Gå til innhold

motediagnose ?


FGT

Anbefalte innlegg

For noen år siden så kom spesielt en som var professor psykiatri med den påstanden at Asperger syndrom var en motediagnose. En annen professor mente ikke det, men heller at de ikke var helt oppdatert med nevrologiske tilstander.  Kan forstå han til en hvis grad i henhold til motediagnose.  

 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, FGT skrev:

For noen år siden så kom spesielt en som var professor psykiatri med den påstanden at Asperger syndrom var en motediagnose. En annen professor mente ikke det, men heller at de ikke var helt oppdatert med nevrologiske tilstander.  Kan forstå han til en hvis grad i henhold til motediagnose.  

 

Det er ikke noen god diagnose å ha, jeg tror hellerBP er en motediagnose. Er jo så mange som har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FGT skrev:

For noen år siden så kom spesielt en som var professor psykiatri med den påstanden at Asperger syndrom var en motediagnose. En annen professor mente ikke det, men heller at de ikke var helt oppdatert med nevrologiske tilstander.  Kan forstå han til en hvis grad i henhold til motediagnose.  

 

Veldig mange som får den.

Anonymkode: 42561...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke ordet "motediagnose". Det som skjer er at fagmiljøet av en eller annen grunn får ny kunnskap/får øynene opp for en ny tilstand som skiller seg såpass fra andre at det blir en egen diagnose. Bare de siste tiår har dette skjedd med BP2, voksen ADHD, større forståelse for ADHD generelt, ADD/ADHD hos jenter, Asperger/autisme. I tillegg fikk vi øynene opp for seksuelle overgrep mot barn/incest tidlig på nittitallet.

Sykdommene oppsto selvsagt ikke da, men plutselig ble vi oppmerksomme på dem og vi diagnostiserte fra en oppdemmet forekomst (prevalensen). Etter hvert som en "tar unna" vil nydiagnostisering i hovedsak skje på nye tilfeller (insidensen). Det har ingenting med mote å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 22.31, kupton skrev:

Jeg liker ikke ordet "motediagnose". Det som skjer er at fagmiljøet av en eller annen grunn får ny kunnskap/får øynene opp for en ny tilstand som skiller seg såpass fra andre at det blir en egen diagnose. Bare de siste tiår har dette skjedd med BP2, voksen ADHD, større forståelse for ADHD generelt, ADD/ADHD hos jenter, Asperger/autisme. I tillegg fikk vi øynene opp for seksuelle overgrep mot barn/incest tidlig på nittitallet.

Sykdommene oppsto selvsagt ikke da, men plutselig ble vi oppmerksomme på dem og vi diagnostiserte fra en oppdemmet forekomst (prevalensen). Etter hvert som en "tar unna" vil nydiagnostisering i hovedsak skje på nye tilfeller (insidensen). Det har ingenting med mote å gjøre.

Takk!

Hatt en sånn tanke om at bp2 er litt på moten, og hva om folk tror jeg har byttet mine tilbakevendende depresjoner mot bp bare fordi bp er mer in. Neida, ikke HELT slik, men jeg innrømmer, jeg synest det er lettere å være åpen  om bipolar lidelse enn om tilbakevendende depressiv lidelse. Kanskje fordi det er sett på som mer biologisk.

MEN jeg syntes også flere brikker fall på plass med bp-diagnose, og liker ikke tanken på at jeg står i fare for å miste den på grunn av svak utredning og at nåværende depresjon ikke presenterer seg som en typisk bipolar depresjon (De arter seg hos meg litt ulikt fra gang til gang) 

Hva er da periodene hvor jeg skriver og skriver, deler tekster ned kjente og ukjente, kontakter folk jeg ikke har noe med å kontakte,  aldri greier lage en fullstendig middag uten at det koker over eller en ingrediens blir glemt fordi jeg holder på med flere andre ting samtidig, jeg jogger rundt i leiligheten fra det ene husarbeidet til det andre,  det er helt ok at dagen starter kl 0230, jeg kan gå og gå, jeg kører litt mer aggressivt, for urolig/rastløs og utålmodig til å fungere i jobb,  og kanskje mer, men nå gidder jeg ikke skrive mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...