Gå til innhold

Kan det feile meg noe mer enn bipolar, eller er BP årsaken? Vær så snill å hjelp hvis du kan, det er veldig viktig for meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg har fått STORE problemer med konsentrasjon og læring. Jeg er 27 år nå. Utfordringene har vel vart i rundt fem år. Før hadde jeg klisterhjerne. Trengte å lese/høre noe EN gang, og informasjonen satt som støpt i hjernen. Har alltid fått gode karakterer. 5-ere eller B-er i snitt. Nå sliter jeg virkelig med å konsentrere meg og å holde fokus. OG å huske/lære noe nytt. Jeg har alltid vært kunnskapstørst, og jeg har likt å studere. Nå er jeg permittert fra studier på grunn av disse tingene, i tillegg til en del ustabilitet på grunn av bipolariteten.

Jeg er ofte motivert for å lære mer, men blir skuffet fordi jeg opplever at hjernen min fungerer dårligere. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å få igjen fokuset. Konsentrasjonen har blitt dårligere på de fleste områder i livet. Jeg begynner fort å tenke på andre ting, blir overveldet av følelser, eller av lyder eller synsinntrykk. Det er litt som om hjernen vil fange opp ALT i omgivelsene, og ikke klarer å fokusere på det som er viktig der og da. For eksempel klarer jeg sjelden å kjøre bil lenger, fordi det er så vanskelig å fokusere at jeg er redd jeg kan komme ut for en ulykke. Jeg føler meg fort overstimulert. Litt som om man drar i en gitarstreng, og den vibrerer en stund etterpå. Det føles ofte som om hjernen min vibrerer på en liknende måte, og det er nærmest umulig å roe den ned, og konsentrere seg. Jeg blir fullstendig utmattet etter en tur på kjøpesenter, for eksempel. Det er så mange inntrykk at hjernen nærmest skrur av enkelte områder for å "komme seg gjennom det".

Dette er så synd. Jeg vet ikke om jeg har nevnt alt som er viktig nå, eller om dette er forståelig. Lurer på om utfordringene mine er et aspekt ved bipolariteten, eller om jeg har en tilleggsdiagnose? Finnes det medikamenter som kan hjelpe meg med konsentrasjonen? Det er så viktig for meg å komme inn i dette med studer, og etter hvert jobb, igjen. Det er ikke mulig sånn som jeg (ikke) fungerer nå. Noen som kan hjelpe? 

Anonymkode: 50e21...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg har fått STORE problemer med konsentrasjon og læring. Jeg er 27 år nå. Utfordringene har vel vart i rundt fem år. Før hadde jeg klisterhjerne. Trengte å lese/høre noe EN gang, og informasjonen satt som støpt i hjernen. Har alltid fått gode karakterer. 5-ere eller B-er i snitt. Nå sliter jeg virkelig med å konsentrere meg og å holde fokus. OG å huske/lære noe nytt. Jeg har alltid vært kunnskapstørst, og jeg har likt å studere. Nå er jeg permittert fra studier på grunn av disse tingene, i tillegg til en del ustabilitet på grunn av bipolariteten.

Jeg er ofte motivert for å lære mer, men blir skuffet fordi jeg opplever at hjernen min fungerer dårligere. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å få igjen fokuset. Konsentrasjonen har blitt dårligere på de fleste områder i livet. Jeg begynner fort å tenke på andre ting, blir overveldet av følelser, eller av lyder eller synsinntrykk. Det er litt som om hjernen vil fange opp ALT i omgivelsene, og ikke klarer å fokusere på det som er viktig der og da. For eksempel klarer jeg sjelden å kjøre bil lenger, fordi det er så vanskelig å fokusere at jeg er redd jeg kan komme ut for en ulykke. Jeg føler meg fort overstimulert. Litt som om man drar i en gitarstreng, og den vibrerer en stund etterpå. Det føles ofte som om hjernen min vibrerer på en liknende måte, og det er nærmest umulig å roe den ned, og konsentrere seg. Jeg blir fullstendig utmattet etter en tur på kjøpesenter, for eksempel. Det er så mange inntrykk at hjernen nærmest skrur av enkelte områder for å "komme seg gjennom det".

Dette er så synd. Jeg vet ikke om jeg har nevnt alt som er viktig nå, eller om dette er forståelig. Lurer på om utfordringene mine er et aspekt ved bipolariteten, eller om jeg har en tilleggsdiagnose? Finnes det medikamenter som kan hjelpe meg med konsentrasjonen? Det er så viktig for meg å komme inn i dette med studer, og etter hvert jobb, igjen. Det er ikke mulig sånn som jeg (ikke) fungerer nå. Noen som kan hjelpe? 

Anonymkode: 50e21...486

Er det lenge siden du ble utredet? Jeg ville bedt om å få utredning på ADHD. Mange med BP har også ADHD og det fins medisiner som gjør deg mer skjerpet.

