Gå til innhold

Kuoton/andre. Vondt i magen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ei kvinne på nesten 50 som sliter mye psykisk. De siste mnd har jeg kjent murring og nesten litt verk i øvre del av magen på venstre side. 

Ingen andre symptomer. Har noen formening om hva dette kan være... Tegn på noe alvorlig?

Vet at diagnoser og sykdom sjeldent kan stilles på nettet, men undrer bare på om det er noe jeg selv kan gjøre før jeg evt oppsøker lege..

Anonymkode: 147db...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

26

• kupton

7

• Soletti

4

• ISW

3

Mest aktive i denne tråden

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med psykiatri å gjøre?

Anonymkode: 8cd01...ec1

Hun sier hun sliter mye psykisk, kanskje hun lurer på om dette er noe psykisk.

Anonymkode: 2b4d5...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har uheldig inntak av slikt som kan gi slike symptomer som røyk, mye kaffe, NSAID (Ibux, Voltaren osv), bør du prøve å redusere på det. Om det ikke er slike forhold, tar du det opp med fastlegen neste besøk. Det er ikke ø.hjelp, men det bør nevnes for legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Om du har uheldig inntak av slikt som kan gi slike symptomer som røyk, mye kaffe, NSAID (Ibux, Voltaren osv), bør du prøve å redusere på det. Om det ikke er slike forhold, tar du det opp med fastlegen neste besøk. Det er ikke ø.hjelp, men det bør nevnes for legen.

1000 takk for svar! Jeg drikker veldig mye kaffe og pepsi-max, skal prøve å redusere det. Røyker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2018 den 23.27, kupton skrev:

Kupton. Har virkelig prøvd å redusere kaffen, synes det hjalp litt.. Men i dag er plagene tilbake.. Eller må jeg forvente at det tar tid med lindring? Drikker mye pepsi-max og bruker sobril, imovane og quitiapin. Er dette uheldig for denne plagen jeg har? (Øvre del av magen, venstre side..) Takknemlig for svar. Fikk ikke time hos legen før sist i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Litt kaffe/koffein har en antidepressiv og iblant angstdempende effekt. Men mye koffein er negativt for den psykiske helsen. 

Drikker nesten alltid koffeinfri kaffe, men det er vel koffein i pepsi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er koffein i pepsi max. 

Hvis du ikke får time hos legen før i slutten av oktober bør du virkelig bytte lege. Det er jo latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Prøv ti dager helt uten kaffe/cola.

Ellers enig med ISW. To mnd ventetid er meningsløst.

Takk. Fra i morgen av blir det 10 dager uten kaffe/cola. Her ute i distriktene er det nesten ikke fastleger å oppdrive og lang ventetid... Dessverre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Fra i morgen av blir det 10 dager uten kaffe/cola. Her ute i distriktene er det nesten ikke fastleger å oppdrive og lang ventetid... Dessverre.. 

Vær obs på at du kan få litt hodepine når du bråkutter koffein. Gjerne i form av bankende hodepine. Dette er en normal reaksjon på at blodårene utvider seg litt, og helt ufarlig. Paracet kan hjelpe (ikke bruk Ibux og ikke bruk Paracet med koffein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Vær obs på at du kan få litt hodepine når du bråkutter koffein. Gjerne i form av bankende hodepine. Dette er en normal reaksjon på at blodårene utvider seg litt, og helt ufarlig. Paracet kan hjelpe (ikke bruk Ibux og ikke bruk Paracet med koffein).

For å si det sånn - den kjenner jeg til🤯 Helt utrolig hvor vondt det gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Er det noe annet jeg bør tenke på? Jeg er overvektig, men jobber med saken. Trimmer flere ganger i uka. Greit kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening utover at det kan høres litt magesåraktig ut. Men greit å får dette undersøkt. I og med at det er lang ventetid vil jeg anbefale deg Silicea mage/tarm tatt som en kur. Kan lindre allerede etter et par dager. Helt ufarlig uansett hva smertene dine kan skyldes.

Anonymkode: 90363...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde smerter i det området en periode, men det viste seg rett og slett å skyldes mer muskelspenninger enn syre. Ganske mange medikamenter har såkalt dyspepsi som bivirkning, hvilket inkluderer syrerelaterte plager. Jeg har selv slike plager av og til, men da gjerne sammen med litt sure oppstøt. Syrenøytraliserende som Gaviscon kan gi lindring. Eventuelt kan man forsøke Zumac i et par uker. Denne virker med å hemme produksjonen av magesyre. Men det sunneste er selvsagt å prøve eliminasjonsmetoden først :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2018 den 21.19, kupton skrev:

Prøv ti dager helt uten kaffe/cola.

Ellers enig med ISW. To mnd ventetid er meningsløst.

Har ikke drukket kaffe/cola i dag og synes plagene i magen er mye borte allerede.. Men FY så vanskelig det er å endre på vaner/uvaner... Har vært fysisk dårlig på andre måter.. Kan jeg drikke te eller bør jeg holde meg unna også det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2018 den 23.50, kupton skrev:

Du kan drikke te, men ikke stormdrikke.

Godeste kupton. Jeg spør deg siden jeg er engstelig.. Har drukket minimalt med kaffe ca en halv kopp disse dagene. Smertene i øvre del venstre side av magen en murrende verk.. Og føles nesten som det øker i styrke ved stress/ubehagelige situasjoner. Kanskje noe bedre de siste dagene ved kaffestopp, men usikkert.. Men jeg veldig mye luft ved raping etter måltid og drikke.

Har du noen råd? Kan jeg ta paracet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godeste kupton. Jeg spør deg siden jeg er engstelig.. Har drukket minimalt med kaffe ca en halv kopp disse dagene. Smertene i øvre del venstre side av magen en murrende verk.. Og føles nesten som det øker i styrke ved stress/ubehagelige situasjoner. Kanskje noe bedre de siste dagene ved kaffestopp, men usikkert.. Men jeg veldig mye luft ved raping etter måltid og drikke.

Har du noen råd? Kan jeg ta paracet?

Ps. Tok en paracet. Det lindret veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...