Gå til innhold

Endometriose


aneliss

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har gått over ett år med veldig kraftige mens og småblødninger dag 10 i syklusen. Gynekolog fant ikke ut med ul og celleprøver samt hormonprøver. Nå er jeg på ferie i Russland hvor søstra mi jobber som lege. Jeg tok ul her og legen påpekte at jeg har ujevn miometrium (som jeg forstod er det muskeldel av livmor?). Alt utenom så ok ut. Legen sa jeg må til gynekolog siden dette kan være tegn på endometriose. Jeg er livredd. Hvordan stilles diagnose og hva kan man gjøre med dette? Jeg er ikke glad i hormoner. Er 37 og har ett barn på 11. Ingen smerter ved mens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har muligens tilstanden ADENOMYOSE som er en slag endometriose hvor livmorslimhinnen har vokst ned i muskellaget. Det er helt godartet og nok ganske vanlig. Adenomyose kan være forklaring på dine rikelige blødninger. Noen har også smerter ved menstruasjon, men det har du heldigvis ikke. (Adenomyose kan ikke påvises ved celleprøve eller hormonprøver, men noen ganger kan det ses ved grundig ultralydundersøkelse).

Du forteller ikke om du ønsker flere barn? Hvis ikke, så vil jeg anbefale en hormonspiral som reduserer blødningene med opp til 80%, og hvor ca 25% helt mister menstruasjonene. Man kan ikke fjerne adenomyosen uten å fjerne livmoren, men etter overgangsalderen går forandringene tilbake.

Altså, absolutt ingen grunn til å være 'livredd' for noe som er helt godartet og ikke gir deg så store problemer.

Vennlig hilsen Mette

PS man kan redusere blødningsmengden med Cyklokaprontabletter (3x3) hvis du ikke ønsker prevensjon/hormoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg vet ikke om jeg ønsker flere barn. Blir det vanskeligere å bære frem da? Jeg er tross alt nærmer meg 40.

Jeg ønsker helst ikke hormoner. Kan dette tilstanden gå over til kreft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Som sagt, dette er en godartet tilstand som ikke har noe med kreft å gjøre. Noen kan ha problemer med å bli gravide. Hvis du ikke ønsker behandling, er det ikke grunn til å behandle. Man kan ikke fjerne adenomyose, men holde evt symptomer som smerter ved menstruasjon nede.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...