Gå til innhold

Hva er grunnen til at man bruker cipralex og wellbutrin samtidig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at man bruker cipralex og wellbutrin samtidig? Psykiateren ønsker at jeg skal begynne på disse to medikamentene i tillegg til abilify og litium.

Anonymkode: dc5ca...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Cipralex for angst og wellbutrin for depresjon? 

Anonymkode: 25f4a...a0e

Åja. Ja, det burde jeg jo ha tenkt på. Er depresjon det eneste wellbutrin har effekt på?

Anonymkode: dc5ca...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Er depresjon det eneste wellbutrin har effekt på?

Anonymkode: dc5ca...56d

Nei. Den virker også positivt på sexlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Nei. Den virker også positivt på sexlivet.

Så ved å legge til wellbutin til et annet ssri, som eks Cipralex/sertralin, kan «oppheve» bivirkningen av nedsatt sexlyst?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wellbutrin og Cipralex er to totalt ulike medisiner.

Hvis du har angst, uro, lavt stemningsleie/gråt, dårlig søvn, impulsivitet,  stress eller utagering, er Cipralex rett medisin.

Hvis du er slapp, tiltaksløs, umotivert, har lite energi, følelsesløs, tom, sover for mye, evt spiser for mye, er Wellbutrin rett medisin.

Legen må tolke symptomene før han skriver ut medisin. 

Mye av grunnen til at AD ikke virker, er at det skrives ut feil AD. Sistnevnte tilstand blir verre av Cipralex og førstnevnte verre av Wellbutrin.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Wellbutrin og Cipralex er to totalt ulike medisiner.

Hvis du har angst, uro, lavt stemningsleie/gråt, dårlig søvn, impulsivitet,  stress eller utagering, er Cipralex rett medisin.

Hvis du er slapp, tiltaksløs, umotivert, har lite energi, følelsesløs, tom, sover for mye, evt spiser for mye, er Wellbutrin rett medisin.

Legen må tolke symptomene før han skriver ut medisin. 

Mye av grunnen til at AD ikke virker, er at det skrives ut feil AD. Sistnevnte tilstand blir verre av Cipralex og førstnevnte verre av Wellbutrin.

Det må vel være vanskelig å skille mellom disse to? 

Jeg feks trenger vel ingen av dem, men har elementer av begge symtomgrupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Nei. Den virker også positivt på sexlivet.

På hvilken måte? Ved at man får mer lyst på sex eller?

Anonymkode: dc5ca...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Wellbutrin og Cipralex er to totalt ulike medisiner.

Hvis du har angst, uro, lavt stemningsleie/gråt, dårlig søvn, impulsivitet,  stress eller utagering, er Cipralex rett medisin.

Hvis du er slapp, tiltaksløs, umotivert, har lite energi, følelsesløs, tom, sover for mye, evt spiser for mye, er Wellbutrin rett medisin.

Legen må tolke symptomene før han skriver ut medisin. 

Mye av grunnen til at AD ikke virker, er at det skrives ut feil AD. Sistnevnte tilstand blir verre av Cipralex og førstnevnte verre av Wellbutrin.

Skjønner. Tror du det vil si at legen opplever at jeg har symptomer så jeg kan få bruk for begge?

Anonymkode: dc5ca...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, usikker skrev:

Så ved å legge til wellbutin til et annet ssri, som eks Cipralex/sertralin, kan «oppheve» bivirkningen av nedsatt sexlyst?

 

 

Wellbutrin er ikke et SSRI.  Jeg du kan godt kalle det oppheve. Mange beskriver "heidundrende" orgasmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte? Ved at man får mer lyst på sex eller?

Anonymkode: dc5ca...56d

Mer lyst, bedre sex, bedre orgasmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjonssymptomene kan svært forenklet deles i to grupper:

1. Tilstedeværelse av noe negativt og vondt som ikke skal være der, og som en gjerne vil bli kvitt. Eksempel tristhet, pessimisme, selvnedvurdering, suicidaltanker, skyld, skam etc.

2. Fravær av gode ting som vanligvis beriker livet: Evnen til å føle glede og entusiasme, sexlyst, initiativ etc.

SSRI virker meget godt på 1. Mye av det negative forsvinner, men det positive kommer ikke alltid tilbake,. Pasienten er i en slags "nullstadium". Det er verken godt eller vondt - bare flatt.

Wellbutrin bringer tilbake det gode som finnes i 2.

Dermed kan en forstå hensikten med kombinasjonsbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kupton skrev:

Mer lyst, bedre sex, bedre orgasmer.

Høres bra ut. Hva er det som gjør at wellbutrin har denne effekten, vet du?

Anonymkode: dc5ca...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, kupton skrev:

Det har nok sammenheng med påvirkningen på dopaminsystemet. 

Skjønner.

Anonymkode: dc5ca...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod på cipralex og psykiateren mente jeg trengte wellbutrin i tillegg. Men i stedet spurte jeg om brintellix kunne være noe da den ble anbefalt her på forumet. Dette mente psykiateren kunne være verdt et forsøk. Jeg har hatt moderat effekt av brintellix og totalt fravær av sexlyst. En annen ting var at jeg gikk opp i vekt av SSRI og psykiateren sa at welbutrin ville gi ytterligere vektøkning. Jeg forsatte å gå opp i vekt med brintellix. Da jeg sluttet med medisiner forsvant de ekstra kiloene fort. Hadde kanskje vært bedre for meg med cipralex og wellubtrin. 

Anonymkode: c1d5d...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 21.02, kupton skrev:

Wellbutrin er ikke et SSRI.  Jeg du kan godt kalle det oppheve. Mange beskriver "heidundrende" orgasmer.

Mange beskriver ....

Mange ? Vanlig å beskrive denne formen for effekt for legen  ?Tror ikke det var det jeg ville løftet frem først ( digresjon). 

Så til spørsmålet: Kan lamictal redusere  denne ( potensielt heidundrende )« effekten « av wellbutrin?

Merker selv forskjell ,etter jeg startet på denne i tillegg.

Anonymkode: 2b96a...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...