Gå til innhold

Østrogen nivåer


Kristine1974

Anbefalte innlegg

Hei, kvinne 43 år, opererte bort livmor og en eggstokk pga endometriose for 3 år siden. Kom i overgangsalderen etter operasjon og procren kurer. 

Bruker Estalis hormonplaster og er fornøyd med det. Du har tidligere svart meg at østrogennivået for en på min alder bør ligge på 0,2-0,3. Jeg har to spørsmål til dette: Skal nivået ligge på 0,2-0,3 helt til jeg er 52? Dvs kan jeg forholde meg til dette som en grei "huskeregel" også i årene fremover? Og til slutt: Nylig målte jeg østrogen til 0,5. Bør jeg da gå ned i Estalis dose? Bruker 75 mg Estalis.

Mvh Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke klare regler for hormonnivået, men til naturlig 'menopausealder' (siste menstruasjon) er det fornuftig å holde seg på det normale gjennomsnittsnivå som er ca 0,3. Så 0,5 nmol/L i blodnivå er litt høyt. Jeg vil anbefale å gå ned til 50 mikrogram Estalis. Finnes Estalis 75 mikrogram? jeg trodde bare det fantes i dose på 50?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Estalis finnes kun i 50 mikrogram så jeg har delt plasteret med  saks på midten for å få til en dose på (ca.) 75 mikrogram. 

Endret av Kristine1974
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...