så begynner jeg nå å føle at å oppfylle min nåværende manns ønske er helt umulig og håpløst. Han har ingen barn, og ønsker seg barn. Men må det stå på meg? Bør jeg ta eggløsningstest? Har du noen tips? 

Anonymkode: b5a4c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man blir ikke så lett gravid i din alder. Sjansen per måned for å få et vellykket svangerskap er ca 5%, så du må ha mer tålmodighet. To måneder med prøving er ingenting. Men så var det opplysningen om at du tidligere (i annet forhold ?) ikke oppnådde graviditet på 10 år. Det kan ha vært feil hos en eller hos begge dere. Jeg synes at dere skal vente til dere har forsøkt i totalt 6 måneder, og så søke hjelp, evt. hos et fertilitetssenter. Her er ekspertisen størst. Det vil bli utredningen av mannens sædkvalitet og vurdering av deg, bla. med vurdering av 'eggreserven'. Før ville man utføre kikkhullsundersøkelse, men det er ikke så viktig i dag. Man vil sannsynligvis gå rett på IVF, prøverørsbehandling. Det er litt ulik aldersgrense for å tilby prøverørsbehandling, med øvre grense på 43-44 år.

Hva dere kan gjøre i  mellomtiden? Du sier ikke noe om du har regelmessige blødninger, men jeg går ut fra det. Den fruktbare perioden er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før ventet menstruasjon. Hvis dere har samleie 2-3 ganger i uken, er det ikke nødvendig med eggløsningstest. Da vil dere ramme de fruktbare dager. Du bruker folat og reduserer/stopper med alkohol, og selvsagt ingen røyk.

Litt mer tålmodighet, men ikke vent for lenge med å få hjelp.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Man blir ikke så lett gravid i din alder. Sjansen per måned for å få et vellykket svangerskap er ca 5%, så du må ha mer tålmodighet. To måneder med prøving er ingenting. Men så var det opplysningen om at du tidligere (i annet forhold ?) ikke oppnådde graviditet på 10 år. Det kan ha vært feil hos en eller hos begge dere. Jeg synes at dere skal vente til dere har forsøkt i totalt 6 måneder, og så søke hjelp, evt. hos et fertilitetssenter. Her er ekspertisen størst. Det vil bli utredningen av mannens sædkvalitet og vurdering av deg, bla. med vurdering av 'eggreserven'. Før ville man utføre kikkhullsundersøkelse, men det er ikke så viktig i dag. Man vil sannsynligvis gå rett på IVF, prøverørsbehandling. Det er litt ulik aldersgrense for å tilby prøverørsbehandling, med øvre grense på 43-44 år.

Hva dere kan gjøre i  mellomtiden? Du sier ikke noe om du har regelmessige blødninger, men jeg går ut fra det. Den fruktbare perioden er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før ventet menstruasjon. Hvis dere har samleie 2-3 ganger i uken, er det ikke nødvendig med eggløsningstest. Da vil dere ramme de fruktbare dager. Du bruker folat og reduserer/stopper med alkohol, og selvsagt ingen røyk.

Litt mer tålmodighet, men ikke vent for lenge med å få hjelp.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Takk for god informasjon og svar.

Jeg bør nok ha mer tålmodighet. To måneders prøving er nok ingenting.

Vi har blitt enige i å bare forsøke å gå uten prevensjon, og bare se om det kommer et barn eller ikke. Har ikke diskutert prøverørsbehandling ennå. 

Jeg vet at jeg ligger i grenseland, med tanke på  prøverørsbehandling. 

Det er ihvertfall en trøst å vite at det er normalt at det kan fort gå lengre tid for å lykkes med å bli gravid i min alder, og at sjansen er tilstede. Jeg er veldig optimistisk tross at jeg gikk nesten 10 år uten å lykkes i annet forhold i 20 årene. Jeg burde vel egentlig gitt opp håpet, men jeg håper uansett. 

Nye mannen min har ingen barn og jeg håper på at vi kan komme til å lykkes. 

Anonymkode: b5a4c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Har den 'gamle' mannen fått barn ? Hilsen Mette

Ja han "gamle" mannen fikk et barn etter at forholdet ble slutt.  Han har barn med meg fra før av men plutselig så ble det ikke flere barn på oss. Han fortalte at han og nye damen forsøkte i ett år før de lykkes. Han hadde såpass lite sædantall i perioder at legen sa at sjansen for å lykkes uten prøverør var veldig liten. Men han sier at han lykkes uten prøverør. 