Anonymkode: c590d...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lenge siden du ble utredet? Jeg ville bedt om å få utredning på ADHD. Mange med BP har også ADHD og det fins medisiner som gjør deg mer skjerpet.

Anonymkode: c590d...c1d

Da skulle vel problemene ha kommet tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Villanda skrev:

Da skulle vel problemene ha kommet tidligere?

Hos mange jenter blir ADHD oversett både på skole, hjemme eller i arbeidslivet siden det viser seg på andre måter hos jenter. Bl.a.kan det være impulsivitet og problemer med konsentrasjonen som er det dominerende. Jeg fikk selv diagnosen i godt voksen alder og da falt alle brikker på plass, så jeg anbefaler deg å be om utredning for dette.

Anonymkode: c590d...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Du må ta dette opp med behandler. Mangelen på konsentrasjon du beskriver kan komme av så mye — en depresjon, medikameneter du tar, en annen diagnose enn/tilleggsdiagnose til bipolar. Når du snakker med behandler må du forsøke å huske tilbake til når konsentrasjonsproblemene oppsto og om det evt. sammenfalt med andre psykiske symptomer eller oppstart av medikamenter. Jeg assosierer førøvrig ikke til ADHD når jeg leser det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte motivert for å lære mer, men blir skuffet fordi jeg opplever at hjernen min fungerer dårligere.Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å få igjen fokuset. Konsentrasjonen har blitt dårligere på de fleste områder i livet. Jeg begynner fort å tenke på andre ting, blir overveldet av følelser, eller av lyder eller synsinntrykk. Det er litt som om hjernen vil fange opp ALT i omgivelsene, og ikke klarer åfokusere på det som er viktig der og da. For eksempel klarer jeg sjelden å kjøre bil lenger, fordi det er så vanskelig å fokusere at jeg er redd jeg kan komme ut for en ulykke. Jeg føler meg fort overstimulert. Litt som om man drar i en gitarstreng, og den vibrerer en stund etterpå. Det føles ofte som om hjernen min vibrerer på en liknende måte, og det er nærmest umulig å roe den ned, og konsentrere seg. Jeg blir fullstendig utmattet etter en tur på kjøpesenter, for eksempel. Det er så mange inntrykk at hjernen nærmest skrur av enkelte områder for å "komme seg gjennom det".

 

Dette er som å lese helt og holdent om meg selv og jeg har ADHD.

Anonymkode: c590d...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎15‎.‎08‎.‎2018 den 19.20, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg har fått STORE problemer med konsentrasjon og læring. Jeg er 27 år nå. Utfordringene har vel vart i rundt fem år. Før hadde jeg klisterhjerne. Trengte å lese/høre noe EN gang, og informasjonen satt som støpt i hjernen. Har alltid fått gode karakterer. 5-ere eller B-er i snitt. Nå sliter jeg virkelig med å konsentrere meg og å holde fokus. OG å huske/lære noe nytt. Jeg har alltid vært kunnskapstørst, og jeg har likt å studere. Nå er jeg permittert fra studier på grunn av disse tingene, i tillegg til en del ustabilitet på grunn av bipolariteten.

Jeg er ofte motivert for å lære mer, men blir skuffet fordi jeg opplever at hjernen min fungerer dårligere. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å få igjen fokuset. Konsentrasjonen har blitt dårligere på de fleste områder i livet. Jeg begynner fort å tenke på andre ting, blir overveldet av følelser, eller av lyder eller synsinntrykk. Det er litt som om hjernen vil fange opp ALT i omgivelsene, og ikke klarer å fokusere på det som er viktig der og da. For eksempel klarer jeg sjelden å kjøre bil lenger, fordi det er så vanskelig å fokusere at jeg er redd jeg kan komme ut for en ulykke. Jeg føler meg fort overstimulert. Litt som om man drar i en gitarstreng, og den vibrerer en stund etterpå. Det føles ofte som om hjernen min vibrerer på en liknende måte, og det er nærmest umulig å roe den ned, og konsentrere seg. Jeg blir fullstendig utmattet etter en tur på kjøpesenter, for eksempel. Det er så mange inntrykk at hjernen nærmest skrur av enkelte områder for å "komme seg gjennom det".

Dette er så synd. Jeg vet ikke om jeg har nevnt alt som er viktig nå, eller om dette er forståelig. Lurer på om utfordringene mine er et aspekt ved bipolariteten, eller om jeg har en tilleggsdiagnose? Finnes det medikamenter som kan hjelpe meg med konsentrasjonen? Det er så viktig for meg å komme inn i dette med studer, og etter hvert jobb, igjen. Det er ikke mulig sånn som jeg (ikke) fungerer nå. Noen som kan hjelpe? 

Anonymkode: 50e21...486

Hvilke medisiner bruker du nå? 

