Gå til innhold

Hva med friske folk, som er uønsket i arbeidslivet? Innadvente etc


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/_alle_-arbeidsgivere-soker-etter-utadvendte-jobbkandidater-1.14182141

Selv for syke folk er det vanskelig å få ytelser når en ikke er duganes i arbeidslivet, men hva med de som ikke har slike "unnskyldninger", de bare er ikke ønsket av forskjellige årsaker selv om de faktisk har noe å bidra med og ønske om å bidra, de har jo ikke rett på ytelser heller (ut over sosialstønad, som medfører ekstremt dårlig livskvalitet, tidlig død og dårlig helse, ++)

Hvorfor er samfunnet vårt blitt slik ? Finnes det bedre løsninger ?

Kjør debatt !

Anonymkode: e3128...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Consider me..

Huff, ble nesten glad for diagnosene mine når jeg leste innlegget ditt. Jeg har alltid vært veldig sjenert og introverte, har aldri fått en jobb etter jobbintervju. Nå er jeg syk og har en "unnskyldning" selv om jeg for alt i verden skulle ønske jeg var frisk og kunne jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/norge/_alle_-arbeidsgivere-soker-etter-utadvendte-jobbkandidater-1.14182141

Selv for syke folk er det vanskelig å få ytelser når en ikke er duganes i arbeidslivet, men hva med de som ikke har slike "unnskyldninger", de bare er ikke ønsket av forskjellige årsaker selv om de faktisk har noe å bidra med og ønske om å bidra, de har jo ikke rett på ytelser heller (ut over sosialstønad, som medfører ekstremt dårlig livskvalitet, tidlig død og dårlig helse, ++)

Hvorfor er samfunnet vårt blitt slik ? Finnes det bedre løsninger ?

Kjør debatt !

Anonymkode: e3128...5c9

Dette er egentlig diskriminering, vel?

Enten må man ha/få seg en diagnose, ellers blir et liv på sosialen. Ikke morsomt å bli hundset og hetset av NAV (og resten av samfunnet) til en går av med (minste)pensjon. 

Det er bare plass til de sosiale og velykkede i våre dager.

Anonymkode: 448a7...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg tror ingen helt friske frivillig står utenfor lønnet givende arbeid. Da feiler det en noe uansett.

 

Men kanskje noen friske som ikke får annet en vaskejobber, allikevel gir faen? Husker da jeg jobba i ISS, tjente vel ganske lite da ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere foretrakk man mennesker som gjorde lite av seg og aldri forlot kontorplassen. Nå observerer man det sosiale på en annen måte. Det er ikke alt som er greit. Det er ikke lov å utestenge mennesker av helt usaklige grunner. 

Anonymkode: e2316...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være er problem om man ikke har kjemi med de andre ansatte. En jeg kjenner var vikar på en plass der det var mye « lønningspils», firmafester og lignende. Hun hadde av personlige grunner ikke lyst til å være med på drikking og festing. Ble derfor upopulær og man fremstillte det som at hun ikke fungerte så greit med kollegaer. Fikk derfor ikke fast jobb der. Vet også om de som er for høylydt og frittalende kan ha problemer med å få jobb. Min sønn har ADHD og sliter med det. 

Anonymkode: ae876...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt skal man ikke tro på av syke ting men gå rettens vei om nødvendig. Det siste er mer og mer trenden nå har jeg inntrykk av.

Anonymkode: e2316...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte attester det beror på i arbeidslivet og noe utdanning på grunnivå. Ting er ikke så lett for alle. De har kanskje ikke en fødselsattest engang.

Anonymkode: e2316...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskjedenhet og tilbakeholdenhet er jo ellers utmerkede egenskaper. Det er jo så altfor nok av dem som bare jukser og bedrar seg fram i livet.

Anonymkode: e2316...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den artikkelen maler med altfor bred pensel og mistenker at problemstillingen er overdrevet for å oppnå klikk, typisk klikketematikk det der.

Jeg tror seriøst ikke arbeidsgivere søker etter utadvendte arbeidstakere til arbeidsoppgaver som krever ekstraordinær struktur og konsentrasjon, evt utføres utenfor et team, jeg tror de fleste skjønner at evner og kompetanse er viktigst da. Jeg skjønner dessuten godt at arbeidsgivere ønsker noen som syns det er artig og givende å forholde seg til folk dersom gode relasjonelle evner bidrar til å skape bedre resultat. Min jobb feks, ville vært vanskelig å utføre for en tilbaketrukket og beskjeden person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2018 den 16.48, Consider me.. skrev:

Huff, ble nesten glad for diagnosene mine når jeg leste innlegget ditt. Jeg har alltid vært veldig sjenert og introverte, har aldri fått en jobb etter jobbintervju. Nå er jeg syk og har en "unnskyldning" selv om jeg for alt i verden skulle ønske jeg var frisk og kunne jobbe.