Jeg på min side synes det er litt lite motiverende å forsøke å få ett barn til pga min tidligere erfaring. Jeg er på en måte en optimistisk person som ønsker å tro det er mulig men samtidig så tenker jeg at jeg burde aldri forsøke pga tidligere nedturene med forsøk og ikke få det til. Men den som ikke våger å forsøke kan ikke vinne. Så jeg velger å forsøke. 

Jeg er redd for at "nye mannen " vil bli skuffet hvis jeg ikke blir gravid.  Og jeg kunne ønske at jeg kunne "duge " på det området å gi han og meg selv et felles barn. Han har ikke barn. Men han sier at vi kan bare forsøke på naturmetoden og la skjebnen avgjøre. 

En eggløsningstest  vil mulig avsløre om jeg får eggløsning? Mulig lurt å ta slik at jeg ser at jeg har eggløsning ? Jeg har aldri tatt hormonprøver. Men har tidligere tatt undersøkelse av egglederne og livmor osv. Og alt var fint. Men legene var veldig å prate om at selv om alt så fint ut så måtte det ligge en årsak på meg.. altså en usynlig en muligens... Men jeg håper på at det er mulig å lykkes tross disse negative erfaringene. 

Anonymkode: b5a4c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det ikke har skjedd noe på et halvt års tid, så bør dere overveie å få en sjekk på er fertilitetssenter. Hvis du har regelmessige sykluser på 25-35 dager, så trenger du ikke ta hormonprøver. Det er imidlertid en test AMH (Anti Müllersk Hormon) som kan være nyttig. Den sier noe om eggreserven, hvor mange egg som er igjen i eggstokkene, men den kan ikke si noe om kvalitet på eggene. Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS kom gjerne med en tilbakemelding om et halvt års tid om hvordan det har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvis det ikke har skjedd noe på et halvt års tid, så bør dere overveie å få en sjekk på er fertilitetssenter. Hvis du har regelmessige sykluser på 25-35 dager, så trenger du ikke ta hormonprøver. Det er imidlertid en test AMH (Anti Müllersk Hormon) som kan være nyttig. Den sier noe om eggreserven, hvor mange egg som er igjen i eggstokkene, men den kan ikke si noe om kvalitet på eggene. Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS kom gjerne med en tilbakemelding om et halvt års tid om hvordan det har gått.

Takk :) . Jeg velger å forsøke frem til nyåret, og dersom ingenting er skjedd, så tar jeg å sjekker om hormonprøver. Vet at det fins tabeletter som kan gjøre det lettere å bli gravid. Pergotime... eller noe. 

Jeg velger å ikke tenke på at vi ikke lykkes på mange år i forrige forhold. Dette er en ny situasjon, men velger å forsøke å gjøre det rette som kan gjøres at vi mulig kan lykkes, og håpe på at muligheten er tilstede for å lykkes på en eller annen måte :) . Hvis vi ikke lykkes så blir det sånn. Man kan sikkert ikke forvente å lykkes i en alder av 40 pluss i seg selv. 

Jeg skal komme med en tilbakemelding om hvordan det går innen et halvt års tid :) . 

Anonymkode: b5a4c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvis det ikke har skjedd noe på et halvt års tid, så bør dere overveie å få en sjekk på er fertilitetssenter. Hvis du har regelmessige sykluser på 25-35 dager, så trenger du ikke ta hormonprøver. Det er imidlertid en test AMH (Anti Müllersk Hormon) som kan være nyttig. Den sier noe om eggreserven, hvor mange egg som er igjen i eggstokkene, men den kan ikke si noe om kvalitet på eggene. Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS kom gjerne med en tilbakemelding om et halvt års tid om hvordan det har gått.

Jeg har 27 til 28 dagers syklus regelmessig. 

Anonymkode: b5a4c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

7-28 dagers syklus, det er fint. Det tyder på normal syklus med eggløsning. Pergotime brukes hos de som ikke har eggløsning. Tvilsomt om det har effekt hos de som har eggløsning. Øker risiko for tvillinger!

Lykke til, hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

7-28 dagers syklus, det er fint. Det tyder på normal syklus med eggløsning. Pergotime brukes hos de som ikke har eggløsning. Tvilsomt om det har effekt hos de som har eggløsning. Øker risiko for tvillinger!

Lykke til, hilsen Mette

Ja jeg har jevn og fin syklus. Jeg har nok eggløsning siden syklusen er regelmessig. Det kan sikkert være mange årsaker til det om jeg ikke lykkes. Kan jo også være mannen, eller begge osv . Men uansett: blir spennende å se hva som skjer. Takk for svar :)

Anonymkode: b5a4c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...