Gå til innhold

Tvungen legeundersøkelse?


Mëmëso

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed om å møte hos en lege (som ikke er fastlegen da denne ikke er tilgjengelig) i morgen etter bekymringsmelding fra pårørende. "Sterkt anbefalt, hvis ikke...", fikk jeg høre. 

Jeg har ikke noe ønske om å lage noe styr, så jeg kommer til å møte opp for å vise at jeg har det greit, og håper at det blir med det uten noe mer. Jeg vil bare være i fred. Jeg har ikke gjort noe for å tiltrekke meg oppmerksomhet (utenom å skrive her inne, men det er det ingen som vet). Jeg synes det hele er voldsomt overdrevet, blåses ut av proporsjoner. Jeg er kjemperedd for å dra, og for hva de tenker om meg, og er veldig flau over hele greia. Egentlig har jeg lyst til å droppe å møte, og håpe at de ikke følger opp. Hvor stor sjans er det for at de lar meg være i fred hvis jeg møter opp, og hvor stor sjans er det for at de lar meg være i fred hvis jeg ikke møter? Er det normalt å true slik, og er det egentlig tomme trusler? Hva skal til for at ett slikt vedtak blir fattet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo hva som er foranledningen til at pårørende kom med en bekymringsmelding? Hva du har sagt, eller gjort for at de ble så bekymret for deg at de kontaktet legen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klokeste er nok helt klart å møte. Hvis de mener det er grunn til ikke å la deg være i fred, så vil det alltid være et pluss å samarbeide. Tviler på de lar deg i  fred om du ikke møter - kjangsen er i alle fall større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mëmëso skrev:

Har fått beskjed om å møte hos en lege (som ikke er fastlegen da denne ikke er tilgjengelig) i morgen etter bekymringsmelding fra pårørende. "Sterkt anbefalt, hvis ikke...", fikk jeg høre. 

Jeg har ikke noe ønske om å lage noe styr, så jeg kommer til å møte opp for å vise at jeg har det greit, og håper at det blir med det uten noe mer. Jeg vil bare være i fred. Jeg har ikke gjort noe for å tiltrekke meg oppmerksomhet (utenom å skrive her inne, men det er det ingen som vet). Jeg synes det hele er voldsomt overdrevet, blåses ut av proporsjoner. Jeg er kjemperedd for å dra, og for hva de tenker om meg, og er veldig flau over hele greia. Egentlig har jeg lyst til å droppe å møte, og håpe at de ikke følger opp. Hvor stor sjans er det for at de lar meg være i fred hvis jeg møter opp, og hvor stor sjans er det for at de lar meg være i fred hvis jeg ikke møter? Er det normalt å true slik, og er det egentlig tomme trusler? Hva skal til for at ett slikt vedtak blir fattet? 

Ta imot den hjelpen. Det gå bra. Så lenge du er villig å samarbeide få du noe godt av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å møte, og samarbeide så godt jeg kan. Prøver å samle tankene til hva jeg skal si, men jeg er helt blank. Jeg skjønner ikke hva jeg har der å gjøre. Det virker helt absurd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mëmëso skrev:

Jeg kommer til å møte, og samarbeide så godt jeg kan. Prøver å samle tankene til hva jeg skal si, men jeg er helt blank. Jeg skjønner ikke hva jeg har der å gjøre. Det virker helt absurd. 

Det er det beste valget du kan ta. Det beste rådet jeg kan gi deg er å være helt fullstendig ærlig uansett hvor vanskelig det er. Terskelen for å bli tvangsinnlagt er ekstremt høy. Jeg sa til fastlegen min at jeg hadde samlet piller og at jeg skulle ta livet mitt den dagen og jeg ble ikke tvangsinnlagt. Jeg ble dog tvangsinnlagt dagen etter selvmordsforsøket etter at jeg hadde vært innom akuttmottaket og medisinsk intensitiv avdeling.

Anonymkode: d74a5...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Mëmëso skrev:

Jeg kommer til å møte, og samarbeide så godt jeg kan. Prøver å samle tankene til hva jeg skal si, men jeg er helt blank. Jeg skjønner ikke hva jeg har der å gjøre. Det virker helt absurd. 

Jeg kan også legge til at jeg har blitt diagnostisert med schizofreni og har tidligere hatt psykose og jeg tok også opp symptomene som legen definitivt innså var tegn på at jeg var på god vei til å bli psykotisk. Er det noe som gjør at du tror at legen har grunnlag for å tvangsinnlegge deg?

Anonymkode: d74a5...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan også legge til at jeg har blitt diagnostisert med schizofreni og har tidligere hatt psykose og jeg tok også opp symptomene som legen definitivt innså var tegn på at jeg var på god vei til å bli psykotisk. Er det noe som gjør at du tror at legen har grunnlag for å tvangsinnlegge deg?

Anonymkode: d74a5...d0f

Hvorfor skulle jeg bli tvangsinnlagt? Jeg regner med det er en stor forskjell på en legetime og innleggelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra ditt tidligere innlegg så er det jo noe du sliter med så kanskje det ikke er så rart at pårørende har sendt bekymringsmelding. Du burde være glad noen bryr seg og tar tak når du selv ikke klarer det. Der hadde du skrevet et eller annet om at du burde vært hos legen, men var redd for å bli tatt seriøst. Kanskje det kommer noe godt av denne timen og du burde absolutt fortelle litt om tankene dine fra tidligere innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mëmëso skrev:

Hvorfor skulle jeg bli tvangsinnlagt? Jeg regner med det er en stor forskjell på en legetime og innleggelse?