Jeg kunne ønske at legen min kunne forstått mine psykiske plager og gitt meg uføre. Men ingenting blir gjort. Men jeg har store problemer med at jeg har kronisk angst. 

Anonymkode: beef0...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kayia skrev:

Jeg syns den artikkelen maler med altfor bred pensel og mistenker at problemstillingen er overdrevet for å oppnå klikk, typisk klikketematikk det der.

Jeg tror seriøst ikke arbeidsgivere søker etter utadvendte arbeidstakere til arbeidsoppgaver som krever ekstraordinær struktur og konsentrasjon, evt utføres utenfor et team, jeg tror de fleste skjønner at evner og kompetanse er viktigst da. Jeg skjønner dessuten godt at arbeidsgivere ønsker noen som syns det er artig og givende å forholde seg til folk dersom gode relasjonelle evner bidrar til å skape bedre resultat. Min jobb feks, ville vært vanskelig å utføre for en tilbaketrukket og beskjeden person. 

Introverte trekk er blant de som øker sannsynligheten mest for å havne på uføretrygd. Din jobb, og mange andre jobber, egner seg lite for dem. Men du ser ingen jobber med "introverte oppfordres til å søke" slik de gjør med innvandrere og kvinner (eller sosiale), hvorfor ?

Jeg skjønner godt at arbeidsgivere ikke vil ansette kvinner rundt 30 år i praforhold for de lager ofte barn og blir borte fra jobben mer enn mannlige kolleger. Det handler ikke om å skjønne eller forstå, alle skjønner at bedriften søker profittmaksimering i kapitalistiske systemer, det er ikke det vi snakker om, det er hvordan bør samfunnet organisere ting for at borgernes resurser skal utnyttes på best mulig måte, og nei det betyr ikke at kvinner som er 30 år skal "nave", selv om "vi forstår det godt"

Lite forskning på introverte og nav men de fant ihvertfall ut at 3 personlighetstrekk (bla.a introverthet) økte sannsynligheten veldig for uføretrygd. Folk med PF (som gruppe) hadde 7 ganger økt sannsynlighet for å havne på trygd, men kun et par av dem utgjorde hele årsaken, så når 3 av 10? personlighetsforstyrrelser fører til en snitt økning på 7 ganger for gruppen som helhet, betyr det med kjapp hoderegning at de 3 personlighetsforstyrrelsene i praksis må medføre rundt 20 ganger økt sannsynlighet for ufør. Om det er 5% for normale folk er du plutselig på 100% sannsynlighet for ufør for disse 😎. Oi. Jada vet at de ikke sier 20 ganger i forskningen, men da skylder de på andre ting men se på korrelasjonen da, ja selvsagt en del får depresjon og angst og gudene vet i tillegg, og en kan peke på det, men hvem sin skyld var det at en ble deprimert da..., hva er gjennomgangeren, jo det er lett å se, hvor det begynner, men folkforsker ikke på det, av uviss grunn

Bare la vær å forske, så vi ikke ser problemene, så kan vi bare late som de ikke eksisterer. For ingen har data for å bevise at problemene eksisterer :D 

Det er helt utenkelig at utadvendte og sosiale er mer ønsker i arbeidslivet som helhet, statistikken lyver nok bare. Og innvandrere bidrar øknomiskt til Norge i snitt, sikkert. 

 

Lykke til

Anonymkode: e3128...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Introverte trekk er blant de som øker sannsynligheten mest for å havne på uføretrygd. Din jobb, og mange andre jobber, egner seg lite for dem. Men du ser ingen jobber med "introverte oppfordres til å søke" slik de gjør med innvandrere og kvinner (eller sosiale), hvorfor ?

