Gå til innhold

Forsvares innleggelse med selvmordsfare?


Villanda

Anbefalte innlegg

Må innleggende leger "forsvare" innleggelse med økt suicidalfare? Når jeg har fått spørsmål om selvmordstanker, har jeg alltid svart ærlig. Men om jeg har mye slike tanker, legger jeg også alltid til at jeg ikke kommer til å handle på dem. Det siste er ikke med innleggelsesskriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg ingen anelse om. Men det beste svaret får du nok dersom du spør en psykiater eller psykologspesialist som har erfaring med å fatte tvangsvedtak.

Anonymkode: 16610...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt innlagt uten å være aktivt suicidal, men da har vurderingen vært at jeg trolig vil bli mye psykere og kanskje bli det. Da har det vært snakk om frivillig innleggelse. Tvang kan de så vidt jeg vet ikke bruke om de ikke kan se at man er til potensiell fare for andre eller seg selv. Eventuelt er det en observasjonsparagraf de kan bruke, hvor instansen man legges inn ved har rett til å holde en under tvungen observasjon i inntil ti dager. Om man fortsatt blir ansett som en fare for seg selv eller andre kan de utvide til tvunget psykisk helseværn. Slik har i alle fall jeg forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ingen anelse om. Men det beste svaret får du nok dersom du spør en psykiater eller psykologspesialist som har erfaring med å fatte tvangsvedtak.

Anonymkode: 16610...bdc

Ok. Tenkte ikke som i å forsvare bruk av tvang. Tenkte mer sånn for å forsvare at det blir brukt en sengeplass, og økonomisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins nødnummeret. Kjekk kommunesiden din. Da skulle det stå informasjon om psykisk helse og helsetjenester. Her i min kommune fins det en spesiell telefonnummer når man har selvmordtanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 23.30, Villanda skrev:

Må innleggende leger "forsvare" innleggelse med økt suicidalfare? Når jeg har fått spørsmål om selvmordstanker, har jeg alltid svart ærlig. Men om jeg har mye slike tanker, legger jeg også alltid til at jeg ikke kommer til å handle på dem. Det siste er ikke med innleggelsesskriv.

Nei, det er mangfoldige grunner til at mennesker legges inn (både planlagt og ikke).

Anonymkode: 34d57...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...