AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Jeg bruker antidepressiva og har gjort det en god stund, men de hjelper ikke på depresjonene jeg får. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 45ff8...c6f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Har du snakket med legen som foreskrev resepten til deg? Og har du tatt serumspeil? Det er nok han eller hun som kan gi deg best svar. Anonymkode: 79166...be2 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Hvis man stadig har tilbakevendende depresjoner og har forsøkt flere typer antidepressiva, er det på tide å tenke innen for det bipolare spekteret og førsøke Lamictal (basert på utsagn fra spesialist). 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slabbedask Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker antidepressiva og har gjort det en god stund, men de hjelper ikke på depresjonene jeg får. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 45ff8...c6f Piller hjelper ikke for alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Lever du et greit liv da (sosialt greit, jobb ++), ellers tror jeg det er naturlig å være deprimert fordi kroippen liker ikke å være utenfor sosialt, kanksje gjøre forandringer i livet om du mistrives? (jeg er ingen ekspert bare spekulerer) Det er forøvrig vanlig at en må prøve flere forskjellige piller før en finner en som har god effekt Lykke til Anonymkode: 0b56f...e2b 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Typiske grunner til at antidepressiva ikke virker: A) Diagnosen er feil. Ved tilbakevendende depresjoner må man alltid se på muligheten for at man egentlig lider av noe annet, f.eks en form for bipolar lidelse eller en personlighetsforstyrrelse. Det må behandles på en annen måte. B ) Medisinen behandler noe annet enn det som er problemet. Et AD påvirker en nevrotransmittor. Hvis det ikke er denne spesifikke nevrotransmitteren som er problemet (kan sees ut fra depresjonssymptomene) vil medisinen ikke virke og kan til og med forverre tilstanden. C) Dosen er feil. Dette bestemmes med serumkonsentrasjonsmålinger. D) Man har ikke stått på rett dose i lang nok tid. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 29 minutter siden, issomethingwrong skrev: Typiske grunner til at antidepressiva ikke virker: A) Diagnosen er feil. Ved tilbakevendende depresjoner må man alltid se på muligheten for at man egentlig lider av noe annet, f.eks en form for bipolar lidelse eller en personlighetsforstyrrelse. Det må behandles på en annen måte. B ) Medisinen behandler noe annet enn det som er problemet. Et AD påvirker en nevrotransmittor. Hvis det ikke er denne spesifikke nevrotransmitteren som er problemet (kan sees ut fra depresjonssymptomene) vil medisinen ikke virke og kan til og med forverre tilstanden. C) Dosen er feil. Dette bestemmes med serumkonsentrasjonsmålinger. D) Man har ikke stått på rett dose i lang nok tid. Eventuelt hjelper ikke antidepressiva hvis en lever et miserabelt liv og har en reaktiv depresjon. Anonymkode: 426e3...498 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du snakket med legen som foreskrev resepten til deg? Og har du tatt serumspeil? Det er nok han eller hun som kan gi deg best svar. Anonymkode: 79166...be2 Ja, har det. Serumspeil var bra, men jeg skal høre igjen. Anonymkode: 45ff8...c6f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 5 timer siden, FjellOgDalar skrev: Hvis man stadig har tilbakevendende depresjoner og har forsøkt flere typer antidepressiva, er det på tide å tenke innen for det bipolare spekteret og førsøke Lamictal (basert på utsagn fra spesialist). Jeg burde nok kanskje det. Anonymkode: 45ff8...c6f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 5 timer siden, slabbedask skrev: Piller hjelper ikke for alle. Jeg hadde håpet at de ville virke bedre. Anonymkode: 45ff8...c6f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Lever du et greit liv da (sosialt greit, jobb ++), ellers tror jeg det er naturlig å være deprimert fordi kroippen liker ikke å være utenfor sosialt, kanksje gjøre forandringer i livet om du mistrives? (jeg er ingen ekspert bare spekulerer) Det er forøvrig vanlig at en må prøve