Jeg skjønner godt at arbeidsgivere ikke vil ansette kvinner rundt 30 år i praforhold for de lager ofte barn og blir borte fra jobben mer enn mannlige kolleger. Det handler ikke om å skjønne eller forstå, alle skjønner at bedriften søker profittmaksimering i kapitalistiske systemer, det er ikke det vi snakker om, det er hvordan bør samfunnet organisere ting for at borgernes resurser skal utnyttes på best mulig måte, og nei det betyr ikke at kvinner som er 30 år skal "nave", selv om "vi forstår det godt"

Lite forskning på introverte og nav men de fant ihvertfall ut at 3 personlighetstrekk (bla.a introverthet) økte sannsynligheten veldig for uføretrygd. Folk med PF (som gruppe) hadde 7 ganger økt sannsynlighet for å havne på trygd, men kun et par av dem utgjorde hele årsaken, så når 3 av 10? personlighetsforstyrrelser fører til en snitt økning på 7 ganger for gruppen som helhet, betyr det med kjapp hoderegning at de 3 personlighetsforstyrrelsene i praksis må medføre rundt 20 ganger økt sannsynlighet for ufør. Om det er 5% for normale folk er du plutselig på 100% sannsynlighet for ufør for disse 😎. Oi. Jada vet at de ikke sier 20 ganger i forskningen, men da skylder de på andre ting men se på korrelasjonen da, ja selvsagt en del får depresjon og angst og gudene vet i tillegg, og en kan peke på det, men hvem sin skyld var det at en ble deprimert da..., hva er gjennomgangeren, jo det er lett å se, hvor det begynner, men folkforsker ikke på det, av uviss grunn

Vet du hvor stor sannsynlighet det er for å bli ufør hvis en har aspergers, eller hvis en har aspergers og er veldig introvert? Finnes det tall på dette? :ph34r:

Anonymkode: 448a7...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor stor sannsynlighet det er for å bli ufør hvis en har aspergers, eller hvis en har aspergers og er veldig introvert? Finnes det tall på dette? :ph34r:

Anonymkode: 448a7...37f

90% :ph34r:

Anonymkode: e3128...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er vel ikke mange schizofrene i arbeid heller. 

 

Tror 75-80 prosent er trygda.

 

Schizofreni er samfunnets dyreste sykdom. Det rammer i ung voksen segmentet, og medfører store trygdeutgifter, manglende lønnsinntekter, og dyre behandlingsutgifter.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Introverte trekk er blant de som øker sannsynligheten mest for å havne på uføretrygd. Din jobb, og mange andre jobber, egner seg lite for dem. Men du ser ingen jobber med "introverte oppfordres til å søke" slik de gjør med innvandrere og kvinner (eller sosiale), hvorfor ?

Jeg skjønner godt at arbeidsgivere ikke vil ansette kvinner rundt 30 år i praforhold for de lager ofte barn og blir borte fra jobben mer enn mannlige kolleger. Det handler ikke om å skjønne eller forstå, alle skjønner at bedriften søker profittmaksimering i kapitalistiske systemer, det er ikke det vi snakker om, det er hvordan bør samfunnet organisere ting for at borgernes resurser skal utnyttes på best mulig måte, og nei det betyr ikke at kvinner som er 30 år skal "nave", selv om "vi forstår det godt"

Lite forskning på introverte og nav men de fant ihvertfall ut at 3 personlighetstrekk (bla.a introverthet) økte sannsynligheten veldig for uføretrygd. Folk med PF (som gruppe) hadde 7 ganger økt sannsynlighet for å havne på trygd, men kun et par av dem utgjorde hele årsaken, så når 3 av 10? personlighetsforstyrrelser fører til en snitt økning på 7 ganger for gruppen som helhet, betyr det med kjapp hoderegning at de 3 personlighetsforstyrrelsene i praksis må medføre rundt 20 ganger økt sannsynlighet for ufør. Om det er 5% for normale folk er du plutselig på 100% sannsynlighet for ufør for disse 😎. Oi. Jada vet at de ikke sier 20 ganger i forskningen, men da skylder de på andre ting men se på korrelasjonen da, ja selvsagt en del får depresjon og angst og gudene vet i tillegg, og en kan peke på det, men hvem sin skyld var det at en ble deprimert da..., hva er gjennomgangeren, jo det er lett å se, hvor det begynner, men folkforsker ikke på det, av uviss grunn

Bare la vær å forske, så vi ikke ser problemene, så kan vi bare late som de ikke eksisterer. For ingen har data for å bevise at problemene eksisterer :D 

Det er helt utenkelig at utadvendte og sosiale er mer ønsker i arbeidslivet som helhet, statistikken lyver nok bare. Og innvandrere bidrar øknomiskt til Norge i snitt, sikkert. 

 

Lykke til

Anonymkode: e3128...5c9

Hva jobber du med selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Hva jobber du med selv?

