Gå til innhold

Må jeg si i fra til NAV om jeg tar et kurs på nettet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke bestemt meg for noe, men greia er at jeg tror jeg kunne ha godt av å bare lære noe, og bruke hjernen litt. Har vært veldig ustabil med manier, psykose og depresjon om hverandre. Føler meg ikke frisk nok til å begynne å jobbe eller studere, men jeg kan i prinsippet lese en bok.  I alle fall enkelte dager. Lurer på om jeg må i gjennom masse styr med NAV hvis jeg vil ta et lite kurs i et eller annet på nettet? Jeg er på AAP, forresten. Hjernen min blir litt skadet etter hver sykdomsperiode, og det gjør meg litt dummere for hver gang. Ønsker å kunne lære noe i et litt strukturert opplegg, men uten mye press og forventninger. Bare for å prøve litt, liksom. Må NAV vite det? Hvis det blir alt mulig styr med søknader og sånt, så orker jeg ikke, da bare dropper jeg det.

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det er et kurs uten eksamen, også?
 

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Ja alt av slik aktivitet skal meldes fra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fionys skrev:

Ja alt av slik aktivitet skal meldes fra om.

Kan man evt. heller be om redusert sykemeldingsprosent hos fastlegen, vet du det?
Hvis jeg skulle tatt et kurs på fire timer i uka, kunne jeg bare bedt fastlegen om å endre min 100% sykemelding til 85%?
Er så redd NAV. Føler bare de er ute etter å ta meg :S Burde det ikke gå greit for dem hvis de ikke gir meg penger for tiden jeg eit bruker på kurs?

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk lov å ha et kurs på min aktivitetsplan , skulle være et step for mer kontakt med « verden». Syns det var snilt , overrasket over nav da!

Gikk dessverre rett vest sa angsten tok meg . 

Tror det er lurt å si ifra, nav vil nok ikke vi skal gå bak deres rygg. De vil ha en viss kontroll i tillegg til all info de krever.

Anonymkode: d1ff6...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man evt. heller be om redusert sykemeldingsprosent hos fastlegen, vet du det?
Hvis jeg skulle tatt et kurs på fire timer i uka, kunne jeg bare bedt fastlegen om å endre min 100% sykemelding til 85%?
Er så redd NAV. Føler bare de er ute etter å ta meg :S Burde det ikke gå greit for dem hvis de ikke gir meg penger for tiden jeg eit bruker på kurs?

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Tror ikke det funker slik :) 

Ring til nav og forklar sitasjonen så ordner det seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fionys skrev:

Tror ikke det funker slik :) 

Ring til nav og forklar sitasjonen så ordner det seg nok.

Det fungerte slik da jeg ville jobbe, i alle fall. Sa til legen at nå vil jeg prøve å jobbe 50%. Da reduserte han bare sykemeldingen fra 100% til 50%, og det var det. 

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når du er frisk nok til å studere er man for frisk for å få AAP. Nav nektet meg å studere 1 fag fordi da kunne jeg heller få penger av lånekassen. Dessuten var AAP et arbeidsrettet tiltak. Med en gang man prøver å komme seg ut fra situasjonen man er i og prøve å gjøre noe, blir man nektet penger av nav. Patetisk.

Anonymkode: 32b69...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at når du er frisk nok til å studere er man for frisk for å få AAP. Nav nektet meg å studere 1 fag fordi da kunne jeg heller få penger av lånekassen. Dessuten var AAP et arbeidsrettet tiltak. Med en gang man prøver å komme seg ut fra situasjonen man er i og prøve å gjøre noe, blir man nektet penger av nav. Patetisk.

Anonymkode: 32b69...d93

På universiteter og høyskoler er det flust av studenter som får dekket utdanning, helt eller delvis, av AAP ordningen så det du sier der stemmer ikke på gruppenivå. For å få støtte til kurs/tiltak er det blant annet viktig at det har en relevanse til det yrket man søker seg til.

Anonymkode: b02d2...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fungerte slik da jeg ville jobbe, i alle fall. Sa til legen at nå vil jeg prøve å jobbe 50%. Da reduserte han bare sykemeldingen fra 100% til 50%, og det var det. 

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Det er forskjell på å ville jobbe 50% og et lite kurs. Det beste er å snakke med saksbehandler og forhøre deg, da først får du et ordentlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På universiteter og høyskoler er det flust av studenter som får dekket utdanning, helt eller delvis, av AAP ordningen så det du sier der stemmer ikke på gruppenivå. For å få støtte til kurs/tiltak er det blant annet viktig at det har en relevanse til det yrket man søker seg til.

Da har jeg nok bare en veldig kjip saksbehandler.

