Gå til innhold

Svetter meg ihjel...


Gjest anbr42

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på Venlafaxin (Efexor) for rundt tre måneder siden. Tar 150 mg. I sommer har det jo vært veldig hett, og jeg har svettet mye, som sikkert andre også har gjort. 

Men til tross for at temperaturene nå er sunket betraktelig, svetter jeg fremdeles like mye. På dagtid og på natt. 

Så kom jeg til å tenke på at dette kanskje dreier seg om bivirkninger av Venlafaxin. Gikk inn på felleskatalogen på nettet og sjekket om svetting var en vanlig bivirkning, og det var det. 

Så til spørsmålet: Hvis jeg ringer psykiateren på mandag, kan han da med letthet be meg seponere og straks samme dag la meg få begynne på et annet slag? 

Jeg orker ikke nedtrappingsprosedyre av V og opptrappingsprosedyre på et annet slag. Det tar sånn tid! Jeg vil jeg gjerne bytte preparat samme dag. Er det sannsynlig at det kan gjøres? 

Diagnosen er bp2, og andre medisiner jeg tar i tillegg til Venlafaxin er Lamictal og Seroquel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke bråslutta på Venlafaxin/Efexor. Den er en versting på seponeringssymptomer. Ville nok heller bitt i meg en nedtrappingsperiode. Jeg trodde en gang jeg var i stand til å trappe ned på egenhånd, men gjorde det for fort. Ble steindårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å svette mye av 150 mg Venlafaxin. Det gjelder som regel større doser. Kan det være stresset og uroen din som gjør at du svetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Det er ikke vanlig å svette mye av 150 mg Venlafaxin. Det gjelder som regel større doser. Kan det være stresset og uroen din som gjør at du svetter?

Ja, det kan det godt være, isw. Jeg har selv tenkt at det også kan komme av stress, uro, og angst. Eller overgangsalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med mye nattsvette før jeg begynte på efexor, men det forsvant over natta da jeg begynte med efexor. Nå er vi jo ikke like, men ville bare fortelle om min erfaring.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, anbr42 skrev:

Ja, det kan det godt være, isw. Jeg har selv tenkt at det også kan komme av stress, uro, og angst. Eller overgangsalderen. 

Tror du er noen år for ung for overgangsalderen, men jeg tror det skyldes stress og uro. Jeg opplever det på samme måte selv. Er jeg skikkelig stresset er det ikke den deo på markedet som funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, anbr42 skrev:

Hvordan dårlig ble du? Psykisk,  fysisk, eller begge deler?

Det var i hovedsak fysisk. Jeg opplevde vanvittige kriblinger i hele kroppen så det var vanskelig å sitte stille, skjelving, hodepine, poppelyder og følelse av elektriske støt i hodet, hjertebank, kvalme. Psykisk var det verste en følelse av at alt ble fjærnt (derealisering), og det fikk jeg selvsagt angst av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Tror du er noen år for ung for overgangsalderen, men jeg tror det skyldes stress og uro. Jeg opplever det på samme måte selv. Er jeg skikkelig stresset er det ikke den deo på markedet som funker..

Huffda... Kjipt å ha det sånn! 🙁 

Men da får jeg nok legge det på kontoen for stress og uro, hehe 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FjellOgDalar skrev:

Det var i hovedsak fysisk. Jeg opplevde vanvittige kriblinger i hele kroppen så det var vanskelig å sitte stille, skjelving, hodepine, poppelyder og følelse av elektriske støt i hodet, hjertebank, kvalme. Psykisk var det verste en følelse av at alt ble fjærnt (derealisering), og det fikk jeg selvsagt angst av. 

Huff, høres ille ut. Da er det nok best med nedtrappingsregime først. Men er det forårsaket av stress og uro som isw tenker, så er det jo ingen grunn for meg å slutte på V. Uansett er det vel best å ta dette opp med legen.

Takk for innspill, begge to! 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Det er best at du snakker med legen som kjenner deg og historien din :)

Jeg svetter og tidvis en god del om jeg er ekstra stressa, gjerne på nattestid kan jeg våkne aldeles klissklass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med nattsvette da jeg brukte Efexor. Midt på natta måtte jeg ofte skifte både på senga og meg selv. Nattsvette forsvant da jeg sluttet på Efexor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er ikke vanlig å svette mye av 150 mg Venlafaxin. Det gjelder som regel større doser. Kan det være stresset og uroen din som gjør at du svetter?

Jeg svettet også mye om natten av 150 mg venlafaxin. Husker det var hovedgrunnen til at jeg sluttet på den.

Anonymkode: 70ab7...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...