Ansatt i staten, men som mange andre der er det ikke veldig nyttig stillingen min bør kuttes til fordel for mer produktive samfunsnyttige funksjoner. En kan løse "alt" med å ansette alle i staten, slik bla.a kvinner gjør i Norge i stor grad, og det kan være en god løsning, men da må en isåfall være veldig påpasselig at en faktisk utfører nyttig arbeid der. i NAV bør en f.eks kutte minst 10'000 ansatte, og forenkle ytelsene, det er meningssløst å ha så mange diverse meningsløse ytelser som krever så massivt byråkrati å håndheve, forenkle ytelsene og bruk tiden på mer produktive ting, som å utføre arbeid av verdi for befolkningen. Send de 10'000 til å hogge ved og selge veden til utlandet, så blir potten litt større isteden for at potten skal krympes for å forsikre seg om at alle får "som fortjent" og ikke et øre mer, hvem som fortjener hva er uansett umulig å finne ut av uansett hvor mye dere forsøker skille de "verdige" fra de "late" det prosjektet har dere bevist at dere feiler på allerede, ettersom langtids sosialklienter er sykere enn de uføre, så isteden for å bruke hundretusener ekstra i året per sosialklient på å trakasere dem (ikke på ytelser til dem), så kansksje heller bare slutt med det, si opp jobben finn noe mer nyttig å gjøre. F.eks start en ny jobb med flere stillinger for å hjelpe rusavhengige ut av rusavhengighet, isteden for å jobbe med å forhindre at de får ytelse til et verdig liv. Men det er bare mitt syn, min mening, sikkert delte meninger om den saken.

Men, hvorfor lurer du på det, denne tråden handler ikke om meg... (??)

Anonymkode: e3128...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Kjonnslikestilling/Arbeidsliv_og_kjonn/Kjonnsfordeling_sektorer/

Ikke rart det er store forskjeller på hvor stor stat en ønsker, og hvor positiv en ser på større statlige utgifter, avhengig av kjønn ^__^ Noen får "jobb" andre får "utgift" og merkelig nok har de motsatt syn på situasjonen, merkelig :ph34r: Det medfører uansett behov for et viktig prinsipp, det en gjør eller vedtar, bør være til folkets fordel i snitt, en kan ikke tenke jeg har barn så jeg vil ha barnetrygd og at andre skal betale for ungen min så jeg slipper selv. Eller jeg jobber på asylmottak så jeg vil ha større asylantilstrømming for ellers kan jeg miste jobben min. Det blir for dumt husker vi har sett en del slik i aviser bla.a på bygda de vil ikke at asylmottaket skal legges ned for er ingen andre jobber. Herregud da frøken, om eneste jobben er asylmottak-medarbeider, hvor F tror du asylantene skal få seg jobb da, lov å tenke litt... Ikke drive fullt pyramidespill, og få avisene til å jatte med

Logikk og fornuft, trenges, om det skal være noe håp for riket, men tror ikke det er noe håp, demokratiet har vist seg å vaskes ut til 2 ulver 1 sau, stemmer om sauen skal spises, og demokratisk sørger en for at samfunnet forfaller. Hva som er alternnativet vet ikke jeg, men folket må ta til vettet ihvertfall om demokrati-prosjektet ikke skal ende opp som total-fiasko til slutt. Stemmeansvar er et mulig alternativ men vet at folk ikke liker den tanken, ikke stem på noe som rammer andre på måter du ikke ville likt å bli rammet selv...

 

Mer er det vel ikke å si om den saken, regner med at alle skjønner greia, ellers er det nok ikke noe håp for deg uansett 😛 

Lykke til alle sammen

Anonymkode: e3128...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere klar over en liten bagatell som er blitt lettere i søkeprosessen på jobb. Arbeidsgiver kan nå gå inn i en " elektronisk vitnemålsportal" felles for hele undervisningssystemet. Man trenger ikke lenger å skaffe seg attesterte kopier fra en offentlig instans eller godkjent kopitaker. Dette gjør jo søkeprosessen ikke så dyr lenger for mange. For papirkopiene kostet veldig mye. Alt sånt er nå gratis.Bare en bagatell selvsagt. Men allikevel.

Enig i at situasjonen er umulig. Ser få muligheter til å komme tilbake og pensjonen blir skralle.Men vet at mange har så mye været også helse. Men jo liten trøst i det. Bare større fortvilelse i grunnen.Det er grupper i samfunnet som burde ha bedre lobbyister på Stortinget kanskje. Dette er ikke grupper som engasjerer First House selvsagt. Ikke en advokat som interesserer seg knapt tror. Til det er studiesituasjonen for tung og vanskelig tror jeg. Men problemene må bare bli skikkelig store først kanskje for nasjonalproduktet.

Anonymkode: e2316...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...