Gå til innhold

Sliter med å klare å fungere, men får ikke hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører jo om dem som får hjelp. Men for meg virker det helt håpløst. 

Jeg har i alle år slitt veldig med å klare å fungere, pga jeg får plagsomme bilder i hodet som egentlig ikke eksisterer, men de skremmer meg. Jeg er fullt klar over at det er bare noen slags vrangforestillinger, men allikevel: det er ufattelig tungt å fungere med. Jeg får ganske mye angst av det. Legen vil ikke sende meg verken til psykriater eller gjøre noe med situasjonen. Mens jeg sliter med å klare å jobbe 50 prosent. Sliter med å fungere skikkelig. 

Noen som vet hvorfor slike plager ikke blir tatt mer alvorlig? Er det mer vanlig enn jeg tror å ha slike plager? 

Anonymkode: ffe39...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører jo om dem som får hjelp. Men for meg virker det helt håpløst. 

Jeg har i alle år slitt veldig med å klare å fungere, pga jeg får plagsomme bilder i hodet som egentlig ikke eksisterer, men de skremmer meg. Jeg er fullt klar over at det er bare noen slags vrangforestillinger, men allikevel: det er ufattelig tungt å fungere med. Jeg får ganske mye angst av det. Legen vil ikke sende meg verken til psykriater eller gjøre noe med situasjonen. Mens jeg sliter med å klare å jobbe 50 prosent. Sliter med å fungere skikkelig. 

Noen som vet hvorfor slike plager ikke blir tatt mer alvorlig? Er det mer vanlig enn jeg tror å ha slike plager? 

Anonymkode: ffe39...6fe

Hvis du ikke er selvmordskandidat er det helt umulig å få hjelp, hvis du ikke har råd til å gå privat.

Anonymkode: e4c05...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er selvmordskandidat er det helt umulig å få hjelp, hvis du ikke har råd til å gå privat.

Anonymkode: e4c05...0aa

Jeg er ingen selvmordskandidat. Har kun kroniske problemer med at jeg får bilder/ film opp i hodet som stresser meg. Jeg vet at det er bare tanker, men de stresser meg mye. Er svært belastende og hemmende i livet mitt. Legen vil ikke gjøre noe med det. Men mulig at en privat spesialist gjør noe med situasjonen? Men det er ganske dyrt.. 

Anonymkode: ffe39...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er selvmordskandidat er det helt umulig å få hjelp, hvis du ikke har råd til å gå privat.

Anonymkode: e4c05...0aa

Dette stemmer ikke. Svært mange får hjelp uten å være suicidale. 

Anonymkode: 12096...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører jo om dem som får hjelp. Men for meg virker det helt håpløst. 

Jeg har i alle år slitt veldig med å klare å fungere, pga jeg får plagsomme bilder i hodet som egentlig ikke eksisterer, men de skremmer meg. Jeg er fullt klar over at det er bare noen slags vrangforestillinger, men allikevel: det er ufattelig tungt å fungere med. Jeg får ganske mye angst av det. Legen vil ikke sende meg verken til psykriater eller gjøre noe med situasjonen. Mens jeg sliter med å klare å jobbe 50 prosent. Sliter med å fungere skikkelig. 

Noen som vet hvorfor slike plager ikke blir tatt mer alvorlig? Er det mer vanlig enn jeg tror å ha slike plager? 

Anonymkode: ffe39...6fe

Du kan ta opp temaet med fastlegen på nytt, dersom du gjerne vil bli henvist til en spesialist. Siden du vedvarende føler deg plaget, så vil det være rimelig at du får en vurdering av en psykiater. 

Anonymkode: 12096...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hjelp er det du har forsøkt å få som du ikke får? Har du fått noen begrunnelse på hvorfor du ikke får denne hjelpen? Får du ingen hjelp eller oppfølging fra noen nå?

Anonymkode: 67edb...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Svært mange får hjelp uten å være suicidale. 

Anonymkode: 12096...d09

 

Har jeg ikke sett noe til.

Anonymkode: e4c05...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Har jeg ikke sett noe til.

Anonymkode: e4c05...0aa

Mulig at det er hvilke lege man har. Noen leger vil mulig gi lettere hjelp innen sånnt enn andre.... Jeg vet ikke. 

Anonymkode: ffe39...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at du har en fastlege som ikke er med på å skaffe deg kompetent hjelp som du helt klart trenger! Bytt fastlege, dessverre er det slik at fastlegen influerer mye på hva man får ut ifra hvordan de formulerer henvisninger - om de sender noen. De fleste er jo fornuftige nok til å henvise videre når de selv ikke kan være hjelp, og fastleger er tross alt ikke psykologer. Man kan gå privat uten å være rik, men da må man ha legehenvisning. Jeg tror man har krav på såkalt "ny vurdering" hos en annen fastlege, så det er kanskje en rettighet å benytte seg av. Det burde stå noe om dette på helsenorge.no eller helfo sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...