Gå til innhold

Forskjeller på ssri, kupton


Bergogdal

Anbefalte innlegg

Jeg har strevd med angst, OCD og depresjon i perioder siden jeg var barn. Har brukt cipramil 40mg i ca 18 år. Jeg har hatt det bedre på cipramil enn jeg hadde det uten men har hatt en del angst, især separasjonsangst. De siste 10 årene har det blitt tydelig for meg at episoder med kraftig angst forverring sammen med ekstrem tristhet har gått i sykluser. Jeg har ikke hatt oppfølging i de 18 årene på cipramil. Etter en situasjon for 1 år siden der separasjonsangsten min virkelig fikk kjørt seg bestemte jeg meg for å søke hjelp. Kom i kontakt med en psykiater som mente det var fornuftig å bytte ssri til seroxat på grunn av at han mente den er bedre mot angst. Jeg står nå på 50 mg seroxat. Jeg føler at jeg på seroxat har mye oftere angst forverringer kanskje hver 4 uke. Men forverringene er ikke like ille som de var på cipramil. På seroxat bruker jeg et par uker på å komme meg til "normal" som heller ikke er angstfri. Noen ganger går jeg over i et mer bekymringsfritt/mildt hevet stemningsleie før jeg faller ned i angsthullet igjen. Forsøkte fluanxol uten god effekt men med bivirkninger så den ble seponert. Er det noen som har vært borti at forskjeller på ssri kan slå ut på denne måten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vært borti flere SSRI. Ja, noen har vært til mer hjelp enn andre. På meg virket Cipralex og Seroxat best. Cipralex kanskje hakket mer på depresjon, og Seroxat hakket mer på angst. Men det er MIN erfaring. Glem ikke at forverringer eller bedre perioder ifht angst kan skje helt uavhengig av medisinen du tar. Situasjoner og/eller perioder med mer eller mindre angst er ikke uvanlig uansett.  

Anonymkode: e25f4...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del forskjeller på SSRI, og to tinge mener jeg at en kan si med relativt stor sikkerhet:

1. Det er ingen grunn til å bruke Cipramil. Cipralex er bedre enn Cipramil.

2. Det er individuelle forskjeller som en kun kan finne ut av ved prøving og feiling. Det finnes Zoloftpasienter, Seroxatpasienter osv.

Med bakgrunn i egen erfaring kan jeg si at jeg personlig har meget god erfaring med Seroxat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Det er en del forskjeller på SSRI, og to tinge mener jeg at en kan si med relativt stor sikkerhet:

1. Det er ingen grunn til å bruke Cipramil. Cipralex er bedre enn Cipramil.

2. Det er individuelle forskjeller som en kun kan finne ut av ved prøving og feiling. Det finnes Zoloftpasienter, Seroxatpasienter osv.

Med bakgrunn i egen erfaring kan jeg si at jeg personlig har meget god erfaring med Seroxat.

Det er en stor sannsynlighet for at mine plager er innen bipolar spekter. Derfor har jeg startet opp med lamictal helt nylig. Det er meningen jeg skal trappe sakte opp til 100mg for så å ta serumspeil etter en uke. Vet noen ved  hvilken serumkonsentrasjon det er vanlig å merke effekt av medisinen? Jeg er også i tvil om jeg skal trappe ned seroxat hvis jeg finner stabilitet på lamictal. Kan man forvente å komme av ssri etter snart 20 års bruk? Svært takknemlig for alle råd/innspill/erfaringer☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...