Gå til innhold

Hvilke antipsykotika anbefales?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd seroquel, zyprexa, zypadhera og abilify og jeg følte ikke at bivirkningene oppveide for effekten som medisinen gav. Jeg mistet følelsene mine og jeg opplevde det også som vanskelig å finne de rette ordene for å forme setninger som gav mening og det var også vanskelig å tenke da det gikk så utrolig tregt og jeg glemte også veldig lett. 

Jeg hadde akkurat samtale med behandleren min og han spurte hvilken antipsykotika jeg ønsket å prøve, men jeg kan ingenting om medisiner. Så jeg ønsker gjerne råd om hvilke jeg burde prøve?

Hoveddiagnosen min er akkurat nå schizofreni simplex, men den endres mest sannsynlig til schizoaffektiv har jeg fått beskjed om. 

Det er tenkt at jeg skal bruke antidepressiva og stemningsstabiliserende i tillegg til antipsykotika.

Det er aktuelt for meg å bruke både antipsykotika både i injeksjon og tabletter.

Anonymkode: 14317...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd seroquel, zyprexa, zypadhera og abilify og jeg følte ikke at bivirkningene oppveide for effekten som medisinen gav. Jeg mistet følelsene mine og jeg opplevde det også som vanskelig å finne de rette ordene for å forme setninger som gav mening og det var også vanskelig å tenke da det gikk så utrolig tregt og jeg glemte også veldig lett. 

Jeg hadde akkurat samtale med behandleren min og han spurte hvilken antipsykotika jeg ønsket å prøve, men jeg kan ingenting om medisiner. Så jeg ønsker gjerne råd om hvilke jeg burde prøve?

Hoveddiagnosen min er akkurat nå schizofreni simplex, men den endres mest sannsynlig til schizoaffektiv har jeg fått beskjed om. 

Det er tenkt at jeg skal bruke antidepressiva og stemningsstabiliserende i tillegg til antipsykotika.

Det er aktuelt for meg å bruke både antipsykotika både i injeksjon og tabletter.

Ikke det at jeg er for slike medisiner, men jeg går på latuda. Man må nesten finne ut av hva slags dose som passer en best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Med utgangspunkt i det du har prøvd uten å bli fornøyd, kan Risperdal/Xeplion være neste medisin å prøve.

Xeplion fikk jeg klumper av og har en klump enda, nesten et år siden sprøyten ble satt. Det er vel ikke helt normalt? De kunne vel ikke sette sprøyter skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ikke det at jeg er for slike medisiner, men jeg går på latuda. Man må nesten finne ut av hva slags dose som passer en best. 

Ja, akkurat hvilken dose som passer best er nok veldig individuelt, spesielt siden man tar opp ulik mengde av medisinen i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, kupton skrev:

Med utgangspunkt i det du har prøvd uten å bli fornøyd, kan Risperdal/Xeplion være neste medisin å prøve.

Er det noen forskjell på depot injeksjonen som heter risperdal og den som heter xeplion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen forskjell på depot injeksjonen som heter risperdal og den som heter xeplion?

For alle praktiske formål nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, issomethingwrong skrev:

For alle praktiske formål nei.

Ok. Da vet jeg det. Skal foreslå det for behandleren min neste gang jeg har samtale med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Xeplion fikk jeg klumper av og har en klump enda, nesten et år siden sprøyten ble satt. Det er vel ikke helt normalt? De kunne vel ikke sette sprøyter skikkelig?

Kan du ikke holde deg unna andres tråder om medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, kupton skrev:

Det har med ytringsfrihet å gjøre og admin her aksepterer det,har ikke hørt noe annet!!!! Så hold deg unna kupton!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, kupton skrev:

Det gjør ingenting for meg at hun spør et spørsmål selvom det er jeg som startet tråden og at spørsmålet er utenom trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det gjør ingenting for meg at hun spør et spørsmål selvom det er jeg som startet tråden og at spørsmålet er utenom trådens tema.

Takk. Kupton er bare veldig irritert på meg, så det går han på nervene at jeg er her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Takk. Kupton er bare veldig irritert på meg, så det går han på nervene at jeg er her inne. 

Tror ikke han er irritert på deg, men på alt skriverier om medisiner. Hold deg til dine egne tråder du, så går det bra :) 

Anonymkode: 2555a...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Hvorfor det?

Fordi du alltid kommer med noe negativt. Mange innlegg kommer fra personer som skal prøve medisiner for første gang. Da hjelper det ikke på motivasjonen å få høre om alle plager du angivelig skulle ha hatt av medisiner. Vi kjenner alt for godt til dine negative holdninger til medisiner (unntatt benzo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke han er irritert på deg, men på alt skriverier om medisiner. Hold deg til dine egne tråder du, så går det bra :) 

Anonymkode: 2555a...a07

Tror nok det fordi jeg er imot medisiner, men men får holde det for meg selv da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kupton skrev:

Fordi du alltid kommer med noe negativt. Mange innlegg kommer fra personer som skal prøve medisiner for første gang. Da hjelper det ikke på motivasjonen å få høre om alle plager du angivelig skulle ha hatt av medisiner. Vi kjenner alt for godt til dine negative holdninger til medisiner (unntatt benzo).

Ja var det jeg tenkte, at du var imot meg fordi jeg er imot medisiner. Men greit skal holde det for meg selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det med medisiner, spessielt innen psykiatri, er mye prøv og feil. For meg passet Zyprexa best og har ingen plagsomme bivirkninger. Ble litt trøtt i starten men det gikk over. Men som jeg sa, ingen tåler medisiner likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2018 den 10.30, stjernestøv skrev:

Ja var det jeg tenkte, at du var imot meg fordi jeg er imot medisiner. Men greit skal holde det for meg selv :) 

Kan du ikke heller ta til deg det han skriver da. han ber deg slutte å komme med negative ting til mennesker som er syke og vil prøve ut medisiner. Da er det ikke så konstuktivt å komme med negativt oppgulf så mye. Mange trenger medisiner og prøver å ha et åpent sinn. da er det ikke så greit med så mye negativt. Dette handler ikke om deg, men faktisk om de som er innskriver i tråden. 

Anonymkode: b7f53...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke heller ta til deg det han skriver da. han ber deg slutte å komme med negative ting til mennesker som er syke og vil prøve ut medisiner. Da er det ikke så konstuktivt å komme med negativt oppgulf så mye. Mange trenger medisiner og prøver å ha et åpent sinn. da er det ikke så greit med så mye negativt. Dette handler ikke om deg, men faktisk om de som er innskriver i tråden. 

Anonymkode: b7f53...b08

Respekterer jo det :) Men jeg ville visst om bivirkninger, det er bare det. Det var ikke negativt ment det med de klimpene, det var bare fakta. Har hørt om folk som ikke får klumper og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...