Anonymkode: dbef5...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke medisiner bruker du nå? 

Anonymkode: dbef5...229

Bare litium 

Anonymkode: 50e21...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2018 den 19.20, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg har fått STORE problemer med konsentrasjon og læring. Jeg er 27 år nå. Utfordringene har vel vart i rundt fem år. Før hadde jeg klisterhjerne. Trengte å lese/høre noe EN gang, og informasjonen satt som støpt i hjernen. Har alltid fått gode karakterer. 5-ere eller B-er i snitt. Nå sliter jeg virkelig med å konsentrere meg og å holde fokus. OG å huske/lære noe nytt. Jeg har alltid vært kunnskapstørst, og jeg har likt å studere. Nå er jeg permittert fra studier på grunn av disse tingene, i tillegg til en del ustabilitet på grunn av bipolariteten.

Jeg er ofte motivert for å lære mer, men blir skuffet fordi jeg opplever at hjernen min fungerer dårligere. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å få igjen fokuset. Konsentrasjonen har blitt dårligere på de fleste områder i livet. Jeg begynner fort å tenke på andre ting, blir overveldet av følelser, eller av lyder eller synsinntrykk. Det er litt som om hjernen vil fange opp ALT i omgivelsene, og ikke klarer å fokusere på det som er viktig der og da. For eksempel klarer jeg sjelden å kjøre bil lenger, fordi det er så vanskelig å fokusere at jeg er redd jeg kan komme ut for en ulykke. Jeg føler meg fort overstimulert. Litt som om man drar i en gitarstreng, og den vibrerer en stund etterpå. Det føles ofte som om hjernen min vibrerer på en liknende måte, og det er nærmest umulig å roe den ned, og konsentrere seg. Jeg blir fullstendig utmattet etter en tur på kjøpesenter, for eksempel. Det er så mange inntrykk at hjernen nærmest skrur av enkelte områder for å "komme seg gjennom det".

Dette er så synd. Jeg vet ikke om jeg har nevnt alt som er viktig nå, eller om dette er forståelig. Lurer på om utfordringene mine er et aspekt ved bipolariteten, eller om jeg har en tilleggsdiagnose? Finnes det medikamenter som kan hjelpe meg med konsentrasjonen? Det er så viktig for meg å komme inn i dette med studer, og etter hvert jobb, igjen. Det er ikke mulig sånn som jeg (ikke) fungerer nå. Noen som kan hjelpe? 

Anonymkode: 50e21...486

Også bipolar (hvis diagnosen er gyldig). Har det litt sånn i perioder, helst i depressive perioder (det med konsentrasjon i noen oppstemte også, men ikke det med sensitivitet for stimuli), men lenge å være deprimert i fem år sammenhengende. Har det vært like ille i hele denne perioden?

Ser noen foreslår ADHD. Har du hatt andre symptomer på det fra barndom, f.e. impulsivitet, hyperaktivitet...? 

Man kan visst, desverre, fungere dårligere kognitivt etter flere perioder med depresjon/Mani, har jeg lest. Kan det ha sammenheng med at du er ustabil knyttet til bp, som du nemner at du er? Noen av noen medisiner. Usikker på om det gjelder lithium. Det er nok lett å blande hva som er bivirkning og hva som skyldes sykdommen man tar medisinen for.

Har det skjedd noen ytre endringer eller noe opprivende  i livet ditt før dette startet?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos mange jenter blir ADHD oversett både på skole, hjemme eller i arbeidslivet siden det viser seg på andre måter hos jenter. Bl.a.kan det være impulsivitet og problemer med konsentrasjonen som er det dominerende. Jeg fikk selv diagnosen i godt voksen alder og da falt alle brikker på plass, så jeg anbefaler deg å be om utredning for dette.

Anonymkode: c590d...c1d

Ja, men konsentrasjonsproblem var ikke tilstede frå barndommen av, hvis jeg tolket ta rett. Andre symptom vet jeg jo ikke, men inntrykket er at ts var velfungerende ellers også inntil for fem(?) År siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Villanda skrev:

Ja, men konsentrasjonsproblem var ikke tilstede frå barndommen av, hvis jeg tolket ta rett. Andre symptom vet jeg jo ikke, men inntrykket er at ts var velfungerende ellers også inntil for fem(?) År siden.

Jeg hadde heller ikke konsentrasjonsproblemer i barndommen eller i ungdomsårene. Det har kommet de senere årene, men jeg har altså ADHD.

Anonymkode: c590d...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, konsentrasjonsproblemene kom i løpet av 20-årene. Før hadde jeg stål-konsentrasjon.

Anonymkode: 50e21...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, konsentrasjonsproblemene kom i løpet av 20-årene. Før hadde jeg stål-konsentrasjon.

Anonymkode: 50e21...486

Samme her, bare at jeg fikk det i 30-årene.

Anonymkode: c590d...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...