Det vet jeg ikke for jeg har ikke lest noe av det som du har skrevet her tidligere, men en legeundersøkelse etter en bekymringsmelding er jo for å vurdere situasjonen din og hvilke tiltak du trenger og tvangsinnleggelse er jo en av dem. Jeg fikk inntrykk av at du var redd for å gå til legen fordi du var redd for å bli tvangsinnlagt, men jeg tok kanskje feil da?

Anonymkode: d74a5...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke for jeg har ikke lest noe av det som du har skrevet her tidligere, men en legeundersøkelse etter en bekymringsmelding er jo for å vurdere situasjonen din og hvilke tiltak du trenger og tvangsinnleggelse er jo en av dem. Jeg fikk inntrykk av at du var redd for å gå til legen fordi du var redd for å bli tvangsinnlagt, men jeg tok kanskje feil da?

Anonymkode: d74a5...d0f

Ok, jeg skjønner. Nei, jeg har ikke tenkt tanken på å bli tvangsinnlagt. Spørsmålet er om det er sannsynlig at de vil tvinge meg til lege, sånn overhodet, hvis jeg ikke dukker opp i morgen, eller om det bare er noe de sier. Jeg tror det er noe de sier, og at de helst ser at jeg ikke kommer, men jeg synes det høres skummelt ut. Føler meg trengt opp i ett hjørne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mëmëso skrev:

Ok, jeg skjønner. Nei, jeg har ikke tenkt tanken på å bli tvangsinnlagt. Spørsmålet er om det er sannsynlig at de vil tvinge meg til lege, sånn overhodet, hvis jeg ikke dukker opp i morgen, eller om det bare er noe de sier. Jeg tror det er noe de sier, og at de helst ser at jeg ikke kommer, men jeg synes det høres skummelt ut. Føler meg trengt opp i ett hjørne. 

Det beste er å møte opp for å vise at det ikke ligger noe i bekymringsmeldingen, hvis det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mëmëso skrev:

Ok, jeg skjønner. Nei, jeg har ikke tenkt tanken på å bli tvangsinnlagt. Spørsmålet er om det er sannsynlig at de vil tvinge meg til lege, sånn overhodet, hvis jeg ikke dukker opp i morgen, eller om det bare er noe de sier. Jeg tror det er noe de sier, og at de helst ser at jeg ikke kommer, men jeg synes det høres skummelt ut. Føler meg trengt opp i ett hjørne. 

Det er det helt umulig å svare på uten å vite hva du sliter med og hva bekymringsmeldingen går ut på. 

Anonymkode: d74a5...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det helt umulig å svare på uten å vite hva du sliter med og hva bekymringsmeldingen går ut på. 

Anonymkode: d74a5...d0f

Ok. Det vil jeg ikke ta her, og jeg vet ikke helt heller. Er det ikke mulig å si litt om det på ett generelt nivå? Jeg vet ikke hva jeg tør minst.

Endret av Mëmëso
Lagt til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mëmëso skrev:

Ok. Det vil jeg ikke ta her, og jeg vet ikke helt heller. Er det ikke mulig å si litt om det på ett generelt nivå? Jeg vet ikke hva jeg tør minst.

Det skjønner jeg veldig godt at du ikke ønsker. Jeg kan si at jeg tviler sterkt på at legen truer deg med tvungen legeundersøkelse, dersom han har sagt til deg at det blir tvungen undersøkelse dersom du nekter så blir det høyst sannsynlig det. Hvis du tenker logisk på det så vil du jo stå mye sterkere om du selv kommer frivillig enn at de må fatte vedtak om tvungen undersøkelse. De vil jo ha god grunn til å tro at du har det vanskelig og også at du ikke er ærlig med dem og at du har noe å skjule dersom de må bruke tvang.

Anonymkode: d74a5...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært der enda. Jeg vil si at jeg setter pris på all støtten jeg har fått her inne og takker for det. Jeg skulle ønske jeg orket å kommentere mer i deres tråder og vise støtte tilbake, men jeg er tom og vet ikke hva jeg skal si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk forsåvidt greit. Vet ikke hva jeg føler rundt det. Kjenner ikke noen forskjell. Er hverken lettet eller motsatt. Ble trygget veldig på at alt var frivillig, og at jeg ikke lurer noen (Det siste er jeg veldig skeptisk til dog, så sorry lege, om du skulle slumpe til å lese dette, det er ikke deg jeg ikke har tiltro til). Ønsker ikke si hva det endte med, annet enn at jeg får masse hjelp og et arsenal av medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også heldig da fastlegen som ikke skulle være der dukket opp da hun hadde bestemt seg for å ta imot meg. Kjenner at det var godt, selv om jeg får dårlig samvittighet av å være sånn til bry. Hun hadde nok masse annet hun heller skulle ha brukt tiden på, istedenfor ett vinglete og håpløst og tilfelle. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...