Gå til innhold

Hvordan vet psykiateren at jeg er schizoaffektiv og ikke bipolar og psykotisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vet psykiateren at jeg er schizoaffektiv og ikke bipolar og psykotisk?

For man kan jo være bipolar og i tillegg være psykotisk? Man trenger vel ikke nødvendigvis være schizoaffektiv om man viser tegn til å være bipolar og schizofren? Man kan vel like gjerne være bipolar og psykotisk?

Jeg har hatt noen episoder med psykose de siste 3 årene, men ingen det siste året. Har aldri vært manisk før nå. Tidligere diagnose var schizofreni simplex der jeg hadde vrangforestillinger og hallusinasjoner samt symptomer som affektavflatning og aleksitymi.

Anonymkode: d0fb8...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved bipolar med psykose, er en ikke psykotisk i de friske periodene mellom de bipolare episodene. Det er kortsagt definisjonen på schizoaffektiv lidelse at en også har psykose i periode hvor den bipolare sykdommen ikke er aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, kupton skrev:

Ved bipolar med psykose, er en ikke psykotisk i de friske periodene mellom de bipolare episodene. Det er kortsagt definisjonen på schizoaffektiv lidelse at en også har psykose i periode hvor den bipolare sykdommen ikke er aktiv.

Takk!

Nå er ikke jeg TS, men nå vet jeg at jeg er bipolar med psykose og ikke har en schizoaffektiv lidelse. Det var nemlig en psykologspesialist som jeg såvidt kom borti som mente jeg hadde schizoaffektiv lidelse. Ikke for det,  jeg er jo som jeg er, uansett hvilken diagnose de setter på meg.  Begynte bare å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kupton skrev:

Skjønner. Da stemmer det vel kanskje at jeg er schizoaffektiv i og med at jeg ikke har hatt mani før 3 år etter den første psykosen? Eller er det nok å være deprimert mens man har psykose? For det kan det godt hende jeg var, med mindre det bare var katatoni.

Anonymkode: d0fb8...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...