Gå til innhold

Fysisk aktivitet under depresjon


Villanda

Anbefalte innlegg

Det skal jo være bra. Er det kun på sikt? Tvinga meg selv med på en treningsøkt på avdelinga, nok tilrettelagt for nedstemte folk som meg. Ingen lyst og lite energi, selv om dagen i utgangspunktet var relativt god  men min kunnskap tilsa at aktuvitet ville være bra. Men det var så tungt (ikke i form av tunge vekter, bare at kroppen føltes tung å bevege og holde opoe), og etterpå var hele resten av dagen mye tyngre enn den startet. Vært sånn mange av de andre dagene også, utmatta nesten resten av dagen etter å ha gjort noe.

Har jeg heller primært utmattelsessyndrom og depresjon som reaksjon på det? Eller er det normalt ved depresjon at aktivitet tynger også etterpå? 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever at det er mye tyngre både under aktivitet og etterpå om jeg faktisk tar en tur. Dersom jeg presser meg litt velter ofte gråten opp. Opplever ikke at det er bedre etterpå. Er generelt veldig utmattet når jeg ikke har det så bra. Har ikke orket å være aktiv over tid, så vet ikke om det hjelper på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg vet ikke hvordan det er med depresjon, men trening må bli en vane før set føles bra. Man må komme dit at man ser en fremgang og ikke bare kjenner på hvor sliten man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg trener vanligvis ganske mye, og prøver å få inn litt aktivitet selv om jeg er deprimert. Min erfaring er: alvorlig depresjon = elendig treningsform. Ellers synes jeg faktisk at det hjelper litt å trene, men kun mens jeg holder på. Effekten varer liksom ikke. For meg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å trene så mye. Det mangler rett og slett krefter. Jeg har ofte mye smerter og kan ikke gå turer hver dag. Det er plagsom å bevege seg. Etterpå er dagen ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri begynt å trene når jeg har vært deprimert, men har prøvd å holde meg aktiv med de aktivitetene jeg vet tidligere har gitt meg noe positivt, gå tur med hundene, gjøre litt husarbeid, være litt sosial hver dag. Å gjøre dette er utrolig slitsomt og utmattende og jeg føler det ikke gir meg så veldig mye der og da, men jeg tror det hjelper på at depresjon ikke blir så alvorlig. Jeg får fokuset bort fra sykdom og pause slik at jeg klarer å tenke litt på andre ting, det gjør at jeg klarer dagene litt lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jogger og går på fjellet så ofte som jeg klarer, jeg føler i alle fall at det hjelper meg en del, men det er ingen mirakelkur akkurat for å si det sånn.

Anonymkode: a23c2...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...