flere forskjellige piller før en finner en som har god effekt Lykke til Anonymkode: 0b56f...e2b Takk, jeg har det bra ellers. Depresjonene kommer som kastet på meg hver gang og er utrolig vonde. Anonymkode: 45ff8...c6f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 5 timer siden, issomethingwrong skrev: Typiske grunner til at antidepressiva ikke virker: A) Diagnosen er feil. Ved tilbakevendende depresjoner må man alltid se på muligheten for at man egentlig lider av noe annet, f.eks en form for bipolar lidelse eller en personlighetsforstyrrelse. Det må behandles på en annen måte. B ) Medisinen behandler noe annet enn det som er problemet. Et AD påvirker en nevrotransmittor. Hvis det ikke er denne spesifikke nevrotransmitteren som er problemet (kan sees ut fra depresjonssymptomene) vil medisinen ikke virke og kan til og med forverre tilstanden. C) Dosen er feil. Dette bestemmes med serumkonsentrasjonsmålinger. D) Man har ikke stått på rett dose i lang nok tid. Jeg har stått på denne dosen i nokså lang tid og serumkonsentrasjonen er bra. Jeg vet at jeg er bipolar, men hadde håpet å kunne klare meg med kun antidepressiva. Anonymkode: 45ff8...c6f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elina777 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har stått på denne dosen i nokså lang tid og serumkonsentrasjonen er bra. Jeg vet at jeg er bipolar, men hadde håpet å kunne klare meg med kun antidepressiva. Anonymkode: 45ff8...c6f There you have it 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Har du prøvd stemningsstabiliserende? Hvis ikke, ville jeg gjort det. Det kan være verdt det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 22 minutter siden, FjellOgDalar skrev: Har du prøvd stemningsstabiliserende? Hvis ikke, ville jeg gjort det. Det kan være verdt det Har du hatt god effekt av stemningsstabiliserende? Har blitt tilbudt både Lamictal og Litium, men har ikke forsøkt de ennå siden jeg er usikker på virkningen av de på depresjoner. Anonymkode: 45ff8...c6f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 30 minutter siden, elina777 skrev: There you have it Så du tror at det kun er derfor at antidepressiva alene ikke virker? Anonymkode: 45ff8...c6f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elina777 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du tror at det kun er derfor at antidepressiva alene ikke virker? Anonymkode: 45ff8...c6f Jepp 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt god effekt av stemningsstabiliserende? Har blitt tilbudt både Lamictal og Litium, men har ikke forsøkt de ennå siden jeg er usikker på virkningen av de på depresjoner. Anonymkode: 45ff8...c6f Ja, det vl jeg absolutt si. Brukt Lamictal siden 2004. Jeg blir aldri kvitt depresjonene mine, men de er mindre intense og av mye kortere varighet. Ikke har det gitt meg bivirkninger heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 6 minutter siden, FjellOgDalar skrev: Ja, det vl jeg absolutt si. Brukt Lamictal siden 2004. Jeg blir aldri kvitt depresjonene mine, men de er mindre intense og av mye kortere varighet. Ikke har det gitt meg bivirkninger heller. Det høres bra ut. Har du hatt opphold innimellom eller har du brukt de sammenhengende siden dengang? Hvis du har forsøkt deg uten, har du merket noe forskjell? Anonymkode: 45ff8...c6f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Ja, jeg har brukt det sammenhengende. Siden jeg har epilepsi og Lamictal egentlig ble markedsført (og brukes absolutt mye som) epilepsimedisin - slår jeg to fluer i en smekk. Aldri vært av Lamictal, da jeg ikke har sett noen grunn til å slutte med det. Det virker jo - imotsetning til bare antidep. Jeg bruker riktignok Brintellix ved siden av og Quetiapin (Seroquel) som også er stabiliserende, men mer manibeskyttende og søvnfremmende (øh det siste burde jeg kanskje ikke si på denne tida av døgnet ). Jeg prøvde Litium sammen med Lamictal for en god del år siden, men den fikk jeg bivirkninger jeg ikke ønsket (avflatet følelsesmessig og håndskjelvng), så det sluttet jeg på. Kombinasjonen nevnt over er det som har funket best for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.