Endret av Articc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at når du er frisk nok til å studere er man for frisk for å få AAP. Nav nektet meg å studere 1 fag fordi da kunne jeg heller få penger av lånekassen. Dessuten var AAP et arbeidsrettet tiltak. Med en gang man prøver å komme seg ut fra situasjonen man er i og prøve å gjøre noe, blir man nektet penger av nav. Patetisk.

Anonymkode: 32b69...d93

Som jeg nevnte så føler jeg meg ikke frisk nok til å studere. Det er snakk om et lite nettbasert kurs, uten eksamen. Blir ikke støttet av Lånekassen. Noe jeg kunne brukt noen få timer i uka på. Bare for å forebygge å fordummes helt.

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke dette:

Hvorfor skal NAV blande seg i hva jeg gjør i la oss kalle det «friskmeldttiden»? Hvis jeg hadde halvert sykemeldingsprosenten, og NAV hadde halvert AAP utbetalingene mine, hvorfor skal de kunne bestemme om jeg skal få jobbe eller studere i tidsrommet de ikke støtter meg økonomisk? Det er uansett en «vinn» situasjon for de, om de betaler meg 6000kr i stedet for 12.000 i mnd. Og summen blir det samme uansett hva jeg bruker den tiden på, hvis dere skjønner. Er det ikke sykeprosenten som gjelder? At en bør få penger og støtte fordi man er syk, og mener legen at en trenger en 50% sykemelding, så har man rett til støtte for det? For øvrig mener både psykologen, psykiateren og fastlegen at jeg bør være 100% sykemeldt en stund til, og at jeg muligens forhaster meg og legger for mye press på meg selv til å gjøre noe. Og det er litt sant, jeg føler er press fra samfunnet om å gjøre noe. Samtidig er jeg som nevnt redd for å bli dummere og dummere.

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke bestemt meg for noe, men greia er at jeg tror jeg kunne ha godt av å bare lære noe, og bruke hjernen litt. Har vært veldig ustabil med manier, psykose og depresjon om hverandre. Føler meg ikke frisk nok til å begynne å jobbe eller studere, men jeg kan i prinsippet lese en bok.  I alle fall enkelte dager. Lurer på om jeg må i gjennom masse styr med NAV hvis jeg vil ta et lite kurs i et eller annet på nettet? Jeg er på AAP, forresten. Hjernen min blir litt skadet etter hver sykdomsperiode, og det gjør meg litt dummere for hver gang. Ønsker å kunne lære noe i et litt strukturert opplegg, men uten mye press og forventninger. Bare for å prøve litt, liksom. Må NAV vite det? Hvis det blir alt mulig styr med søknader og sånt, så orker jeg ikke, da bare dropper jeg det.

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Kommer litt an på hva slags kurs det er. Du har lov til å gjøre ting (dvs. du trenger ikke godkjenning) det er vanlig å gjøre på fritiden selv som du går på AAP. 

Anonymkode: 3acf8...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg nevnte så føler jeg meg ikke frisk nok til å studere. Det er snakk om et lite nettbasert kurs, uten eksamen. Blir ikke støttet av Lånekassen. Noe jeg kunne brukt noen få timer i uka på. Bare for å forebygge å fordummes helt.

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Det hadde jeg bare tatt uten å opplyse. Med mindre det går ut over aktivitetsplanen din og du kan gjøre det på "fritiden" så hadde jeg ikke brydd meg

Anonymkode: b02d2...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg bare tatt uten å opplyse. Med mindre det går ut over aktivitetsplanen din og du kan gjøre det på "fritiden" så hadde jeg ikke brydd meg

Anonymkode: b02d2...eff

Ja, vurderer det. Det er snakk om 2-4 timer i uka. Da kan jeg gjøre det på kvelden, en gang i uka, når hjernen fungerer litt bedre. Og går det i dass, så er det ingen som vet om det, og fallhøyden blir litt minde. Men spionerer NAV på oss som er på AAP? Er litt paranoid for at de følger med på alt jeg gjør. Kan de overvåke meg, liksom?

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV overvåker deg ikke. Hvis det er et kurs uten eksamen og uten støtte fra lånekassen må det da være helt ok. Ville du meldt ifra om du skulle ta kurs i fluebinding?🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bergogdal skrev:

NAV overvåker deg ikke. Hvis det er et kurs uten eksamen og uten støtte fra lånekassen må det da være helt ok. Ville du meldt ifra om du skulle ta kurs i fluebinding?🙂

Ikke sant. Det er ikke et kurs som vil gi meg noe økonomisk støtte, eller studiepoeng, eller har eksamen, og det vil heller ikke komme i veien for mitt behandlingsopplegg. Det vil egentlig bare bidra med noe positivt, da jeg i alle fall hadde EN ting å drive med her i verden, og jeg trenger mening, fordi livet mitt jo er fullstendig meningsløst nå for tiden. Og får jeg det ikke til, så er det en liten risiko, liksom.

Anonymkode: 2c2dd...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...