Gå til innhold

Kan man ha angst uten å være redd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden hatt en følelse av tung pust, selv når jeg hviler. Jeg er mye sliten, og sover et par timer på sofaen om ettermiddagen. Går rundt med et slags trykk i hodet, det kjennes mest ut som den følelsen man får når man står på hendene. Noen ganger svimler jeg, selv om jeg bare sitter i ro. Mistenkte at alt dette kunne skyldes lavt blodtrykk, men etter litt googling, ser jeg flere omtale dette som "klassiske angstsymptomer". Kan man ha angst uten å være redd..? Og kan det vare over flere uker, i noenlunde samme intensitet hvis det er angst?

Anonymkode: f9359...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du burde få sjekket dette med legen, alt bør ikke avskrives med "psyken" selv om det kan være det. Angst kan også være en generell "uro/ubehag"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har den siste tiden hatt en følelse av tung pust, selv når jeg hviler. Jeg er mye sliten, og sover et par timer på sofaen om ettermiddagen. Går rundt med et slags trykk i hodet, det kjennes mest ut som den følelsen man får når man står på hendene. Noen ganger svimler jeg, selv om jeg bare sitter i ro. Mistenkte at alt dette kunne skyldes lavt blodtrykk, men etter litt googling, ser jeg flere omtale dette som "klassiske angstsymptomer". Kan man ha angst uten å være redd..? Og kan det vare over flere uker, i noenlunde samme intensitet hvis det er angst?

Ja, det kan man. 

Men best å få det sjekket opp hos legen for å utelukke noe annet.

Anonymkode: 9e18d...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da lærte jeg noe nytt. 🙂

Takk for svar, begge to. Jeg skal nok ta meg en tur til legen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med angst er at det kan etterligne mange fysiske sykdommer når det gjelder kroppslige symptomer, til dels ganske alvorlige (hjertesykdommer, lungesykdommer, m.m). 

Det er derfor greit å ta en tur til legen hvis man opplever slike fysiske symptomer. 

Men til det du spør om, kroppen «bryr seg» ikke om det er angst, frykt eller stress du har. Alle fører til mer adrenalin i kroppen, som kan gi et utvalg av plager, og til slutt utmattelse. Jeg kjenner igjen følelsen av å ha mye adrenalin i kroppen uten å egentlig føle meg redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. I alle fall fullt mulig å ha svært reelle fysiske symptomer og ikke skjønne at det er psyken og angsten som er ute og spiller en pek. Det er angstens vesen, og man kan fint være ubevisst bekymret og urolig av ulike grunner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjente ikke på redsel før det hadde holdt på i over ett år. Svimmelhet, så stjerner uten at jeg var i bevegelse, tungt å puste (ikke press men pusten ble så vanvittig stille og sein). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...