Gå til innhold

Høyt blodtrykk i 2.trimester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg 25 uker på vei med barn nr 2. I forrige svangerskap fikk jeg høyt blodtrykk Fra ca uke 22, noe som senere utviklet seg til alvorlig svangerskapsforgiftning. 

Blodtrykket har begynt å melde seg dette svangerskapet også. Og de siste to kontrollene har jeg lagt på 140-150/90-100. Merker ikke så mye av dette blodtrykket, men bekymrer meg litt grunnet tidligere erfaringer. Jeg er 100% i jobb, og har tenkt på at jeg kanskje burde trappe ned litt for å få mer hvile. Når jeg har spurt legen min får jeg bare til svar at «det må jeg kjenne på selv». Jeg synes det er utrolig vanskelig da jeg som sagt ikke merker så mye..likevel er trykket høyt og jeg er redd det skal bli høyere..jeg vil ikke kreve sykemelding dersom det ikke er nødvendig..men jeg savner en klar anbefalinger fra min lege... jeg lurer derfor på om du kan si noe, på generelt grunnlag, om hva man anbefaler i slike sammenhenger? Er det for mye forlangt av meg å tenke at min lege skal ha en mening om dette? 

 

Jeg har forresten normalt blodtrykk til vanlig, er frisk, normalvektig og regelmessig fysisk aktiv. 

Anonymkode: 70ffe...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kan se, er det ikke fast regler for sykmelding ved høyt blodtrykk. I og med at du hadde alvorlig preeklampsi i forrige svangerskap og når har økende blodtrykk, synes jeg at du bør henvises til fødeavdelingen. Se det som står i Veiledning for gynekologer. Lykke til videre med svangerskapet.

Vennlig hilsen Mette

Neste svangerskap etter preeklampsi

  • Ved senere svangerskap hos disse kvinnene bør kontrollene foregå i samarbeid med fødeavdelingene fra svangerskapsuke 23-24. Doppler-undersøkelser av a. uterina i risikogrupper for preeklampsi og vekstretarderte fostre foreslås
  • I neste svangerskap har kvinner med alvorlig, tidlig innsettende preeklampsi, eklampsi eller HELLP økt risiko for å få preeklampsi på nytt (10-40 %, høyere jo tidligere sykdommen starter, se over)
  • ASA-profylakse bør vurderes (ASA er albyl)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...